...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Sunday, March 20, 2016

Cari kuih gandus tak jumpa

Al salam alaykum

Jumaat lepas, mengidam lama tak makan ikan bakar kat Pasar Dato Keramat. Maka, bertemujanji dgn Eagy la kita di situ. Eagy ni selain dari sahabat zaman universiti, dia juga merangkap teman makan ikan bakar Keramat dan Bellamy. 


Alang-alang sampai Pasar Dato Keramat, mmg cari kuih kegemaran la, kuih gandus. Tapi pakcik tu takde berjualan. 2 tahun lepas pun kali terakhir ke Pasar Dato Keramat, pakcik tu takde. Harap pakcik tu masuh lg sehat bersama isterinya berjualan kuih gandus yg sedap. 

 Ada gerai lain jual jgk. Tapi dia letak nama Sri Gandus. Cuba beli. Tapi mmg tak sama mcm pakcik tu buat. Tak kena dgn selera aku jugak. Kalu dah terasa nak makan, mmg aku usahakan jugak la. 

Maka kita google resipi. 

Dapat resipi dari www.inamurni.com


Sbb aku sorg je tak ke mana-mana, maka aku tukar la resipi tu. 

Tepung beras aku guna 6-7 sudu, tepung gandum 2-3 sudu. Tapai nasi takde, so tak bubuh. Kelapa muda parut takde, aku guna kelapa kering, ni ikut suka banyak mana, aku bubuh banyaaaakkk. Aku guna secawan santan. Guna santan serbuk, dlm setengah pek, cairkan dgn 250ml air. Nak lemak lg, tambah lg santan. Yis aku guna 1-2 sudu, garam dan gula secukup rasa. Cara campur, ikut je mcm kat resipi tu, cuma aku tak blend. Jangan cair sgt, jangan pekat sangat. 

Sebenarnya bahan dia lebih kurang mcm buat kuih serabai jgk. Dan jugak mcm adunan lempeng kelapa la jgk. 

Oleh sbb aku tak jumpa acuan benjo kat Jusco, DIY, dan Daiso, dan malas nak ke pasar malam smlm, aku guna kuali tak melekat je. Buat mcm penkek. 

Sesenduk dulu. 

Kemudian ratakan dgn jem nenas. 

Kemudian tutup dgn sesenduk lg adunan. Balik-balikkan sampai masak. 

Gitu!

Alhamdulillah. Puas hati. Walaupun tak dapat rasa macam yg pakcik tu buat, tapi ok la skit dari yg aku beli Jumaat haritu kat Sri Gandus. 

Nanti nak cari acuan benjo. Baru dpt sama mcm pakcik tu buat. 

Ini tahun 2011 dulu. Adunan pakcik tu mcm cair skit. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::



No comments: