...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Thursday, February 23, 2017

Kang saya bagi encik satu bintang je kang! Heheehe

Al salam alaykum


 


Hari isnin lepas, aku ada interview di Petaling Jaya dan juga di Jalan Ampang. Mula-mula, aku cadang nak drive je, tapi tiba-tiba dapat panggilan telefon untuk sesi temuduga di Jalan Ampang pada hari yg sama. Maka, cadangnya bertukar, kita naik LRT, dan juga GrabCar. Ada Zerofare promo kan?

Aku hanya mengeluarkan RM 6.80 utk tambang sehala dari Setiawangsa ke Asia Jaya, dan Taman Jaya ke KLCC. Yang lain-lain aku guna promo Zerofare GrabCar. Apabila waktu puncak, tambang pun tinggi, aku guna GrabShare dan juga Zerofare. 

Alhamdulillah, sebaik-baik rancangan perjalanan. 

Rumah ke LRT Setiawangsa: RM 6.00 - GrabCar
LRT Asia Jaya - Jaya One: RM 7.50 - GrabShare (high fare plak masa ni)
Jaya One - LRT Taman Jaya: RM 6.50 - GrabShare (high fare)
KLCC - Wisma Selangor Dredging: RM 7.00 - GrabCar (high fare). Biasanya aku jalan kaki je, tapi petang tu panas sangat! Sbb high fare, maka ok kot aku rasa utk 1.0 km. 
KLCC - Setiawangsa (masuk ofis jap): RM 6.50 - GrabShare
Office - Rumah: RM 3.00 - GrabCar

Jumlah: RM 36.50. 

Seronok rasa! 

Kemudian, hari Rabu semalam, aku ke Karnival SL1M di PWTC. Nak menyibuk sekali mencari kerja kosong. Cadang nak drive pastu nak online. Hari sebelumnya aku cek tambang GrabCar RM 7.00 je dari rumah. Cantik sangat la tu kan. Kita guna Grab je la. 

Tapi, pagi Rabu tu tambang ke PWTC berbelas-belas ringgit. High fare sbb high demand! Malas dah nak drive, jadi sekali lagi aku menggunakan GrabCar/GrabShare. Aku keluarkan RM 1.10 je utk tambang LRT Jelatek ke LRT Setiawangsa. Tak sampai hati nak panggil Grab kat LRT Jelatek, sbb susahkan kereta je nak u-turn masuk Dato Keramat yg jalannya sesak sentiasa. 

Rumah - Ampang Park: RM 7.00 - GrabShare (High fare)
Ampang Park - PWTC: RM 7.00 - GrabCar
Seri Pacific Hotel - PDN (teruk betul pitstop aku demi nak jimat): RM 6.50 - GrabShare (High fare)
PDN - LRT Jelatek: RM 7.00 - GrabShare (High fare gak)
LRT Setiawangsa - Rumah: RM 4.00 - GrabCar

Jumlah: RM 31.50

Tujuan utama nak berjimat. Tujuan kedua nak menimba ilmu. 

Ada yg aku jumpa driver dah taraf platinum. Macamana dapat platinum? Trip dia manjaaaangggg dapat 5 bintang. 

Ada yg berkongsi dgn aku, kejar insentif. Dia cadangkan keluar jam 6.00 pagi balik jam 10.00 pagi. 4 jam je sehari. InsyaAllah boleh bayar kereta aku. 

Ada yg cakap dia memang online 15 jam sehari! Tabahnyaaaa! Mmg dapat la RM 700-RM 800 seminggu. 

Ada yg buat GrabCar ni part time. Tapi jam 2.00 pm pun online lagi. Kerja sendiri rupanya. 

Ada yg advise aku register ambassador. Tapi tak boleh dah jadi driver dan rider Uber. Jadi kawasan jajahan MP, UP, HP meluas lagi. 

Ada yg dah register jadi ambassador, cakap takde beza pun. Insentif lebih kurang je dapat. Jadi dia call Grab nak stop jadi ambassador, Grab tak bagi. Dia nak try jugak buat Uber. 

Ada yg buat fleet. Seminggu kena online 60 jam, kena complete berapa entah trip aku lupa. 

Ada yg buat Grab ni sbb dia sama industri dengan aku. Malas dah nak pergi keja, cari keja, dapat keja kat Pengerang, dia malas pergi. Jadi buat Grab je la senang. 

Tujuan ketiga nak naik kereta orang yg best-best. Ada Vios baharu bau sedap, Axia baru, Myvi generasi terkini, City, Jazz baru, dan yg paling aku susah nampak, Proton Suprima. Tapi gak, bau rokok kuat sungguh. Nak muntah rasa. Uwwaaaa!

Tujuan keempat, aku nak cuba kot dapat driver wanita lain. Nak bertanya pengalaman dan cabaran pemandu wanita yg lain. Tapi takde plak yg accept request aku. Tak tahu kang kena potong singgit sbb ignore request saya! Hahaha

Tujuan kelima aku nak cuba GrabShare tu cemana. Sbb aku baca kat FB, pengguna IOS tak dapat request GrabShare. Tapi, takde rezeki aku, memang sengsorang je dalam kereta. Mungkin destinasi tak sehala. 

Ada sorang driver ni, bila aku kata aku pun drive Grab gak, terus dia cakap "Ooo sajalah ye guna promo pastu suh saya p  kawasan jam" 

"Jangan marah ye Encik. Kang saya bagi satu bintang kang. Hahaahahahaha"

"Semalam ada rider sama la gelak macam awak. Ampeh sungguh. Hahaahaha. Ugut saya plak tu. Hahahaahaha"

Aku bagi semua 5 bintang!

Promo Zerofare sehingga 28/02/2017 tau! Rancang perjalanan anda! Heheheeh

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::





1 comment:

tiga lalat said...

itula karma namanye., hehe2