...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Tuesday, December 31, 2013

31.12.2013 - Nak jugak!

Al salam alaykum

Hari terakhir 2013. Sama je kot. 

Ada yg bertanya. Apa azam tahun baru?

Aku ni tiap-tiap hari berazam. 

Dan azam yg ada tahun lepas dibawa ke tahun baru. 

Dan tambah lg. 

Nak kurus nak kurus nak kurus. 
Nak berjimat nak berjimat nak berjimat. 

Yg pasti, umur makin memendek. Kematian itu semakin tiba. 

Selamat tahun baru 2014. 
Bukan setakat tgk bunga api. 
Bukan setakat tanam azam baru. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Sunday, December 29, 2013

Makan di Kuantan: Lila Wadi

Al salam alaykum

Org selalu tanya aku kalau makan kat Kuantan kat mana yg best. Aku sukar utk menjawab. Sbb aku kalau balik mmg makan kat rumah yg mak ayah dan kadang-kadang adik aku masak je laa. 

Kemudian, ada kawan-kawan aku kat FB cakap makan kat Lila Wadi sedap. Aku pun teringin nak cuba. 

Jadinya semalam, bawak la famili pergi ke Lila Wadi. Lila Wadi letaknya di Jalan Teluk Sisek, sebelah Annexe Rest House. Dulu kat belakang Pejabat Kastam Jalan Besar. 

Kat Lila Wadi ada masakan panas dan juga BBQ. Oleh sbb x cukup korum, kita cuba masakan panas je la. Niat di hati, kakngah balik sefamili nnt kita cuba BBQ la plak. 

Sebelum tu, suka aku mengingatkan aku bercerita ni tanpa gambar. Heheehe. 

Kami semua order nasi goreng. Ada nasi goreng ayam, seafood, mushroom, beef, lamb. Kemudian order udang dan sotong tempura, fries utk Adam. 

Kami suka udang dan sotong tempura. Mmg sedap. 

Tapi bila tiba nasi goreng, muka masing-masing dh sedih. Hahaahaha. Serius! Nasi goreng semuanya sama warna dan jenis. Iaitu nasi goreng asas, nasi goreng cina. Cuma yg berbeza, kalau order nasi goreng ayam, adalah ayam dlm nasi goreng tu. Order lamb fried rice, ada la lamb dlm tu. Tu je la. 

Aku pandang sekeliling. Mmg ramai Chinese yg datang ke situ. Tapi takde la order macam kami ni. Diorg minum air dan makan kek je. Rata-rata kesemuanya macam tu. 

Aku pun tambah order. Amik mango cake dan chocolate cake. Dan ternyata, memang sedap. Habis diet aku! Sbb tu la ramai Chinese kot. 

Baiklah, kesimpulannya, Lila Wadi ok je. Cuma mungkin pilihan nasi yg ada tidak memikat selera kami. Lain kali, pergi utk lepak minum air dan makan kek dan makan tempura je la. 

Dari segi harga, mmg ikut standard Kuala Lumpur. Tidaklah mahal, tidaklah murah. Tiada service tax jugak. Ada RM 10, boleh dah nak makan dan minum. 

Ok, tu je cerita makan kami di Lila Wadi. 


Oh ya! Ini hanyalah mengikut selera kami sekeluarga ye! Kalau korang baca blog org lain, mungkin diorang cakap best. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Tuesday, December 24, 2013

Hal adik beradik

Al salam alaykum

Aku plan dpt gaji lepas bayar segala hutang piutang dan kalau ada lebih lebih aku nak beli novel yg aku listkan dulu. 

Aku tanya adik aku. 

Kaklong: Aku nk beli novel. Harga total 500. Kalu aku beli aku kena marah dgn ma x?

Kakngah: 500 tu bleh tukar bli brg umah yg rosak. Novel tu tahun depan pesta buku bleh

Hasrat murni aku ditentang. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Monday, December 23, 2013

Papa, I love you!

Al salam alaykum

hari ini ayah saya genap 58 tahun

Selamat hari lahir Pa!

Kaklong doakan Pa sehat sokmo-sokmo, gembira sokmo-sokmo, dan jadi ayah berbahagia dgn suami dan anak-anak, menantu-menantu dan cucu-cucu yg soleh dan solehah... di dunia dan di akhirat kelak...

aamiin...

Kaklong sayang pa dan ma!


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Sunday, December 22, 2013

Pernahkah anda mengalami pengalaman yg pahit semasa remaja?

Al salam alaykum

Aku tgk 3R pertama kalinya utk musim baru ni. Kira ada masa la ni. 

Kalau ikut soalan tu, jawapan aku, tidak la sgt. 

Cuma yg buat aku rendah diri. Aku gelap. Adik-adik aku yg pompuan semua cerah skit. Aku je gelap. 

Gelap-gelap aku pun, ada ramai la jgk peminat. Masa umur belasan tahun la. Bukanlah utk dibanggakan. Aku pelik la jgk. Budak gelap mcm aku ni ada org minat. Tapi org yg aku minat takde la plak minat kat aku. Tu yg jadi rendah diri. 

Rendah diri makin ketara bila masuk zaman universiti. Sbb aku makin gemuk. Ex-musuh aku cakap aku tembam. Dan masalah gemuk melanda sampai skrg. 

Dan aku jadi lagi rendah diri apabila, kawan perempuan aku dgn selambanya tego aku dan entah kenapa aku ingt sampai skrg. "mu ni huduh la kay". Aku tau aku mmg tak lawa, tapi perlukah korg berkata  begitu kpd aku?

Kebenaran itu mmg pahit kan?

Aku pun tak pernah la nak memuji dan mengeji sesapa mcm tu sekali. 

Dan skrg makin down sbb jerawat sdg berleluasa merayap kat muka. Takde la muka aku ni mulus, tp tak pernah la muka ada jerawat merah-merah di pipi. 

Lagi satu masalah, apabila org yg lg tua dr aku panggil aku "kak". Apakah? 

Ya, aku takde masalah sangat semasa remaja. Zaman remaja aku ok je. 

Aku ada masalah di umur 30an. 

Alhamdulillah aku ni positif. Walaupun tak sepenuhnya, tapi berdoa supaya aku sentiasa positif. 


::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Thursday, December 19, 2013

50 Buku Setahun?

al salam alaykum

tersenarai di bawah novel yg aku tak sempat beli dengan penerbit kegemaran aku...

sbb apa tak sempat nak beli?

sbbnya aku dh menggunakan kad kredit dengan amaun yg melebihi separuh rebet LHDN utk pembelian buku... masa tu aku gila dekat Pesta Buku 1 Malaysia awal tahun hari tu dan aku membayar hutangg kad kredit setiap bulan dengan bayaran mudah utk setahun... mudah la sangat! jadinya, peruntukan bulanan aku utk novel habis utk mebayar kad kredit je...


JS Adiwarna:


Betty Oh Betty!: Feeza (double check)










Dan, total harga semua novel-novel di atas ialah RM 544.00... mana nak cekau ni? tahun depan, senarai novel bakal bertambah... uwwwaaa lagi...

50 buku setahun? aku tak dapat gapai tahun ni... sbb aku takde masa nak baca sgt... dulu-dulu, aku ada la masa baca sbb tunggu komuter dan naik komuter, pergi balik dah amik masa 2 jam... so sekurang2nya 2  buah buku mmg habis la utk seminggu...

tahun ni, office 5 minit jalan kaki... kat bilik, kerjanya tengok tv je... mana la sempat nak belek novel ye tak? pastu dgn strugglenya nak menghabiskan data telefon 2GB sebulan, wajblah sambil tgk tv sambil melayan whatsapp, instagram, wechat, FB, Twitter, Youtube bla bla bla...

tahun depan, aku ingt nak tukar data plan la... tp tu la... bila tinggal skit nnt, mesti x cukup bila nak pakai time kecemasan kan?


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Tuesday, December 17, 2013

Khatam Al-Quran

Al salam alaykum

Semalam sempat pergi kelas terakhir, Talaqi Al-Quran Lanjutan 2013 di masjid Shah Alam.  

Maklum la kereta takde, susah nak bergerak, malas nak susahkan kawan-kawan. Dah jadi rezeki smlm, Kak Roza sudi amik aku kat komuter batu tiga, dan Husna sudi amik lepas kelas. 

Lepas tamat kelas ni, aku pun takde daftar mana-mana kelas lagi. Di Masjid Negara pun ada, tapi masa lama sgt. Masjid Shah Alam kelasnya setahun je. Yg setahun ni pun kdg2 aku rasa nak syahid awal. 

Tapi yg betul-betul khatam sebenarnya Ustaz Khalil sorang je. Aku sendiri pun banyak tuang kelas. 


Ada rezeki, jumpa lg konvo tahun depan. InsyaAllah. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Sunday, December 15, 2013

Kebaikan

Al salam alaykum

Alhamdulillah, aku dikurniakan sahabat-sahabat yg baik. 

Mungkin aku bukanlah sahabat yg baik utk mereka. Tetapi, mereka semua amat baik terhadap kedua ibu bapaku. 

Alhamdulillah. Rezeki aku mempunyai sahabat-sahabat berhati mulia.

Harap aku juga spt mereka. Berhati mulia. 


::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Wednesday, December 11, 2013

11.12.13

Al salam alaykum

Sebelum tahun 2001, aku tak pernah merasa banjir. Kalau ada pun, di kg aku, Alor Tembesu Dungun. Takde la boleh dikatakan banjir pun. Sbb naik air skit je. Tu pun bukan kawasan rumah arwah nenek aku. Takde aktiviti pindah memindah ke pusat pemindahan banjir. 

Hujung tahun 2001, selepas beberapa hari raya aidilfitri. Hujan turun tak berhenti di Kuantan. Juga malam itu diramalkan air pasang tinggi dan juga kunci air Kobat akan dibuka. Kawasan berdekatan mula dinaiki air. Siang hari tu, jiran aku berkata "marilah kita rasa banjir sekali. Nok gok rasa banjir cemana". 

Adik-adik aku yg lelaki, sibuk main air hujan. Aku dan mak dan adik-adik perempuan aku, sibuk bergambar dalam rumah. Mengabiskan kodak (filem) hari raya. Ayah aku, keluar rumah meninjau hujan. Sbb Sg Isap Damai dh naik air. 

Ayah aku balik, cakap rumah dihujung lorong kami, mula dinaiki air. Ayah aku pergi menolong mengemas barang di rumah hujung tu. Kami plak, duduk-duduk tgk tv lg. Sambil tgk air longkang. "Tak banjir kot"

Jam 12 tgh malam, jiran kami datang mengetuk pintu. Air longkang melimpah. Kebanyakan rumah di lorong kami mula dinaiki air. Sudah!!! Ayah aku masih lg menolong mengemas rumah jiran. Kami bergegas mengemas rumah. Tatau mana nak mula. Mana pernah rasa banjir wehh!!

Baju-baju masuk dlm karung bawak naik atas siling rumah. Barang-barang letrik letak atas almari tinggi. Aku tak ingt cemana kami simpan tilam kami. Yg aku paling ingt, ayah aku letak tv atas meja jepun. Meja jepun tu plak ayah aku ikat dekat pelampung tayar besar. 

Jam 4 pagi, air makin naik. Sampai paras lutut kami. Kemudian naik lagi, sampai pinggang aku. Kami tak berlengah. Kami harung banjir ke Sg Isap 2. Berlindung sekejap di pusat KRT. Kemudian situ pun naik air. Jiran kami yg nak merasa banjir, sempat telefon anak dia di Inderapura mengabarkan keadaan kami. Dan, menantunya datang dengan lori pasir. 

Kami keluar ke jalan masuk Sg Isap 2, dekat pencawang tu. Lori Abg Mi dah menunggu kami. Tp bukan kami je yg panjat naik, mangsa banjir yg lain juga. Semua yg menumpang naik, Abg Mi tlg hantarkan ke pusat pemindahan Sek Men Paya Besar. Dan kami 2 keluarga terus dibawa ke Inderapura, menumpang teduh di rumah Abg Mi dan Kak Yah selama 2 hari. 

Akibat dari banjir tersebut, van ayah aku rosak. Tikar getah kena buang. Ada sebiji 2 almari dh kembang, kena buang. Kerusi rotan rosak. Barang letrik alhamdulillah kebanyakannya ok. Barang-barang aku yg bernilai sentimental pun habis kena banjir, tp aku simpan lg smpi skrg. 

Operasi membasuh dan mengemas mmg memenatkan. Aku balik lambat ke kampus, utk menolong famili aku mengemas. 

Sedih pedih mengenangkan kerosakan dan kemusnahan. Dan, aku berdoa semoga tahun-tahun mendatang kami tidak akan terlibat dgn banjir. Setiap tahun sebelum benteng banjir dibina di kawasan perumahan kami, tiba je hujung tahun, kami berjaga2. Mengemas cepat2. Dan berpindah cepat2, takut bah melanda. Alhamdulillah, selepas benteng banjir dibina, kami rasa tenteram skit apabila hujung tahun tiba. 

Dan, siapa sangka, tahun 2013, kami akan mengalami banjir lagi sekali! Malah lebih teruk! Salah satu punca selain hujan yg lebat dan air pasang tinggi, ialah benteng banjir tu pecah!

Banjir melanda setinggi paras dada aku di lorong rumah kami. Siapalah kita utk menidakkan kuasa Tuhan. 

Sebenarnya, kami tak menjangka banjir akan berlaku. Jadinya, acara kemas mengemas tidaklah beriya. Mengikut pengalaman kami bertahun-tahun, air akan naik paras buku lali di rumah paling hujung di lorong kami, kemudian terus surut. 

Cuma, bila bekalan elektrik terputus, mak ayah aku rasa macam tak sedap hati. Teruskan mengemas apa yg patut, dan tinggalkan rumah menuju ke pusat pemindahan banjir walaupun air taknaik pun lg di kawasan rumah kami.  Aku pun di KL ni sempat berdoa. Air yg naik tu banjir acah-acah je, mcm tahun sudah. Ternyata, doa tidak makbul. 

Banjir yg amat dahsyat melanda Kuantan. Oleh sbb skrg ni canggih dgn teknologi di hujung jari, kami dapat update dan informasi dgn cepatnya. 

Adik aku Iman, sblm dia hilang tidak dapat dikesan, sempat telefon aku cakap "rumah kita tenggelam kaklong". Duduk kat KL ni tak senang hati langsung!

Banjir yg dahsyat. Kami memohon keampunanMu Ya Allah! Kami berharap semoga kami tidak diuji dgn bencana ini lagi Ya Allah! Aamiin. 

Di kesempatan ini, ribuan terima kasih kpd kerajaan negeri dan pusat, ahli parlimen Kuantan, ADUN Tg Lumpur, keluarga sanak saudara yg disayangi, sahabat-sahabat saya yg dikasihi, badan-badan berkanun, NGO-NGO, syarikat2, dan orang perseorangan yg menyumbang secara langsung dan tidak langsung kpd kami dan semua mangsa banjir kali ni. Hanya Allah yg mampu membalas budi baik anda semua. Spt yg kita percaya, "hari ni kita tlg org lain dlm susah, bila kita susah, Allah akan hantar org lain utk bantu kita"

Dan, doakan Kuantan terus bangkit menjadi bandar lestari di Pantai Timur. 


::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Tuesday, December 10, 2013

En Hitam ku pula

al salam alaykum

dalam aku sibuk-sibuk hal banjir minggu lepas, tiba-tiba teringatkan En Hitam ku plak...

saja la aku tepon insurance... terkejut aku! dia offer total lost!

jatuh terduduk!

menangis tak berlagu... pihak insurance cakap bengkel bg quotation melebihi sum insured value...

eh, kenapa plak bila aku tepon bengkel, bengkel bg harga separuh je dari jumlah yg insurans cakap kat aku?

aku penin di situ...

tapi pihak insurans sendiri pun mmg nasihatkan aku supaya terima je offer tu... kejung aku! dia cakap, nnt kalau baiki sekalipun, tak sebest dulu dah... menitis lagi air mata... 

oleh sbb surat original pun aku tak dapat lg, so aku mintak tangguh dulu la... biar aku setelkan satu satu... minggu lepas aku sibuk sgt nak balik Kuantan nak tgk rumah banjir ni, so malas nak pikir pasal hal kereta lagi...

tiba-tiba, hari ni, pihak insurans tepon tanya keputusan aku... kalau cakap baik-baik takpe la jugak... aku mintak penjelasan kenapa bengkel quote kat pihak insurans harga lain, kat aku harga lain pun tak boleh nak jelaskan dgn baik... pastu tinggi2 suara kat aku tanya "awak paham tak?"

aku cakap, sabar la dulu, saya ni byk lg hal lain nak pikir... lagipun surat tu dalam masa 7 hari bekerja... surat original pun aku tak dapat lg... lepas tu boleh dia bebel-bebel kat aku perli-perli aku cakap "biasalah org Melayu nak slow and steady" bertambah la bengang aku, mcm nak cepatkan aje kete aku tu RIP... last-last, aku marah dia, "call saya balik lepas seminggu" dan terus letak tepon...

ikutkan hati aku yg membara tadi, nak je aku buat aduan ada staff yg kurang ajar bila tepon pelanggan... tp skrg perasaan aku dah ok, so malas aku nak panjangkan... 

aku sendiri pun belum ada keputusan... cuma mengikut saja pendapat keluarga aku dan utamakan keselamatan sejagat...

istikharah dulu, kemudian baru buat keputusan...

mudah-mudahan dapat petunjuk yg betul... aamiinn



:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Saturday, December 07, 2013

Banjir: Rumah Kami

Al salam alaykum

Banjir kali ni tinggi skit daripada tahun 2001. Kalau 2001 betul-betul paras tingkap rumah kami, kali ni lebih dalam 5". 

Sedang sibuk membasuh pinggan mangkuk, sahabat-sahabat menyampaikan pesan, mungkin malam ni banjir lagi sekali. 

Mmg hujan agak lebat siang tadi. Kunci air Sg Kobat katanya dibuka. Dan malam ni air pasang besar dijangka setinggi 3.5 meter. 

Jadinya, katil-katil, almari-almari kami tak usik lagi. Lagipun, gelap nak buat kerja. 

Buang air lumpur, dengan harapan malam ni tak banjir dan esok dpt memudahkan kerja kami. 

Dan kami mengikut nasihat isteri Perdana Menteri kita yg muncul kat Buletin Utama. Beliau tak bagi kami terburu-buru utk mencuci dan mengemas rumah. Kang banjir lagi, susah hati plak pemimpin negara kami. 






::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::




Friday, December 06, 2013

Banjir: bantuan diperlukan

al salam alaykum

aku share kat blog plak... 

malam ni lori akan bergerak ke Kemaman utk menghantar bantuan...

sekiranya pembaca-pembaca blog saya yg ingin menghulurkan bantuan, boleh la menghubungi nombor di bawah...




terima kasih utk segala doa dan bantuan utk mangsa-mangsa banjir di Malaysia



:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::




Thursday, December 05, 2013

Banjir: 03/12/2013 & 04/12/2013

Al salam alaykum


Bertabahlah hati. Allah akan menolongmu!

P/S: Iman kat mana??

Update: 3.50 pm: air makin surut. Ayah aku pergi tgk, tapi x dapat masuk ke kawasan. Cuba utk masuk dari Sungai Isap Jaya. Tapi air takat pinggang lagi. 

Alhamdulillah, Iman telefon nak balik ke Balok. Dia kat bandar tadi. Lega dengar suara. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Wednesday, December 04, 2013

Banjir?

Al salam alaykum

Pagi ni (Selasa) bukak IG, org Kuantan dah pakat update pasal banjir. 

Tepon mak ayah aku, diorg dah pergi mana ntah amik barang bantuan utk dihantar ke pusat banjir. Ahli KRT la katakan. 

Terus aku bukak FB. Banjir teruk!!

Jumaat, Sabtu, Ahad, semasa aku di Kuantan, hujan turun kadang lebat kadang tak, pastu nmpk matahari skit. 

Isnin, terus gelita hujan lebat sampai la Selasa. 

Kawasan rumah aku pun naik air dah. Tapi belum sampai ke rumah aku. 

Jam 11 tadi, bekalan letrik dah terputus. Mengemas dalam gelap. 

Air dalam longkang statik. Tak naik tak turun. Aku berdoa, semoga surut. 

Hati meronta-ronta nak balik. 

"Wahai bumi telanlah airmu, dan wahai langit berhentilah dari curahan hujanmu".  Al-Quran (11:44) 

Sama-sama doa. Ini bukan bencana. 


Update 12.50 am: famili aku dgn beberapa jiran dah meninggalkan rumah utk mencari tempat perlindungan banjir. Air longkang dah melimpah. 

Update 5.00 am: famili aku semua dh mendaftar sbg mangsa banjir di Paya Besar jam 1.30 pg. Kemudian semua pergi ke Balok rumah adik aku. Cuma Iman, ikut Cik Zie, jiran kami. Konon Iman tinggal nak pantau air, tp sbb air cepat jgk naiknya, dia ikut Cik Zie kuar dari kawasan perumahan.

Update 1.00 pm: Iman tepon, takde bantuan makanan kat Sekolah Sungai Isap Murni... dia terperangkap kat situ... Sungai Isap Perdana dah naik paras dada katanya... Cik Dah sekeluarga duduk kat masjid pun takde bantuan makanan... aku tepon pusat bantuan banjir, semua no tak bersambung... telefon MPK, dia bg no JKM... JKM cakap diorg sendiri pun mangsa banjir... bawak2 la bersabar, nnt bantuan tiba... sbb tak cukup kelengkapan utk ke pusat banjir... tolong sahabat-sahabat semua... hulurkan doa utk mangsa2 banjir di Kuantan...

Update 6.00 pm: ada khabar malam ni air pasang lagi sekali... kalau betul, campur dengan hujan sekali mungkin kampung kami akan tenggelam... dan, paling risau, kami tak dapat nak kontek adik kami, Iman... Iman cakap takde bantuan makanan kat Sek SUngai Isap Murni tu... jadi dia nak keluar... aku berharap dia ada di sekolah tu lagi dan tak ke mana-mana melainkan mendapat bantuan... aku baca tadi semua mangsa banjir akan dipindahkan dari sekolah-sekolah ke satu penempatan tentera...

bantulah mereka, mangsa-mangsa banjir... 

Update 9.00 malam: bantuan kebanyakannya dah sampai. Aku baru dpt tau famili aku sebenarnya tak dapat mendaftar sbg mangsa banjir kat paya besar sbb kaunter tak bukak. Harap Iman daftar nama sbg mangsa banjir. Kami x dapat lg nak kontek iman. Harap sgt iman selamat di mana2 pusat pemindahan banjir dgn cik zie, ayin dan apik. 

Doa terus doa moga air cepat surut. Jasad di sini, hati dan fikiran di Kuantan. 




Update 10.00 malam: ma cakap balok makmur dh ada letrik. Dan tak hujan. Tapi Iman tak balik lg. nak mintak ayah p tgk mana2 pusat pemindahan, tp ayah aku pun keletihan. Harap esok semua baik kembali. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Tuesday, December 03, 2013

LASIK - Post PRK 1M - masalah mata kiri

al salam alaykum

Jumaat, 29/11/2013, aku ada pemeriksaan berkala di Klinik Mata UIAM...

mula-mula jumpa doktor pelatih... mata kanan aku ok, alhamdulillah... mata kiri aku masih lagi 6/9... aku tak kisah la... sbb bertambah ok la dari sebelumnya kan?


cuba tengok form atas tu... mcm2 komplen aku buat... tu semua utk mata kiri aku...

sepanjang sebulan ni mmg aku ada masalah skit utk mata kiri... rasa mcm ada selaput la... rasa mcm ada menda masuk dalam mata... mata kiri terasa kering skit berbanding mata kanan... sakit kepala belah kiri... sakit kepala tu perasaannya sama mcm apabila mata kita tambah atau pun tak cukup power... cam tu la perasaan dia...

dan kali ni Doktor Khairidzan tak komplen mata aku kering... alhamdulillah...

tapi beliau ada satu kebimbangan... mata kiri aku ni macam nak bertambah dia punya kuasa rabun...

"penat-penat kita repair, senang-senang dia rabun nak datang ye"

aku mendengarnya rasa lelah juga... 

Doktor Khairidzan tanya aku, aku prefer utk buat pemeriksaan berkala di mana? di Prince Court ataupun di UIAM Kuantan? aku prefer di Kuantan la... Prince Court akan mengenakan caj sebanyak RM 200.00 utk sekali temujanji... itu tak mengapa, aku boleh claim... cumanya, kalau aku pilih di Kuantan, secara tak langsung aku balik Kuantan lama la skit kan, jadi 3 hari sebulan... ehehehe... itu motif sampingannya... 

dan sepatutnya next check up ialah bulan Januari 2014, tapi oleh sbb mata kiri aku ada masalah yg membimbangkan, aku kena jumpa Doktor Khairidzan kerap la skit... 

aku ada ubat tambahan... Pred Forte... mcm Naza Forte je...

pemeriksaan seterusnya ialah pada 27/12/2013... aku akan berpisah dengan Amy... Amy takde masalah apa-apa, cuma matanya sangat kering... dia plak pemeriksaan seterusnya ialah pada 24/01/2014...


dulu bergambar di sini dengan cermin mata, skrg tidak lagi... 

harap sembuh dengan baiknya kedua-dua mataku! aamiinnn


::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::



Monday, December 02, 2013

Sahabat dari Negeri di Bawah Bayu

al salam alaykum

aku sampai ke KL jam 10 malam tadi, naik bas jam 4.30 ptg! jalan jam teruk kat Karak Highway... pakcik bas tepon kawan-kawan dia yg lain, apa yg berlaku... katanya lori terbalik di Bukit Tinggi... tapi takde apa pun! yg ada hanyalah jam sepanjang berpuluh-puluh kilometer!

plan asal aku, sampai KL jam 7.30 pm, terus berdesup pergi Masjid Jamek, teman Dayang shopping... tapi dah sampai jam 10 malam... kita borak-borak atas katil je la...


Dayang: dah berapa tahun kita tak jumpa ye?
Aku: 10 tahun laa...

10 tahun, terlalu banyak nak diperkatakan... nak diceritakan...
mmg tak cukup dalam masa beberapa jam...

Firuz, ni gambar utk ko! hik hik hik


berpisah semula kami pagi tadi... sob sob sob!

jumpa lagi ye Dayang! insyaAllah...




::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Sunday, December 01, 2013

Selamat

Al salam alaykum

Alhamdulillah, sempat pergi kenduri Ika hari ni. 

Terima kasih Asyha dan suami sbb datang amik saya!

Selamat pengantin baru Puan Aznika dan Encik Kamarul Arifin. Semoga bercinta hingga ke syurga!



::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Tuesday, November 19, 2013

Barakallahu Lakuma

al salam alaykum


Alhamdulillah... berkesempatan nak ke Tanah Merah, Kelantan utk kenduri Kak Burn aka Whooz atau nama yg diberi Huziana Fauzi...

Majlis nkah berlangsung pada 16/11/2013 di Masjid Paloh... dan kenduri pada 17/11/2013 di kediaman ibu bapanya...



sebelum diakadnikahkan...





bersama encik suami...



antara GGK yg sempat hadir pada 17/11/2013

Majlis bertandang pada hari ni... gambar bawah ni adik Kak Burn yg bagi tadi kat whatsapp group kami...

Majlis bertandang 19/11/2013


seorang ahli dah selamat... siapa plak lepas ni?

ahli GGK yg dh selamat:
Yatt
Huzz

yg belum lagi:
Amy
Kay
Adeq
Athirah
Bai

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::


Monday, November 18, 2013

First thing in the morning

Al salam alaykum

Petang jumaat lepas, aku bersiap nak balik. Tiba-tiba bos masuk bilik aku. 

"Tolong siapkan report bla bla bla. Boleh buat?"

Ok boss. 

Lepas siap, tunjuk kat bos.

"Awak masukkan sekali bla bla bla."

Hmm... Tak boleh siap malam ni bos. Saya kena refer kat Kak dlm bilik sana. Saya siapkan part saya. Nnt Isnin saya refer kat Kak bilik sana. 

"Ok, first thing in the morning ye"

Baik bos. 

Siap part aku, balik rumah jam 8 mlm. 

Dua hari berjimba-jimba, tp hati dup dap dup dap teringt "first thing in the morning"

Pagi2 ni, cuba siapkan part yg x siap. Pergi bilik Kak sana dptkan info dan mula menyiapkan kerja. 

Bos terjengul dpn pintu. 

"Dah siap?"

Ni yg saya dapat bos. 

"Ok, awak tambah ni lagi dan lagi bla blab bla."

Bos nak jam berapa plak ni?

"Sblm lunch"

Ok, boss. 

Pergi bilik Kak sana lg, dapatkan lagi info2 yg berkenaan. Bos masuk plak bilik Kak. 

"Bagi semua without fail"

Amboi, Kak2 tu pun amik kesempatan kemain lg ye. 

Degung degang degung degang, siap jam 2. Baru dpt bernafas sekejap. Bagi kat bos. 

"Awak segregate list ni bla bla bla"

Baik bos. 

Hantar lagi. Bos ni nak pi meeting jam berapa?

"Kay kejap. Awak listkan satu2 menda ni. Pastu attachkan sekali dgn bla bla bla. Boleh?"

Bos nak jam berapa? (Jam skrg 3.30 pm)

"Sebelum jam 6"

Mana sempat bos. 

"Tak sempat ke?" Sambil sengih-sengih. 

Yela saya buat. 

Tiba2 Sheera masuk bilik aku. Bos suruh saya tolong akak. 

Aaaahhhh. So sweeeeetttttt bos aku ni!

Sabo je la aku. 

Jam 5 bos datang. 

"Dah siap?"

Bos tunggu je la dlm bilik bos. Nnt siap saya bagi la. Jgn kacau sini. 

Kesian bos dpt pekerja cam aku. 

Alhamdulillah, jam 6.30 ptg siap. 

Dari sekeping report, jadi 1 file 3" tu!

First thing in the morning la sangatt!


::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Friday, November 15, 2013

Lasik: Kos

Al salam alaykum

Aku ada cerita pasal kos Lasik ni berapa, tapi mungkin sbb aku bercerita panjang sgt, ramai tak jumpa berapa kosnya. 

Kos Lasik: RM 3,500.00 
(RM 300.00 dibayar semasa temujanji kedua - full assessment, dan RM 3,200.00 dibayar ketika hari prosedur)
Bayaran boleh dibuat secara tunai atau kad debit/kredit

Tempat: Pusat Pakar Mata, Kuliyyah Perubatan, Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Kampus Kuantan, Bandar Indera Mahkota, Kuantan, Pahang

Temujanji setiap hari Isnin, Rabu dan Jumaat. Hari Khamis adalah hari prosedur. 

Kos-kos berkaitan: ubat-ubatan (eye lubricant je biasanya) sepanjang tempoh temujanji sehingga didiscaj sepenuhnya selepas setahun. 

Utk maklumat lanjut, boleh hubungi no telefon berikut:

Waktu pejabat: +60 9 570 4550
Hotline: +60 19 911 2642

Harap sedikit sebanyak dapat membantu pengunjung blog ni. 


::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::


Sunday, November 10, 2013

2 berita

Al salam alaykum

1. Interview 1/10/2013: aku tak berjaya. 
2. Kereta aku: 50-50

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Saturday, November 09, 2013

Merajuk?

Al salam alaykum

Takde kes merajuk, dah tersurat kereta aku akan terlibat kemalangan. 

Yang penting, tiada kehilangan nyawa. 

Dan En Hitam, aku berdoa kpd Yg Maha Esa, semoga ko dapat diperbaiki utk kembali berkhidmat kepadaku dan keluargaku kembali. Aamiin. 









::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Friday, November 08, 2013

Lasik: Catatan Seminggu

Al salam alaykum

1/11/2013: 
Aku tak boleh buka mata langsung. Pedih macam kena bawang. Pakai sunglass siang malam. Nak duduk sentiasa dalam gelap. Sensitif kpd cahaya lampu matahari etc. 

Follow up pertama selepas lasik. Bacaan mata kanan 6/6, mata kiri 6/9. Alhamdulillah. 

2/11/2013:
Masih lagi tak boleh bukak mata. Penglihatan makin kabur. Stress la jugak. 

3/11/2013:
Aku sedar jam 1.30 pagi Iman tepon cakap dia eksiden dan kereta aku hancur. Dan masa tu aku perasan mata aku dah tak memerlukan sunglass sepanjang masa. Tapi aku kompius aku boleh menangis ke tidak, tahan je la tak bagi air mata keluar. Kan kata, mata takleh kena air seminggu. 

Siangnya pun dah ok. Cuma mata kiri aku terasa sangat kering dan rasa tak selesa. Macam nak tercabut je contact lens tu. 

Tapi penglihatan aku tetap kabur. 

4/11/2013:
Ada temujanji di Klinik Mata UIAM. Hari ni Prof akan cabut contact lens sementara tu. Sebelum tu, amik bacaan mata. Seperti dijangka, bacaan merosot, 6/18. 

Kemudian, Prof cabut contact lens lepas titik ubat bius. Cabut dengan penyepit. Dan mata kiri aku rasa sakit skit. Sensitif sangat mata kiri. 

Lepas tu, rehat selama setengah jam. Dan ambil bacaan mata semula. Bacaan masih sama, 6/18. 

Prof cakap ni adalah perkara biasa. Dalam masa sebulan insyaAllah akan dapat 6/6 macam hari pertama. Mudah-mudahan Allah perkenankan dan makbulkan. Aamiin. 

5/11/2013:
Aku tak memerlukan sangat sunglass. Cuma guna masa tengok tv. Dan tidaklah  berapa jelas lagi. Kadang aku boleh baca subtitle, kadang kabur. 

Mata kiri pun rasa cam pelik skit. 

6/11/2013:
Pun sama macam 5/11/2013. Bila aku fokus ke tulisan yg ada kat dinding, aku nampak jelas tulisan tu. Lepas sejam cuba lagi, dah kabur. 

Dah dua hari aku tak guna eye lubricant. Tatau la nanti kena marah ke tidak. Sbb aku tak rasa pun mata aku kering. 

7/11/2013:
Alhamdulillah, aku dah boleh baca subtitle kat tv. Tapi mata aku rasa macam berpasir. So pakai balik eye lubricant tu. 

Malam plak lepas baca nota, mata jadi kabur semula. 

8/11/2013:
Ada appointment utk PRK 1/52. Ni yg pertama utk follow up selama setahun. Mata aku kabur jugak skit. Tak macam semalam. 

Mula-mula amik bacaan mata. Mata kanan dapat 6/6, mata kiri 6/12. 

Kemudian masuk ke Microsurgical Lab. Amik gambar anak mata. Prof cakap, mata ok. Cuma sangat kering. Sepatutnya aku dapat results yg lagi bagus. So, kena amik eye drop berterusan utk 3 bulan. 

Prof cakap masalah utama selepas Lasik, pesakit tak rasa mata dia kering. Tetapi sebenarnya mata sangat kering. Mmg kena guna sepanjang masa utk 3 bulan pertama. 

Doa banyak-banyak utk penglihatan yg lebih baik. 

Appointment seterusnya 29/11/2013. 


Ini gambar Dr Ismadi. Masa Prof panggil dia masuk ke bilik, ternganga aku dgr nama dia. Aku snap gambar, blur. Nak upload kat IG, IG aku hang 6 kali.  Sesuatu betul. Letak kat blog je la. 


::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Thursday, November 07, 2013

Anak Johor bersuara

Al salam alaykum

Tengok Buletin Utama pasal Tok Gajah nak buat majlis utk peminat. 

Si Iman beriya nak pergi. Aku cakap "mu sokong JDT, diam!" Hahaha... 

Tiba-tiba ayah aku menyampuk. 

"JDT tu kena jual semua pemain dia. Rombak pasukan. Buat pasukan baru. Semua main ntah apa-apa. Bayar je mahal. Menangnya tak."

Ok, anak Johor dah bersuara. 

Hik hik hik

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Wednesday, November 06, 2013

Lasik: Hari Prosedur

Al salam alaykum

Ada masa nak menaip. Mata pun ok skit. Alhamdulillah. 

Hari prosedur: 31/10/2013 jam 8.30 pagi utk temujanji. 

Aku pergi awal skit. Bukan tak sabar, tapi berdebar. 

Pada hari prosedur, kita tak dibenarkan pakai sebarang wangian, mekap, deodorant, bedak dan sewaktu dgnnya. 

Sampai je, terus ke kaunter pembayaran. 

Tapi aku dipanggil utk cek lagi sekali correction power mata aku. Dan pagi tu, mata kiri aku dapat bacaan 525. Sama macam bulan 7 dulu. 

Kemudian, ke kaunter pembayaran lagi sekali. Kali ni bayar RM 3,200.00. Dulu dah bayar kan RM 300.00 semasa buat full assessment. 

Kami dapat MC sampai 8/11/2013. 

Kami diberi pek ubat. Pek ubat adalah berlainan utk setiap prosedur. 



Ini utk aku. PRK. Utk Amy, takde ubat titis 3x sehari. Aku tak sempat lagi nak baca fungsi segala ubat tu. Tulisan kecik sangat. Optive tu aku tau la utk pelincir mata. 

Lepas tu, kami masuk ke bilik pembedahan. Hari tu ada 7 org yg menjalani prosedur. 

Aku sempat tanya kat staff nurse tu, kenapa aku tak dapat buat Custom Lasik. Dia cakap kornea aku nipis. Tapi Prof cakap kornea saya tebal. Kornea awak mmg tebal, tapi masih tak cukup utk menampung correction power. 

Staff nurse tu cakap, kat UIAM ni mmg kebanyakannya akan menjalani PRK. Jarang buat custom Lasik. Jadinya, kes Amy ialah kes istimewa, kes aku kes biasa. Hahaaha. 

Masuk ke OT, kami kena salin baju bedah dulu. Kemudian, kat mata kami disapu iodin dan jugak dititis ubat bius mata. 


Lepas tu sila la tunggu giliran. Aku yg ketiga. Berdebar wehhh. Sambil-sambil tu, borak la dgn kakak baju pink tu. Kata peramah kan? Hehehe

Bila Prof panggil masuk, dia titiskan lagi sekali ubat titis mata. Dan rehat 5 minit. Dan lepas tu aku dibaringkan ke katil pembedahan. 

Mata mmg kena straight je pandang cahaya hijau dan merah kat siling. Kena dengar apa yg prof cakap dan arahkan. 

Mula-mula buat mata kanan. Mata aku disembur dengan air suling. Kemudian aku rasa mcm disembur dengan cairan lain. Ni aku rasa alkohol la. Aku tak tanya sbb takut. Dalam hati selawat banyak-banyak. Bibir senyum je. Senyum bimbang tu. 

Lepas alkohol tu, rest sekejap. Pastu aku rasa prof mcm kikis/buang kornea aku yg dh cair tu. Kemudian dia cakap dia akan pancarkan laser ke anak mata aku. Laser tu selama lebih kurang 12 saat. Masa tu mmg bau hangit. Tapi bukan hangit mata terbakar yg aku dok pikir-pikir. Hangit laser tu la. Lepas tu, rest utk 60 saat. Kemudian Prof masukkan lens sementara utk pertumbuhan kornea baru. 

Lepas mata kanan, prosedur yg sama jugak utk mata kiri. Utk mata kiri ni, Prof ada tego, mata aku ada kesan penggunaan contact lens lama. Seingt aku, last aku guna contact lens pun masa majlis kahwin kak Zack. Guna yg pakai sehari terus buang je pun. Aku mmg malas nak pakai contact lens, renyah!

Eh, dan dan aku teringt mata kiri aku mmg selalu masalah kalau pakai contact lens.

Lepas prosedur siap, aku gembira sgt. Sbb mata terang! Syukurnya ya Rabbi! Tapi lepas tu, mata aku pedih! Macam kena bawang!!! Takleh bukak mata langsung. Mmg terus pakai sunglass. 

Selepas tu, kami kena rehat sekejap dalam setengah jam sambil berbaring. Masa tu mmg selalu pakai eye drop. Mata cepat sgt rasa kering. Sebelum balik, kena jumpa doktor utk cek mata. Takut ada sebarang complication. 

Balik rumah, lepas makan, Amy dapat tido dengan tenang. Aku tak dapat tido. Amy bangun, mata dah terang boleh bukak. Aku belum lagi. Tensen ooo! Tak boleh tgk tv, tak boleh tengok tepon, kena sentiasa pakai sunglass. Nak nangis!!! 

Utk seminggu, mata tak boleh masuk air ye! Tak boleh berenang utk sebulan. Nak basuh rambut, sila pergi saloon. Nak goreng ikan? Nak tumis sambal? Nak potong bawang? Nak main dgn Adam? Nak drive en Hitam Legam? Lupakan dulu. 

Ok, nanti aku sambung lg pasca Lasik. InsyaAllah. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Tuesday, November 05, 2013

Sunyi

Al salam alaykum

Sunyi. 

Mula dari Sabtu, Adam tido dgn aku. 

Kemudian Ammar Ahad malam. 

Ayyan tak tido la dgn aku. Masih menyusu dengan ibu. 

Dukung Ayyan, Adam pun datang tarik kaki Ayyan. 

Ammar duduk di riba, datang Adam nak meriba jugak. 

Kereta kontrol 2 buah yg  Ayah Da dan Ayah Chik simpan dari diorg kecik-kecik dulu, jadi rebutan 3 orang budak ni. Tayar tercabut ntah ke mana. Yg elok2 boleh main, rosak terus. 

Malam ni, semua dah takde. Pulang ke destinasi masing-masing. Esok kerja. Esok sekolah. Ciklong je masih lagi bercuti sakit. 

Rindu. Rindu Ammar yg becok, Adam yg bising, Ayyan yg riuh. 


Gambar abg Ammar takde. Ammar dah besar malas bergambar. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Monday, November 04, 2013

Amuk Tok Gajah

Al salam alaykum

Sejak balik utk bercuti sakit di Kuantan ni, tiap-tiap hari bukak radio Pahang FM asyik main lagu bola Pahang je, pagi petang, siang malam. Semangat tahun ni nak rebut Piala Malaysia. 

Dan semangat Piala Malaysia jugak la, adik aku accident sorang dlm perjalanan ke Shah Alam, lagi sorg sanggup turun Shah Alam angkut isteri sekali. Dan, aku tgk tv je la seat paling depan dgn berkacamata hitam. 


Mak aku, dia cakap dia anak Teganu, so tengah-tengah. Tapi dia sokong TRW sebenarnya, sbb ada KFCM. Heheehe

Tahniah Tok Gajah. 

Hey ale ale ale... Amuk Tok Gajah, Amuk Tok Gajah...

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Sunday, November 03, 2013

Accident

Al salam alaykum

Adik aku bawak pakwe hitam legam aku ke Shah Alam. Dan kemalangan di Genting Sempah kira2 jam 1 tadi. 

Adik aku masuk Hospital Selayang. Skrg tengah x-ray sbb dia mengadu sakit dada. Harapannya dia ok. 

Pakwe hitam legam aku katanya hancur. Skrg di IPD Gombak. 


Adik aku si Eri pun ke Shah Alam juga dgn isterinya. Kereta lain. Dia pergi lewat, jadinya dapatlah dia tolong uruskan apa yg patut. 

Aku takleh nak tido pikirkan adik aku dan pakwe aku. Aku takde kereta nak berkejar ke sana. Ayah aku cakap esok pagi pergi tukar bateri kereta Eri kemudian gerak ke KL. 

Buntu apa patut kena buat. Sbb ni pertama kali dlm sejarah keluarga kami, ada kemalangan. 

Doakan kami selamat. 

***update 4.34 pagi. 

Adik aku Iman. Leher bengkak. X-ray takde patah apa-apa. 


::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Wednesday, October 30, 2013

Lasik: Temujanji Ketiga

Al salam alaykum

Hari ni aku ada temujanji ketiga utk sebelum masuk bilik pembedahan. 

Mula-mula aku kena buat beberapa ujian mata lagi sekali. Hanya dua tiga jenis ujian. Tapi, aku kena tego dengan pegawai sains tu, sbb aku tak pakai eye drop seperti yg disarankan. Aku lupa, bukan tanak pakai. 

Lepas tu, ada tayangan video. Ni penerangan pasal lasik la. Ada custom lasik (flap kornea menggunakan blade). Kemudian epi-lasik, lepas buat flap, lens sementara akan dimasukkan menggantikan kornea utk kornea tumbuh sempurna. Kawan sekolah aku, Aikin guna teknik epi-lasik. Dan yg ketiga, PRK, yg ni utk kes tertentu cthnya kornea mata nipis. Ni tak guna blade utk buat cornea flap, tapi guna alkohol. Ni plak kes Edd, kawan aku kat USM. 

Aku yakin je aku akan jalani yg pertama. 

Kemudian, aku kena jumpa Optometris lg sekali, utk dapatkan correction power utk mata aku. Optometris garang la jugak. Mmg sentap la jugak. Ayat perli-perli je. 

Lepas pemeriksaan, dia cakap dia dia tak puas hati aku dgn keputusan mata aku. Mata kiri aku. Dia takkan syorkan aku kat Prof utk jalani prosedur esok. Aku dok heran-heran kenapa sbb dia tak terangkan. Dia tanya mata kiri aku ada masalah ke? Aku cakap takde. Pastu aku tanya balik, masalah yg macamana? Apa-apa aje, dia jawab. Mmg tak membantu langsung utk aku berpikir cth-cth masalah yg mungkin aku hadapi tapi aku tak sedar. 

Lepas tu jumpa Prof. Sblm Prof masuk, aku intai-intai dulu apa Optometris tulis sampai dia tak puas hati benor dgn mata kiri aku. Mata kiri aku powernya meningkat rupanya. Dari 400 lebih jadi 625. Agaknya pasal tu la kot. 

Prof kata mata aku ok, so aku boleh jalani prosedur esok. Mungkin dia akan buat bladeless procedure. Aku dh hepi-hepi. Dlm hati aku, ni mcm Prof Muhaya punya la kot. Hahahahaaha. 

Pastu aku tanya Prof, kenapa Optometris cakap dia tak puas hati dengan mata kiri aku. Dia ckp sbb power mata aku fluctuating. So pagi esok aku akan buat lagi sekali, cek power mata lg sekali. Dan dia cakap tengahari nnt diorg akan meeting utk tentukan procedure yg mana satu sesuai utk pesakit. 

Prof Madya Dr Khairidzan ni baik. Beliau bercakap dengan kita lembut je. Sesuai la kot dengan kerjanya yg berjumpa dgn ramai orang dan nama universiti tempat beliau bertugas. 

Lepas jumpa Prof, pegawai sains tu cakap nnt ptg dia akan tepon utk beritahu keputusan meeting. 

Dan, 6.30 ptg tadi, petugas Klinik Mata UIAM telepon kami. Mula-mula tepon Amy kendian aku. Dan Amy akan jalani prosedur custom-lasik. Dan aku, PRK!!! Uwwaaaa! Ngeri aku rasa. Patutlah Prof cakap bladeless. Pakai alkohol. 

Esok pukul 8.30 pagi dah kena ada di klinik. 

Doakan kami ye! 

InsyaAllah bila aku dah boleh mengadap telepon, aku akan update pasal pasca-Lasik plak. 

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Sunday, October 27, 2013

Lama Tak Jumpa!

Al salam alaykum

Lama tak jumpa ye cik blog!

Tak sempat nak menaip. Lupa nak update. 

Selasa malam ni saya akan menghadapi peperiksaan lisan utk Talaqi Al-Quran Lanjutan. 

Kemudian terus balik Kuantan utk MC seminggu. 

Harap dapat menonton perlawanan bola sepak. 

Tok Gajah menentang The Red Warrior. (Bakpo pasuke kelate namo supo omputis ni?)

Hogoh Pahang Hogoh! 

Dan, selepas seminggu, masuk kerja semula. 

Jumaat 8/11/2013, peperiksaan bertulis utk Talaqi Al-Quran. 


Doakan saya utk segalanya!

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Wednesday, October 16, 2013

Adam!

Al salam alaykum

Balik kuantan, aku mintak adik aku hantar Adam hari Ahad. Tapi dia hantar hari Sabtu. Jadinya, 2 malam la Adam tido dgn aku. 

Malam pertama, Adam terjaga jam 3 pagi mintak susu. Pastu dia terkelip-kelip mata ngintai dapur, ngintai ruang tamu. Cari mami dia la tu. Tapi dia tak nangis. 

Malam kedua, penat sangat agaknya, tak terjaga langsung mintak susu. Tido nyenyak sampai pagi. 

Tapi kalau mami dgn papa dia ada, kalau terjaga je, mesti mengamuk. Kompem! 

Dah la susah nak tido. Mata kuyu cemana pun, dia gagahkan diri nak main!

Adam Adam. 

Kalau takde mami dia, baik je. Tak mengamuk tak apa. Kalau dia nak kecahkan dapur, marah skit je. Dia tak buat la. Kalau mami dia ada, kami marah ke, mami dia marah ke, tantrum dia kuar la. Dia pergi mengamuk kat mami dia. Geram je!

Takde mami dia, main dengan kami ok je. Oh ya, Adam ni ganas orangnya. Hahahahaha. Suka cepuk Ciklong. 

Ni layan Upin Ipin pagi-pagi. Ciklong takleh bergerak langsung!

Suka buli Moksu dia!

Adam besar-besar nanti jangan suka buli-buli Ciklong ye!

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Monday, October 14, 2013

Saya cuti hari ni

Al salam alaykum

Pagi-pagi dapat panggilan telefon dari bos. Kena marah pada hari-hari cuti ni!

Aku cuba setelkan apa yg bos nak aku setelkan pagi ni. Walaupun sepatutnya bukan aku. 

Petang plak, dapat panggilan lagi sekali daripada bos. Soalan pertama "ko cuti ke kerja hari ni?" Ye, bersabarlah cik Kay, bos ko lupa ko cuti. Walaupun hari Jumaat hari tu dia tahan ko dari balik awal sbb dia tahu ko cuti hari ni. 

Selamat hari raya bos!

Selamat berkorban!


::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::

Saturday, October 12, 2013

Cerita

Al salam alaykum

Semalam aku sampai Kuantan lewat. Sbb bos tak lepas aku balik 5.30 pm. Sampaikan bila aku nak balik tu aku tatau nak cakap apa dan bos tiba-tiba tanya "nak balik dah ke?" Sambil gelak-gelak. Hampes betul bos aku. Tapi setakat ni aku pikir aku ok kerja sini. Kena marah, mmg la kena marah. Tapi dalam masa yg sama bos baik-baik je boleh gurau-gurau. 

Sampai rumah, kita masukkan baju kotor dalam mesin basuh sbb selama ni basuh pakai tangan kan. So sebulan sekali manjakan diri basuh baju guna mesin. Dan mula sesi bercerita dengan mak ayah aku yg tak sempat nak dikongsi dalam telefon. 

Mak aku cerita ayah aku pergi kursus menembak. Orang lain tembak dapat 40 yg mengena, ayah aku dapat 3 je kena. Dan kami gelak sama-sama. Ayah aku cakap, dapat tembak sikit pun dapat gak sijil. Kami paham, dengan penglihatannya yg terhad dgn sebelah mata saja, sebelah lagi nampak tak nampak.

Dan aku tanya mak aku guna tak barang pengganti gula tu. Mak aku dah stop guna sbb selepas seminggu dia guna gantikan gula dalam makanan dan minuman dia, dia gelap mata dan jatuh atas jalan. Dan doktor dah tak bagi guna utk sementara waktu. Masa tu, darah tinggi dia stabil. Gula dalam darah juga tinggi. Tatau silap di mana sampai boleh gelap mata kat jalan. 

Dan ayah aku komplen asal aku balik je sibuklah kena cari uban mak aku. Hahaha. Dan dan itu jugak la. Kalau sampai 1 pagi pun takpe. 

Sebenarnya mak ayah aku ni sibuk jugak la duduk rumah. Kalau ayah aku tak pi kerja, dia pergi kebun. Kalau ada kenduri, ayah aku pergi menolong. Kalau malam tak kerja, ayah aku ada meeting JJK kampung. Mak aku, jadual tiga hari dia penuh. Orang tempah laksa. Jadinya mak aku mmg duduk dewan la buat laksa sampai Isnin. Boleh jumpa malam je la. Aku plak, pagi ni servis kereta. Petang nnt, kuar p bandar jap. Harap Adam balik boleh main dengan Adam. 

Eh Cik Kay. Exam syafawi ko 28hb ni. Dah baca buku belum? Dah hafaz sifat-sifat huruf belum? Exam bertulis 13hb november. Huhuhu

::: Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa :::