...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Sunday, July 31, 2016

Krabi dan Seoul - Pernah la jejak kaki jugak :-)

Al salam alaykum

Dua buah buku travel yg berjaya aku habiskan seharian, pada hari Sabtu semalam, tulisan Normi Ahmad Shafie. Memang terer ah, beliau ke Seoul dan Krabi dalam masa lima hari je, tapi boleh tulis buku sebanyak 150 - 200 mukasurat. Aku nak bercerita dalam blog pun malas, kisah Jepun dan Kota Kinabalu tak bersambung-sambung lagi.

Yang pertama, Seoul dengan RM 1,400 je? Memang hebat la.

Jom baca apa beliau cerita.

Dia pergi Hongdae wehhh!

Tempat yg aku mmg nak pergi sangat lepas tengok cerita Marry Me, Mary! dulu. Mana tau kot jumpa kembar Jang Geun Suk! Hahaha

Lepas berangan nak pi Hongdae, dapat pi Korea lengkap pergi Jeju-Do. Alhamdulillah. 


Maka, kalau sampai kali kedua, aku nak pergi Hongdae jgk. 

Turut disertakan dalam travelog ni contoh itinerari bg 7 hari di Korea. Maka, ada dalam senarai aku utk pergi ke semua istana lama Korea, ke Sokcho lagi, dan jugak universiti-universiti yg sering dipaparkan dalam rancangan variety diorang. 

Normi berjaya bercerita dgn gaya yg santai. Buat aku ada sama di sana.

Yang kedua, Krabi, Pergi Naik Bas, Balik Naik Tren


Bila membaca yg ini plak, terasa aura negatifnya. Di akhir kisah, betul rupanya, Normi kena gangguan. Kita ke tempat orang, kena berhati-hati, tak boleh aci redah je. 

Aku ada pengalaman membeli tiket keretapi ke Hatyai, alhamdulillah, dapat beli tempat tidur. Kami beli secara online. Pengalaman kami berbeza.

Aku takde komen apa-apa tentang kedua-dua buku ni, masing-masing ada pengalaman masing-masing. Tapi aku suka, sbb gaya penceritaan yg santai dan buat aku rasa aku pun berada di sana. Mungkin sbb aku boleh imbau semula pengalaman aku di Seoul dan jugak Krabi.

Tambahan plak, beliau meletakkan kos yg telah dibelanjakan, dan jugak memberikan cadangan itinerari bersesuaian utk kami yg bercuti secara bajet ciput. Walaupun mungkin harga dan kos yg dipaparkan tidak relevan di masa hadapan, tapi kita dah boleh dapat membuat anggaran kasar belanjawan kita kan?

Seoul, tunggulah aku datang kembali :-)

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

No comments: