...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Monday, October 31, 2011

Memang...

al salam alaykum

lama dulu, sebulan yg lepas kot, Ustaz Din menyanyi beberapa baris depan aku...

"Memang tak ada lelaki seperti aku
Tapi yang lebih baik banyak"

heh, aku cakap kat dia, "lagu apa kemenda ni? perasan baik sangat ke? :p"

ye, aku kan kasar dan garang orangnya!!

dia sengih je...



pastu smlm, saja tgk Melodi, lama tak tgk, akhir Melodi, ada video klip lagu ni... aku tak pernah dgr lagu ni kat radio, setahun radio kereta aku IKIM.fm... tukar siaran tu bila adik-adik aku yg bawak kereta...

semalam tgk video klip, dan terdengar rangkap yg ni plak...



"Oo baby baby
Jangan kau marah sebab ku tolak
Ku tahu kau cantik
Ku percaya kau baik
Ku yakin pasti ada
Lelaki yang tertarik
Oo baby
Jangan kau dendam sebab ku enggan"



pastu, aku baru teringat, patut la pakcik tuh nyanyi lagu ni je... ada sesuatu yg nak disampaikan rupanya...


jgn risau laa, aku tak kacau orang! aku manusia yg waras...



lirik penuh...



Memang tak ada lelaki seperti aku
Tapi yang lebih baik banyak



Memang tak ada lelaki sehebat aku
Tapi yang lebih hebat banyak


Maka tak perlu kau susah hati
Banyak lelaki yang bisa kau pilih
Untuk kau jadikan sandaran hati


Memang tak ada lelaki seseksi aku
Tapi yang lebih seksi banyak


Memang tak ada lelaki setampan aku
Tapi yang lebih tampan banyak


Maka tak perlu sedu sedan itu
Jangan sampai kau rendahkan dirimu
Memaksa aku menjadi pacarmu


Oo baby baby
Jangan kau marah sebab ku tolak
Ku tahu kau cantik
Ku percaya kau baik
Ku yakin pasti ada
Lelaki yang tertarik
Oo baby
Jangan kau dendam sebab ku enggan


Bercinta aku mahu
Tapi tidak denganmu
Ku sudah ada satu
Kekasih yang menunggu


Ceritanya aku sedang belajar setia
Makanya dari itu kamu jangan memaksa
Kerna aku memang tak suka mendua


Oo baby baby
Jangan kau marah sebab ku tolak
Ku tahu kau cantik
Ku percaya kau baik
Ku yakin pasti ada
Lelaki yang tertarik
Oo baby
Jangan kau dendam sebab ku enggan


Bercinta aku mahu
Tapi tidak denganmu
Ku sudah ada satu
Kekasih yang menunggu


Oo baby
Jangan kau marah sebab ku tolak
Ku tahu kau cantik
Ku percaya kau baik
Ku yakin pasti ada
Lelaki yang tertarik
Oo baby
Jangan kau dendam sebab ku enggan


Bercinta aku mahu
Tapi tidak denganmu
Ku sudah ada satu
Kekasih yang menunggu


Memang tak ada lelaki seperti aku
Tapi yang lebih baik banyak



:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Sunday, October 30, 2011

Ne'lang la sangat

Al salam alaykum

Dop ne'lang mana pun... Kaloh spatula gok...

Gol buat aku gelak je...

Formula Hai-O ye! Tp mmg sgt tenang la...

Thursday, October 27, 2011

Ekspo Buku Islam 2011

al salam alaykum

sekitar Ekspo Buku Islam di KL Sentral, 26/10/2011 - 01/11/2011.










tak banyak sangat aku rembat, cukuplah utk sebulan...


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Tuesday, October 25, 2011

Jangan Lupa Namaku

al salam alaykum

ok, aku rasa aku tertipu... 

dan, ada org perasan, aku mcm menjauhkan diri dari dia...

dia pernah datang tanya aku, dan aku jawab balik, kenapa terasa?


dan, mungkin dia dh banyak sangat terasa, dia hantar e-mail, minta maaf, atas salah dan silap yg dia tak tahu... 

dan aku tak mampu nak balas...



betul, aku mmg menjauhkan diri dari dia...

sbb, aku rasa mcm kena tipu...

oh tak... mungkin ye, mungkin tak, dgr cerita org, kemudian, rasa tertipu, kemudian amik keputusan, jauhkan diri!



dan skrg, aku rasa aku nak mengadu... tp tak tahu...


dulu, masa aku rasa mcm aku perlukan seseorg, luar dari sahabat baik aku, luar dari famili aku... aku rasa akan ada seseorg di situ, yg sanggup layan segala keluh kesah aku, segala resah aku...

ye, pada tahun itu, tahun 2007, bila aku dapat tahu cerita itu, aku rasaj iwa aku kosong, jiwa aku kacau... masa tuh mmg aku tak tahu nak luahkan perasaan kat sesiapa pun, tapi dia ada di situ... aku hantar satu sms kosong... dan dgn pantas aku mendapat balasan... sungguh aku terharu... walaupun takde la sampai menyembuhkan kedukaan, tp, sekurang-kurangnya, mampu utk buat aku tersenyum... awak, terima kasih! :-)

dan skrg, bila terjadi lagi lilanglibu dalam hati, aku nak cari siapa? aku nak hantar sms kosong kpd siapa? gila apa aku nak hantar lg sms kpd org yg sama!


buat masa skrg, ni je la yg mampu aku buat!


utk dia yg aku jauhkan diri, aku mintak maaf... aku tahu, aku tak patut buat macam tuh... mintak maaf byk-byk, sangat-sangat... 


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Monday, October 24, 2011

pergi haji

al salam alaykum

mak ayah aku dgn Nisa berkampung kat Cheras... semalam kami menghantar mentua Kakngah ke Kelana Jaya... 

sebelum tu, petang Sabtu, 22/10/2011 aku bawak mak ayah aku p Putrajaya... p masjid Putra & solat maghrib di Masjid Besi...

Masjid Putra

Ammar yg baru sampai dari Kedah, p amik Tok & Tok Wan dia...

 kendian, semalam, kami ke Kelana Jaya selepas solat Maghrib... rupanya daftar masuk  Pakcik Ahmad dan Makcik Noriah pukul 1.30 pagi... kami duduk je la lepak-lepak kat situ... macam-macam gelagat... keluarga mentua adik aku ni pergi dgn rombongan pakej... kebanyakannya malam tuh mmg datang dari Kedah & Penang laa...

aku rasa macam nampak En Mahizan, HEP USMKKj dulu... rasanya laa... tak sempat nak snap gmbo dia...


ini utk penerbangan KT-71

Kakngah, mak Ayah aku, Nisa, makcik Noriah & Ibnu

pukul 12.00 lebih kurang,  diorg dh edarkan tag pelepasan utk diletakkan kat beg masing-masing... masa ni aku tolong2 jgk laa makcik-makcik yg sengsorg tuh... masa ni aku mmg sedih jgk laa... aku tgk tag pada beg-beg diorg rata-rata yg lahir tahun 40an & 50an... aku mohon Allah permudahkan urusan mereka di sana, mudah utk beribadah, diberi kesihatan yg baik, dan pulang membawa haji yg mabrur...

ada sorg makcik tuh, nama dia makcik Safiah, lahir tahun 1938, dan dia pergi berseorangan... nampak mmg tak larat... tp semangat tu ada... moga makcik baik-baik di sana... aamiin!

beratur utk urusan pendaftaran masuk

moga kami juga dpt ke sana...

pakcik dan makcik, dh tak berpaling... 
pada makcik Noriah, aku titipkan, doakan aku dan keluarga aku, juga akan sampai ke sana, ketika sehat, ketika kudrat masih ada... aamiin...


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Friday, October 21, 2011

Aurat

 al salam alaykum

baru-baru ni kawan ofis aku, dia tunjukkan aku satu buku... dia cakap dia terasa nak beli, dan terus beli... org pertama yg dia tunjuk di ofis ialah aku...

aku pun mintak maaf kat dia, sbb niat utk berdakwah ada, tapi aku bimbang disalah tafsir... dia ckp, jgn minta maaf, takpe, dia faham... tp dia ok je...

alhamdulillah, hari Isnin minggu ni, dia bertudung...

dia ckp, dia niat nak mula tahun depan... tp suaminya berpesan, kalau niat dh baik, teruskan sekarang, jgn bertangguh-tangguh...

sungguh cantik!


aku panjatkan doa moga dia, aku, dan kita semua, istiqamah dalam setiap amalan dan perbuatan kita... aamiin





buku ini, juga utk kita...

aku juga, belum sempurna penjagaan auratnya...





:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Thursday, October 20, 2011

Daki Bukit Fraser... erk!!

 al salam alaykum

dh dpt gambo dr Husna... dr Abg Meran je belum...

dalam perjalanan ke Lepih, ada satu papan tanda besar la jugak, tunjuk tempat menarik sepanjang perjalanan... banyaknya lata-lata sungai-sungai la kan... kendian aku nmpk simpang ke Bukit Fraser... terus aku tanya Abg Meran, kita gi Bukit Fraser boleh tak balik nnt? dia jawab, baik pi Cameron Highlands, lagi dekat... erk, tak nmpk pun signboard p Cameron Highlands... 

tp oleh sbb Abg Meran sendiri pun tak pernah sampai ke Bukit Fraser, jadinya dia sudi la merealisasikan hasrat kami utk ke Bukit Fraser... ya be da be du.... terima kasih Abg Meran yek!

dari Lepih dalam pukul 3 ptg, kami sampai ke Bukit Fraser dalam pukul 5 ptg... jalan-jalan yg berliku tuh aku buat derk je, konon kental la jiwa lalu jalan cikuk-cikuk tu kan... happy sgt la katakan sbb dpt p Bukit Fraser.. 

jom layan gambar!

 lg 8 km! 

 girls of the day - Kak Roza, Aizah, aku & Husna

 men of the day - Fendi, Baim & Abg Meran

 kedai kopi

 lepak-lepak sekejap

 balai polis yg cantik

 tempat Halimah Jongang berlari-lari

 aku suka kerusi merah ni...

 nak ke mana kita?

 jom kita jalan!

 cepat-cepat, kami dh ready nak posing ni!

 masa ni aku tgh sibuk nak tepon Sani Ekspress takut adik aku kena tinggal bas

 anda sakit? klinik dekat je

 belajar pasal burung

 tunggu sapa tu?

 Abg Meran sedang berpoyoan

 Burung pun ada kawasan penting tau!

 Banglo besar-besar

 padang golf

 cemana kay panjat? tanya Husna

 kedai harga patut... tp tak shopping pun, beg semua dlm kereta... bila dh pi kat kereta, lupa plak nak singgah balik ke sini...

 sempadan negeri

 dh nak balik, jumpa lagi!

bila dh habis pusing, aku pun cakap kat Kak Roza, ini je Bukit Fraser ye! takde la apa sangat pun, tp pemandangan cantik! takde la sejuk sangat... boleh la kalu nak singgah, tak bermalam pun...

time balik, aku penin kepala... jiwa dh tak kental, nyaris lg tak muntah! kami balik turun ikut Bentong, tak balik ikut Kuala Kubu Bahru, si Fendi cakap, lalu kat situ lg teruk... 

singgah di Masjid Bentong, utk jamak solat Maghrib dan Isyak, kendia kami singgah di Restoran Dapur Kita di Bentong, utk makan malam...

makanan best! tp bila tanya adik tu, apa yg best & special kat sini? dia boleh baca balik menu tu! adoi laa... jgn la marah dik!


kami sampai ke Shah Alam lg 10 minit pukul 12.00 malam... penat!



:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Wednesday, October 19, 2011

Pusing-pusing Kuala Lipis

al salam alaykum

lepas beransur dr rumah Remie, singgah sebentar di Pekan Kuala Lipis...



singgah solat di Masjid Sultan Mahmud... Abg Meran cakap ni masjid baru, ada masjid tertua, tp tak singgah... aku pun tak sempat nak snap gambar, sbb Abg Meran bawak kete laju...

Mercu tanda Kuala Lipis ialah ikan kelah... ada kat bulatan kat pekan Kuala Lipis... sekali lagi, pakcik drebar tanak berhenti utk bergambar... mentanglah kampung dia...

di tengah-tengah pekan Kuala Lipis

member aku cakap kat FB, biasanya kalau ikut sistem British, tanda batu 0 ni biasanya terletak dekat dengan pejabat pos... mmg betul pun, sebelah pejabat pos je...

antara bangunan tertua di Kuala Lipis, sebelahnya jugak stesen keretapi Kuala Lipis...

ada lagi 2 sen yek!

jeti Sungai Jelai

aku mintak Abg Meran bawak kami pergi ke sekolah Siti Nurhaliza, Sek Men Clifford tuh... tp dia tunjuk dr tepi jalan je... nak gi ke rumah banglo Siti Nurhaliza pun dia cakap tak payah, jauh! nak pergi Kuala Medang, dia ckp bukan ada apa pun kat Kuala Medang tuh... kalu takde apa, takkan masuk iklan tv Cuti-cuti Malaysia?


perjalanan kami jauh lg, pukul 3 kat Kuala Lipis lagi... bila nak sampai Bukit Fraser kan?


nnt bila Abg Meran kawin, kami dtg Kuala Lipis lagi, kami explore sendiri... cepat-cepat skit kawin ye Abg Meran!!


p/s Fida: ni gambo dr kamera hp tuan tanah, so gambar tuan tanah takde... :(


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Monday, October 17, 2011

Remie & Dila

al salam alaykum

16/10/2011 - alhamdulillah, perancangan nak ke Kuala Lipis meraikan perkahwinan Remie dan isterinya berjalan dgn lancar...

Remie ni aku kenal sbb dia kawan kak Roza, dulu sama geng UCM la ngn Husna & Aizah... dan aku yg mmg peramah semulajadi ni (ramah la sangat) pun jadi terbaik jgk dgn dia... sbbnya, masa bateri kereta aku kong dua tahun lepas, dia la tlg p belikan bateri baru, tlg pasang lg kat kereta aku... muda lg umurnya, tp dh pakai volvo besar... minat kereta volvo... skrg dia jadi bisnesman kat kampung dia kat Kuala Lipis...

kami sampai depan rumah Remie dlm pukul 12.30 pm lebih kurang... pertama kali aku sampai Kuala Lipis... eh, yg kedua kali la kot, yg pertama masa aku nak p Jelawang, naik keretapi pastu rosak kat Kuala Lipis...

dalam perjalanan ke Kuala Lipis tuh, kami lalu pekan Bentong, Raub dan Benta... macam2 papan tanda pelancongan yg kami nampak! tensen je... byknya mmg sungai la kan? rugi tak bawak baju salin! ada jugak nmpk Homestay Kuala Medang... drebar kami, Abg Meran, kampung dia kat Kuala Medang... bila tny apa yg best, dia jawab takde apa yg best pun... geram je!

tp, abg Meran janji nak bawak kami ke Bukit Fraser, memandangkan jarak dr pekan Raub ke Bukit Fraser hanya 34 km je... tp tu cerita lepas kenduri laa... kita kena tunaikan dulu niat yg pertama, berkunjung ke rumah Remie...

rumah Remie tepi sungai! geram je nak terjun! air cantik je... gambar semua dalam kamera Abg Meran...

kami sampai ke rumah Remie, Remie tak sampai lg... katanya kul 1 baru sampai... mak dan adik Remie pelawa kami makan dulu... tp, kami tgk semua org tak makan lagi... semua duduk bawah khemah lepak-lepak...

perut lapar ni, tp nak amik makanan malu! ekekeke... tanya adik Remie, dia ckp, kita akan mula makan bila pengantin dh sampai... ooo gitu rupanya! lain tempat, lain la adatnya kan?

 pengantin dh sampai... yea yea, dh bulih makan!

bila pengantin dh duduk elok kat tempat makan, kami pun serbu la jgk utk makan... panjang org beratur... tp bila tgk lauk, sedapnya!! lauk org Pahang betul!

ada ikan patin masak tempoyak, ayam masak cili api, kerabu pucuk paku & tauge, acar timun, sambal hitam (feberet aku, arwah tok sedara aku selalu buat dulu), dan sambal ikan bilis tempoyak petai... makan menjilat jari... aku aku tak makan ikan patin, tatau la kenapa, mungkin sbb ngikut mak aku kot...

lepas makan, duduk2 sekejap, amik gambar tepi sungai... kami balik la dulu... pengantin pun busy nak layan tetamu... 

ada sesuatu yg menarik di pokok itu.... senarai nama dgn tugas masing-masing!

 muafakat membawa berkat! 

 Selamat Pengantin Baru Remie & Dila... kita jumpa lagi 2 bulan akan datang ye!

Baim, Aizah, Husna, Pengantin Baru, Dila & Remi, Kak Roza... yg belakang, Fendi & Abg Meran



:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::