...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Friday, March 24, 2017

Cerita tentang pemandu Grab

Al salam alaykum

Ini bukan kisah aku, ini kisah mereka...

Aku amik Grab skrg ni sbb ada promo GrabShare... Jimatlah sikit masa dan wang utk ke tempat kerja. Kebiasaan naik bas dan naik LRT pergi balik RM 5.20, dgn promo Grabshare (ShareCard @ ShareCash), sehari kadang RM 0.50, kadang RM 1.00, kadang RM 2.00, bergantung kepada tambang yg aku dapat la. Tapi mmg aku kira, mesti takleh lebih dari tambang bas dan LRT. Tapi pagi ni, takleh guna dah, sbb dah habis kuota utk aku.

Ada kisah seorang pemandu Grab, aku fikir kisah dia macam kisah ex-bos aku kampeni sebelum ni. Dia tak mampu nak bayar gaji pekerja dia. Jadi, dia memandu Grab utk bayar gaji pekerja-pekerja dia. Alhamdulillah, selesai. Mungkin amik masa, tapi dia cuba. Dia cerita, semua yg berlaku pada dia ni, semua dugaan. Allah nak uji dia. Dia sebagai hamba, cuba cari jalan utk keluar dari kemelut dugaan tu. Dan, paling penting, redha. Redha dgn hati yg sungguh-sungguh.

Dapat pulak aku sbg rider dia, yg mmg dalam masalah. Alhamdulillah, sejuk hati pagi-pagi dengar tazkirah.

Driver lain pula. Sebab nak kejar insentif, online dari jam 10.00 malam semalamnya, semasa amik aku, nampak macam dia tak sehat. Pelik pulak. Dia cakap dia tak rehat lagi. Selesema, batuk. Kemudian di traffic light, dia tak selesa, tergaru sana sini. Sampai je ke bangunan ofis aku, rider yg sekali share ride dgn aku turun sama, padahal destinasi dia jauh lagi. Tak berani katanya. AKu bagi komen jugak la kat Grab. Bahaya tu utk keselamatan semua.

Ada juga driver yg aku jumpa ajak rider join macam-macam. Saham, hartanah, takaful, beli kereta, dan terbaru MFace. Yang AC Mizal tu... Bersungguh dia terangkan kat aku, dan ajak aku jumpa upline dia, tapi aku mmg tak minat. Jual air liur tak minat kalau takde barang/item depan mata.

Ada sorg driver ni, dia heran kenapa orang tak percaya bila ada org post kat FB group ada dapat RM 1500 hingga RM 3000 seminggu. Sebab, dia memang dapat. Tak mustahil dia kata. Dan, dia tunjuk total pendapatan dia utk seminggu. Untuk insentif dia dapat RM 1600, untuk tambang dia dapat RM 1700. Total utk seminggu ialah RM 3000 lebih! Paling busuk pun dia dapat insentif RM 1000 seminggu. Dia memandu bermula jam 6.00 pg - 10.00 pg dan 4.00 ptg - 9.00 mlm, Dia buat kadang-kadang 4 hari, kadang-kadang 6 hari.  Tapi dia cakap, kalau perempuan dia tak galakkan sangat, sbb macam-macam orang pelik dia dapat. Hehehe

Masing-masing, dgn kemahiran utk hidup masing-masing.


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

3 comments:

tiga lalat said...

teringat dulu ms briefing mula2 kat Grab PJ One, mamat cina Grab tu ckp kat driver xleh kaco hntr sms rider yg cun chantek slps job abes., kalo rider ngadu kat Grab leh kene banned., persoalannye, kalo rider x cun x jeliter bole je kaco kann., cik Kay kanns., hahar2 ataupun, ataupun driver kaco lady driver yg laenns., ehhh?

Kay said...

Dah kenapa ada niat nak kaco org? Tak baik diskriminasi rupa sifat semua ada hati dan perasaan. Cantik ke tak ke. Semua org tak suka kena kaco.

tiga lalat said...

tu lar x baik kan kaco2 rider., tapi kalo rider layan takper kan., cik kay kanns., tp dr pengalaman wak ade je rider yg kaco driver., permasalahannye driver pulak xleh nak report kat Grab supya rider kene bannned., huhu2