...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Friday, April 21, 2017

Tunggu Teduh Dulu

Al salam alaykum

Salah satu sebab juga kenapa aku tidak menerima tawaran kerja lagi satu, sbb aku tak sanggup nak memandu di dalam hujan lebat di Kuala Lumpur. Pada suatu hari, aku kembali dari satu temuduga di Bangi, hujan lebat mencurah petang tu. Nyaris nak sangkut dalam banjir. Pastu pulak fobia dgn petir. Cengeng jadinya!

Ia juga mungkin salah satu jawapan istikharah aku. Dalam aku berkira-kira nak menerima tawaran kerja lagi satu, macam-macam yg terjadi, yg mungkin adalah petunjuk.

Awalnya, hati aku berat utk menerima jawatan tetap. Aku bulatkan keputusan aku. Ulang alik dari Setiawangsa 44km pergi dan balik. Kalau tak tahan, usaha utk pindah. Dalam masa yg sama, aku mencari bilik sewa di kawasan sekitar. Tapi agak susah juga. Semuanya dalam jarak 25-30 km juga pergi dan balik.

Tetapi, paling tak diduga, karenah birokrasi Jabatan Sumber Manusia kampeni tu. Apa karenahnya, aku tanak panjangkan di sini. 

Akhirnya, bincang semula dgn mak ayah aku, dari Semenyih aku pergi ofis lama, nak jumpa ex-bos, borak-borak, pastu bincang lagi dengan mak ayah aku, hati pun tenang, aku terima jawatan kontrak. 

Ada lagi cerita selepas itu. Pun aku tak fikir nak panjangkan kisahnya di sini. 

Ada yg kata aku rugi, sbb menerima jawatan kontrak setahun berbanding jawatan tetap lagi satu. Tapi, aku bukan mengambil keputusan tanpa menimbang tara. Aku bermohon kepada Allah melalui solat hajat dan istikharah, aku tak berani mengatakan ia adalah petunjuk sebenar, tapi kita telah berusaha. Selebihnya kita tawakkal. Tiada istilah tersalah pilih, semuanya qada' dan qadar. Semuanya datang dari Dia. 

Alhamdulillah, setakat ni belum ada lagi terdetik rasa sesal kerana menerima tawaran ini. Sebulan lebih sudah di sini, tapi rasa macam dah lama. Tapi, sekejap juga masa berlalu. 

Setahun bukanlah lama, maka banyaklah yg aku terpaksa korbankan. Moga, selepas setahun, aku dapat sambung lagi di sini, ataupun ada rezeki lain yg menanti.



::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

No comments: