...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Sunday, January 10, 2016

Serabai

Al salam alaykum

Teringat-ingat kesedapan Serabai Istimewa tu. 

Cari resipi. Banyak guna nasi sejuk. Yah share resipi mak mertua dia. Resipi jualan. Aku cuba buat. 

Resipi:

3 cawan tepung beras
1 cawan tepung gandum
1 cawan santan
1 cawan air
Yis
Gula
Garam

Blend semua kecuali yis. Kemudian campurkan yis. Peram 2 jam. Panaskan acuan. Renjiskan minyak. Masukkan adunan. Bakar sampai masak. 

Aku takde acuan. Pakai kuali biasa je. Jadi la lempeng. 

Sedap makan dengan kuah manis. 

Kuah manis, aku campak2 je. Santan, gula merah, garam, dan tepung gandum/jagung utk pekatkan kuah. 


Versi lempeng

Aku cuba bakar dalam acuan tart masuk dalam oven. 


Kering skit. Tak cantik. 

Pastu semalam tengok AFC, Wonderful Indonesia Flavours, diorg p Solo, ada kuih nama Serabi. Sama je kejadiannya, cuma tak pakai nasi, tak pakai gandum. 

Tetiba rasa nak berjalan ke Solo plak. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::


No comments: