...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Wednesday, September 21, 2016

Lempeng gebusss resipi Miza

Al salam alaykum

Cikgu Hanisah uploaded gambo pancake Miza buat. Nampak kegebuan di situ. Selama ni resipi yg aku guna sering tak jadi gebu, maksudnya gebu yg macam McD ke, atau tepung segera penkek dalam kotak tu ke, atau yg mcm aku penah makan kat Mid Valley tu ke. Puas cari resipi, tak berjumpa. Kalau cari dalam bahasa Inggeris, jumpa je kot, tapi tak tercari dalam bahasa Inggeris.

Mari la kita minta resipi, nak merasa sendiri yg Miza buat tatau lg bila.

Resipi Miza yg sedap, aku simpan dalam blog supaya tak luput ditelan banjir ataupun memori telefon hilang. Harap blog ni pun terus hidup sebelum tuannya sampai ke negeri abadi.

Bahan-bahan: 
1 1/2 cawan tepung gandum
3 sudu kecil baking powder
secubit garam
1 sudu besar gula
1 1/4 cawan susu penuh krim (aku ganti susu pekat 1/4 cawan + 1 cawan air, sbb takde susu plak malam tu)
1 biji telur
3 sudu besar mentega cair (aku ganti marjerin)

Campur semua bahan, kacau sampai sebati, biarkan 30 minit, pastu mulalah melempeng di atas kuali yg tidak melekat. Masa melempeng tu, gunakan mentega/marjerin ye.



Nak sedap, campur la pisang ke, cip coklat ke, kismis ke, oat ke ikut suka nak derhaka laa..

Malam td tgk Matilda anak Ramsay tu buat penkek utk mak dia, resipi sama la mcm Miza bagi ni. Cuma, mula-mula dia pukul telur dgn susu, pastu masukkan mentega cair, kemudian barulah campur semua bahan kering. Kacau sampai sebati dan halus.


Sarapan pagi semalam

Epal tu aku karamelkan dgn gula putih dan secubit garam. Gula merah dah habis.

Ini utk hari ni

Yang putih tu rambutan, aku nak buat ala-ala halwa rambutan, tapi tak kuasa nak tunggu lama atas dapur. Rambutan pun berapa biji je. Hehehe... Yg oren tu jem marmalade.

Alhamdulillah utk nikmat merasa makanan sedap.

Terima kasih Miza. Nanti aku minta resipi lain pula.


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

No comments: