...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Saturday, February 20, 2016

Resipi Anna Olson yg aku tukar sesedap rasa

Al salam alaykum

Dalam dok mikir apa aku nak buat dgn roti perancis dan buah lai yg ada tu, bukak 703 Anna Olson beraksi. Tajuk resipi dia aku lupa tapi smlm berasaskan crumble dan buah. 

Resipi pertama dia mudah guna epal, sirap mapel, serbuk kayu manis, vanilla, oat, mentega, gula merah dan tepung. 

Ting! Boleh aku buat ni. 

Aku tukar epal jadi lai. Sirap mapel jadi gula. Tepung jadi roti dan kek chiffon. Tukar semua!

Potong buah lai dadu2 pastu bubuh gula. Aku bubuh sesudu je sbb tanak manis. Masukkan dlm acuan. Sebelum tu panaskan oven ye 180 deg C 10 minit. 

Hancurkan roti perancis dan carik-carikkan kek chiffon yg beli kat giant tu. Takyah halus sgt takyah kasar sangat. Campurkan oat secawan. 

Kemudian cairkan 1/3 mentega. Masukkan gula merah, aku kurangkan skit sbb aku guna kek chiffon giant yg manis tu. Bubuh garam skit. Kacau2 sampai gula larut kemudian tuangkan ke campuran roti, kek dan oat tadi. Kacau sampai sebati. 

Tuangkan ke atas buah lai td. Ratakan. Kemudian aku tambah lagi kismis dan coklat sesuka hati. 

Bakar pada suhu 180 deg C selama 45 minit. 


Lepas tu makan lah. Sedap ni kalau ada aiskrim. 


Selamat lah dia sebagai sarapan pagi aku. Alhamdulillah. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

No comments: