...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Friday, November 27, 2015

Kenduri Nano dan Fahmi, 21/11/2015

Al salam alaykum

Tempek gambo majlis perkahwinan anak sepupu pertama belah Johor yg berkahwin... Kot kang dia bersalin nanti lg setahun, aku dapat cucu la ye! Ayah aku dan pak mak sedara lain dapat pangkat moyang, dan Tok-Tok yg ada lagi pangkat moyeng!

Berkumpul reramai ni boleh jadi penin!

Majlis di Parit No 3, Parit Yusuf, Muar... tapi kalau tengok peta dah dekat dgn Batu Pahat... tu yg ayah dan Paklang aku amik kesempatan ke Sungai Nibung, Semerah, BAtu Pahat melawat ibu-ibu saudara mereka.

Homestay kami, menarik! luas sgt rumahnya! boleh tido golek-golek sampai ke dapur

dari kiri, ayah aku, Tok Andak, Tok Teh, Pak Andak dan Tok Da

Anak-anak Tok Teh aku kenal, pernah jumpa pernah borak... anak-anak Tok Andak dan Tok Da aku tak kenal dan tak cam... kalau diorg kat KL ni silap-siap jadi jiran ke, kawan sekeja ke, langsung tak kenal...

Tapi kalau nak kenal kitorg ni waris atuk aku, Md. Taib, Tok Da dgn Tok Andak pernah cakap, nak kenal anak cucu Md Taib (arwah atuk aku, abang sulung diorg), kalau muka iras-iras lebih kurang Junai (Mak Chik aku), ye la tu, sedara la tu... Berapa ramai la muka iras-iras Chik aku tu? heehehehe

si Dijoh ni langsung tak sama dah muka dgn Tok Chik, tgk hidung pun dh lain

Tok Teh, Mak Teh, Chik (seiras tak kami?), Dayah (anak Chik), aku dan adik aku...

Dua bersepupu ni bersanding dulu... Pengantin lambat sangat

Kalau kenduri kat Johor, pengantin mmg sampai jam 2.30 ptg ye?

Anak sepupu aku, Nano

Barisan tol yg menunggu... aku dapat singgit, jadi la

Pengantin lelaki sampai, bayar tol dulu nak! (anak kata ko!)


Aku suka kenduri kahwin kat Johor, walau seringkas-ringkasnya, tetap meriah... maksud aku, bkn negeri lain tak meriah, tapi ringkas kenduri kahwin kat Johor ni, tetap ada kelainan... Inikan plak kenduri besar... Bg aku kenduri anak sepupu aku ni besar la jugak... ada kugiran, ada marhaban, ada barongan, kuda kepang, cabutan bertuah utk ahli rewang dan ahli keluarga (yg ni dari 7 hadiah, 6 kami dapat)

Pengalaman kan? Untung masyarakat Malaysia, majmuk!


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

No comments: