...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Thursday, February 02, 2017

Gaji

Al salam alaykum

Dalam perjalanan pulang ke Setiawangsa, aku on Uber dan set destinasi ke Setiawangsa. Dapat penumpang di Plaza Pekeliling. Nak ke Plaza Pekeliling guna Uber GPS sungguh menyeksakan. Aku tepon rider aku nak mintak dia kenselkan trip, tapi kesian pulak. Nama macam Bangladesh, tapi cakap omputis. Eh eh bila start trip, duduk Seri Maya rupanyaaaaaa! Mahal tuh sewa sebulan!

Rider aku yg terakhir hari ni ialah warganegara Yaman. Orang Arab rupanya. Aku ingat Bangla td. Belajar di sebuah Institusi Pendidikan di Melaka dan baru saja bergraduasi dengan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Marin. Sedang mencari kerja di Malaysia. Aku tanya kenapa tak balik kerja kat Yaman? Yaman kan sekarang bergolak. Cuba cari kerja dulu di Malaysia. 

Alang-alang dah borak pasal kerja, dan dia pun tanya berapa pendapatan aku dgn Uber, aku pun tanya berapa gaji yg dia ditawarkan kat dia sbb dia kan expatriat. Dia cerita semua interview kerja yg dia pergi, semua rate gaji dalam RM 3,000 - RM 3,500. Oh, takde beza sgt la dgn graduan kita yg belajar di Malaysia. 

Dia sebenarnya dah dapat offer dari sebuah kampeni di USA. Akan tetapi oleh kerana dasar imigresen USA di bawah kepimpinan Presiden USA yg baharu, dia tak dapat nak pergi kerja kat USA. Sedih sungguh. Gaji yg dia dapat ialah USD 1,750. Eh, tak epal kpd epal la perbandingannya. Tapi kalau convert lumayan!

Semoga mudah urusan dia utk mendapatkan pekerjaan di negara kita tercinta ini. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

3 comments:

tiga lalat said...

wahh., dh pandai ye cik kay set destination Uber ke klia., hehe2

Kay said...

Sy mmg biasa set destination ke setiawangsa. KLIA tak pernah.

tiga lalat said...

oo iyeke, kalo setakat setiawangsa, xyah set destination pon akan pulang ke pangkal jalan kann., eyh., hahar2