...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Wednesday, September 14, 2016

Kek Sarang Semut edisi mak aku meng-Google

Al salam alaykum

Mak aku gigih meng-google resipi sekarang ni. Sbb aku dah tukar password FB aku. Ntah cemana mak aku boleh akses FB aku, dia suka gembira tengok kengkawan aku share resipi. Mak aku mintak akaun FB satu, aku cakap mana dapat resipi kalau kengkawan takde nak share. Hehehe, jadinya aku ajar Google je la.

Dah 3 resipi mak aku buat. 


Kendian, kacang salut sedap. Mmg sedap ah. Aku mintak mak aku buat banyak-banyak, nanti boleh jual, mak aku cakap, sapa nak goreng? Hahahaha

Resipi ketiga hasilan google mak aku. Dia kata dah banyak kali buat sbb dia gembira menjadi keknya. Selama berpuluh tahun tak jadi sangat sarangnya. 

Kek sarang semut/ kek gula hangus. 

Resipi:
1 cawan gula, hanguskan. Bila dh cair, masukkan 1 cawan air. Kemudian dua sudu mentega. Sejukkan. Blend sekali 4 biji telur, setengah cawan susu pekat manis, vanilla, tepung gandum secawan, soda bikarbonat sesudu. Campurkan dgn air gula tadi. Peram 5 jam. Bakar dgn suhu 170 deg C selama 45 minit.

Cantik kan sarangnya! Saranghae!

Resipi dedulu takde suruh peram, so kadang jadi sarang, kadang tak jadi. Bila yg tak jadi tu stress. Aku memang tak pernah cuba buat, sbb bukan kegemaran sangat.

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::


No comments: