...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Thursday, April 13, 2017

Rezeki jgn ditolak, musuh jangan dicari

Al salam alaykum

Buka posa makan mee megi
Tiba-tiba org ajak makan kepsi
Alhamdulillah utk kurniaan rezeki
Rezeki jgn ditolak musuh jgn dicari

Mukaddimah org nak belanja kepsi: Buka posa makan meggi ke? Maggi rendam ke masak? 

Tolong skit, aku tak makan maggi rendam. Mesti masak punya! Semalas-malas nak masak, maggi tetap aku masak atas dapur gas, potong cili, bawang, kobis, lobak, tumis minyak. 

Budak ofis belanja kepsi sempena dia dapat insentif Grab yg entah keberapa kalinya. Alhamdulillah. Ahad ni janji kepsi dgn Haida bakal ditepati juga InsyaAllah. 

Sebenarnya, selepas dapat gaji haritu, mak aku tanya, ayah aku tanya, adik-adik tanya, sahabat-sahabat pun bertanya, apa yg aku paling nak makan, tunaikanlah sbb dah dapat gaji. 

Tapi, aku kelu. Tak tahu nak kata nak makan apa. Sebab, semua tu berlalu macam tu saja. Mungkin sbb dah biasa, setiap petang beli nasi lemak singgit, mihun singgit, beli roti nak expired kat giant, masak nasi, masak sambal telur, asam pedas telur, sup telur, bihun goreng rencah telur. Bila dapat gaji, semangat berkobar nak beli barang dapur nak masak sedap-sedap tu takde. 

List barang panjang. Nak beli tepung, nak beli coklat, nak beli ayam, udang, sotong, tapi satu pun tak beli. Beli maggi ada la. Pastu telur sepapan 30 biji. Kalau petang-petang beli nasi lemak dan kadang mihun juga. Sebungkus utk makan malam, sebungkus lagi utk sarapan. Makan tengahari beli kat foodcourt, lauk sayur dan ikan cencaru, menu sama je saban hari. Kadang je cari nasi ayam kunyit RM 5.00. 

Dan, aku pun sejak dari 5 bulan lepas, berazam utk tidak akan memuatnaik sebarang gambar makanan, sbb aku telah faham apa rasa "ko terliur, tapi tak boleh nak beli, sbb nak berjimat."  Aku harap istiqamah la azam aku ni. Iltizam menuju jaya. Moto sekolah sapa ntah aku lupa. 

Dan sbb itu juga aku tak online FB biasa aku, aku tak buka IG aku. Tapi bosan gila FB luar biasa aku tu, takde gambo sahabat, semata nak baca maklumat dan ilmu je. Buat IG baru nak sekodeng org, tapi nasib baik kantoi dgn sahabat sendiri, aku tak buh gambo profile pun kat IG, cemana dia bleh link dgn tepon aku, kuor pic profile yg aku buh kat tepon bijak ni. Kantoi la. tak sempat la nak sekodeng org yg kenal nickname aku tu zaman USM tu. 

Aku bukan org yg baik, tapi Allah Yang Maha Baik menutup cela aku. 

 
Malam 16 Rejab. Jika kau rindu aku, bulan tu kat situ je. Kalu takde, tunggu dia mencelah di balik awan. Selagi bumi belum digoncang. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

No comments: