...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Wednesday, February 08, 2017

Ada yg lagi susah

Al salam alaykum

Tiga hari berturut-turut aku tidak ber-gruber. Masuk ofis pagi petang. Hari ni, kami berjaya mengaturkan perjumpaan dengan bos. Staf dari Kerteh site pun turut serta. 

Dan, seperti yg dijangka, belum diketahui lagi gajinya bila. Tapi bos janji, dia tetap akan membayar segala tunggakan dan tuntutan kami. Cuma, masanya belum lagi. 

Pelaksanaan waktu bekerja baru akan bermula. Kerja Isnin dan Selasa sahaja. Dan, utk staf tertentu, kena kerja 4 hari seminggu. Aku tidak termasuk. Lagi tambahan, kemungkinan kampeni akan mengurangkan staf jika keadaan mendesak, dan akan mengekalkan staf yg berbilang tugas sahaja. 

Di mana aku?

Dan, bos juga bertanya khabar setiap seorang dari kami. Apa yg kami buat utk kelangsungan hidup. Ada yg macam ok, ada yg telah meminjam. Ada yg dah sorok kereta. Ada yg motosikalnya dah kena tarik. Ada yg dah menjual harta sedikit yg ada. Ada yg ber-gruber. Ada yg menjaga anak-anak di rumah. Ada yg dh berura-ura utk daftar masuk ke asrama gelandangan di Bulatan Pahang. 

Dalam aku rasa susah hati kereta aku dah tertunggak bayaran sebulan, ada lagi yg lagi susah. Ada seorang staf ni, isterinya sakit dan memerlukan belanja rawatan yg tinggi setiap bulan. Dari cara dia bercerita, kami dapat rasa dia mmg dalam keadaan tertekan yg amat sangat. Kami faham, ceritanya bukan utk mengundang simpati kami, hanya berkongsi apa yg dirasai. 

Apalah sgt dgn cerita aku, dan mereka lain yg bujang ni. Yg menurut bos "orang bujang takpe, komitmen kurang." Dan kami menyangkal sekeras-kerasnya. Tetapi, sesusah-susah kami, staf yg seorang ni lagi susah. Apa yg mampu kami kata, bukan hanya utk dia, tapi utk kami juga  "Bersabarlah, ada jalannya nanti."

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

2 comments:

tiga lalat said...

kurang masa kerja maksudnyer kurang gaji la jugak kann cikKay? aduhaii sakitnye tuh disini.,

Kay said...

begitulah maksudnyaaa...