...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Saturday, January 30, 2016

Kuih Beka

Al salam alaykum

Aku sorg-sorg kat rumah mak ayah aku ni. Mak ayah aku sibuk plak hari ni. Tapi mmg ajaib sekali la, tak pernah pun rasa sunyi. Aku takde hal pun tinggal sengsorang cenggini. Lupa segala masalah yg melanda. Kalau kat Kuantan la. Kalau kat KL mau mati kutu. Hahahaa

Sebelum mak ayah aku kuar tadi, aku nampak kelapa banyak. Aku pun cakap kat mak aku, jom la buat kuih beka. Tak terpikir langsung pasal acuan. Hahaha. Nasib baik mak aku ada acuan bahulu cermai. Ok la tu. Cuma kecik la kan. Ayah aku parut kelapa siap-siap. Sebab aku takut nak guna mesin parut kelapa tu. Fobia tengok kelapa tercampak. Heheeh. 

Resipi mak aku:
Kelapa parut bahagian putih je 2 cawan
Tepung pulut 1 cawan
Telur sebiji
Garam dan gula secukup rasa
Air sedikit

Campur semua bahan. Nak manis, tambahkan gula lagi, nak lemak-lemak, lebihkan garam skit. Kalau adunan pekat sangat, tambah air skit. Kena pandai agak-agak. Kalau suka lebihkan kelapa. Barulah betul kuih beka. 


Lengserkan minyak dalam acuan. Panaskan acuan atas dapur. Bila betul-betul panas, masukkan adunan ke dalam acuan. Tekan-tekan bg padat skit. 



Bakar dalam oven suhu 170 deg C, dlm 10-15 minit pakai api atas bawah, dan lagi 3-5 minit pakai api atas je. Tengok la bahagian bawah dah kuning-kuning, atas pun dah kuning-kuning, masak la tu. 


Tadaaa! Jom makan. 


::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

No comments: