...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Wednesday, June 30, 2010

Selamat Hari Lahir

Al Salam Alaykum

Ibu... bergenang air mataku...
terkenang, wajahmu yg redup sayu...
Sucinya kasih yang engkau hamparkan...
bagaikan laut yang tiada sempadan
...

Selamat Hari Lahir utk ma saya!

Puan Kamariah Ahmad yg ke 49 thn...

tahun depan dh 5 series! insyaAllah...

Ya Allah, kurniakanlah kesihatan yg baik utk ibuku ini, utk dia mengerjakan amal ibadah buatmu...

saya berdoa moga saya dapat menjadi anak yg solehah kepada ma saya! itu saja hadiah utk ibu saya tersayang!

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Tuesday, June 29, 2010

Sayang Kinabalu - Hari Keempat

al salam alaykum

Hari keempat - 21/05/2010

Mesilau - Laban Rata

Pukul 6 pagi hari dh nak terang!

Aku bangun pagi dengan perasaan berbaur!

dalam doa seusai solat subuh (pehal ayat skema ni), aku panjatkan doa moga Allah permudahkan perjalanan kami, memberikan kami kesihatan yg baik, semangat yg tinggi, dan seterusnya memperkenankan impian dan cita2 kami utk menawan puncak kinabalu...

beg-beg kami yg akan ditransitkan ke Kinabalu Park... satu beg RM 10...

seperti biasa, bergambar sebelum ekspedisi bermula...

bekalan utk makan tengahari kami nanti...

aku tak sarapan byk mana pun... aku bimbang kot perut memulas... makan sekadar utk alas perut, dan beri tenaga utk sejam dua pendakian... menu sedap la jugak, tp takde selera tak guna jugak...

selepas sarapan, kami pergi beli tongkat sakti dulu... RM 5.00 satu... katanya dkt Timpohon RM 3.90 satu...

kemudian kami diberi taklimat oleh guiders kami, Pak James Jaibi, Pak Jurunain, Pak Jab dan Pak Jaidi... barang-barang yg nak diserahkan pada porter, diasingkan dan ditimbang... RM 90.00 utk 10 kilo...

bersama guiders dan porters

Dengan lafaz Bismillah, pendakian kami pun bermula... nmpk mudah! tp mencabar fizikal dan mental! masa nih, selain stamina, semangat dan azam yg kuat amatlah diperlukan... kalu tak, mesti rasa nak patah balik!

mula-mula, aku bersama2 dgn diorg lg... lama kelamaan, aku dh tertinggal di belakang bersama dgn Adeq dan Fadd... langkah aku semakin perlahan... aku kira, setiap 50 langkah aku, aku akan berhenti melepaskan lelah... siap duduk2 lg... org lain tak habis lg air, aku dh habis dulu dh!

mujur ada guiders yg lmbt, buat lawak2 pembakar semangat kami!

asal aku jumpa tangga yg nak kena daki... aku pun kata: tangga lagi!

Pak Jaidi naik dulu... kendian dia suh aku naik... cepat naik! aku sudah siapkan tempat kamu utk duduk ni... aku dh bersihkan... nnt aku bg kamu minum...

kami dpt layanan yg baik dr guiders kami!

tp alhamdulillah, setiap kali aku berenti, pada kadar waktu yg lama, kaki aku tak kejang langsung...

walopun berseorangan, tp ramai lg pendaki2 dan porters lain... tak putus2... mmg tak rasa keseorangan laa...

setiap kali berpapasan, kata-kata semangat tak lekang!

aku jalan pelan pelan je...

penat, aku berenti...

duduk2, tengok2 sekeliling...

amik2 gambar... menikmati pemandangan, keindahan ciptaan Ilahi...

makan-makan... tp makan skit jek walopun bekalan byk... knp ntah, tak lalu...

aku ber'SMS dan ber'FB.... line full bar siap ada 3G lg...

Mejar Bala, dari pasukan TUDM Labuan... baik hati! tlg bawakkan beg aku lg...

amik gambar lg!

masih lg bersama-sama... cukup 9 org! walopun ada yg dh ke depan, ada yg tertinggal ke belakang... masih lg sempat berjumpa di pondok rehat...

tak sabar nak tawan puncak walopun diriku dah lambat!

pokok sayat-sayat... masa nih aku dh rasa mcm kat alam bunian, walopun tak pernah rasa alam bunian tuh cemana... byk sgt tgk tv!

periuk kera...

buah beri hutan... masam-masam manis!

persimpangan Timpohon & Mesilau
baru KM 5!

lelah memanjat batu2! lepas satu batu, jumpa batu lg... akhirnya...

baru sampai KM 5.5... bila nak sampai Laban Rata ni?

berehat sebentar... canggih2 kamera amoi nih!

saya lagi tinggi dari awan!

akhirnya, sampai juga ke Laban Rata!

aku sampai dh agak lewat di Laban Rata... secara purata, kalu ikut Mesilau, bertolak dalam pukul 8.00 pg, sepatutnya sampai di Laban Rata lebih kurang pukul 4.00 pm paling awal... aku sampai pukul 6.00 pm... lewat tuh!

tp takper, aku puas! sbb dpt menikmati pemandangan yg sangat cantik! sangat indah! paling memukau!

lepas solat jamak ta'khir zuhur asar, aku menikmati makan malam... tp sebenarnya tak menikmati langsung... perut rasa sebu... bergelora... rasa mcm angin takleh nak keluar...

malam tuh, aku mintak Athirah tlg urutkan aku... aku cuba utk tidur... tp tak dpt... sudahnya, aku berkampung dlm toilet lebih dr sejam... muntah dan cirit birit lengkap pakej aku dpt! dah laa heater rosak! nak gosok gigi pun rasa tak mampu... alahai... lemah aku rasa...

aku pun tatau kul baper lena, tp yg aku tau, aku terjaga bila org dorm sebelah dh bangun! huhhuhu...

seterusnya....

sambung lg!


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Monday, June 28, 2010

ikut @ lawan arus?

al salam alaykum



kira dh setahun la aku menamatkan pengajian aku...




Lead aku tanya, apa hala tuju awak selepas ini?

Kawan aku tny... ko tanak sambung PHD ke kay?

Pasni, mu nok wat engineering semula ke mu nk sambung management gk?

PAM tanya, tanak mintak kerja lain ke guna master you? mintak management level...




aku ada terfikir nak sambung PHD @ DBA... tp skrg nih kompius nak buat engineering atau management jek...

aku ada terfikir nak tukar jawatan, nak jadi materials engineer... tp, aku suka dgn apa yg aku buat skrg... (tp skrg mcm buhsan plak... kaco la perasaan ini)

aku ada terfikir nak mintak level management, tp cukupkah pengalaman aku ni? makin hari aku kerja, makin banyak aku tak tahu...

aku ada jugak mintak kerja jadi lecturer, tp dh lebih 3 bulan, takde sebarang jawapan...




aku tak fikir jauh lg...

Success = Opportunity + Preparation


Jadinya, sekarang nih, aku lakukan apa saja persediaan, apa yg perlu, apa yg patut, apa yg mesti...


dan satu hari nnt


peluang itu akan datang jua...


dengan izin Allah...




:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Saturday, June 26, 2010

Thursday, June 24, 2010

Sayang Kinabalu - Hari Ketiga

Al salam alaykum

Hari ketiga: 20/05/2010

Jambatan Tamparuli - Poring Hot Spring - Mesilau Nature Resort.

singgah di Jambatan Tamparuli dan Pasar Nabalu...

Lupa sudah nama sungai... Sungai Tamparuli ke?

Jambatan Tamparuli...

sayang sayang kita pergi tamu, Jalan Tamparuli, hati saya rindu... lupa nak tanya kat mana Tamu tuh...

Puncak Kinabalu, pemandangan dari Ranau...

Pasar Nabalu (credit to Nurul)

Kat pasar Nabalu nih harga bleh tahan... dia letak tinggi2... pastu pandai2 la menawar... Huzz mmg pandai tawar menawar... huhuhuhuhu... aku sempat beli t-shirt Gunung, warna kegemaran aku, coklat... sbb aku rasa aku takkan jumpa dh warna coklat kat mana2... bleh? ikutkan, aku byk je t-shirt sabah dan gunung kinabalu, dulu, adik aku si kakngah kan belajar kat UMS, graduated 2006...

aku dpt semangat nak daki gunung ni pun, sbb kakngah pernah daki, tp dia sampai laban rata je... tak percaya dia bleh nak daki, ikut Mesilau jugak plak tuh... sbb kesihatan dia tak mengizinkan dia nak buat aktiviti2 lasak cam nih...

kemudian, masa utk mengisi perut... kami singgah ke sebuah restoran di Kundasang... aku mula2 was was jugak... sbb sepanjang perjalanan aku nampak banyak gereja jek... takde pun masjid... ada yg aku nmpk papan tanda utk ke Pusat Pembangunan Saudara baru, itu pun lg 8km baru nk sampai...

mujur dalam restoran tuh, ada penerangan yg aku baca... restoran tuh dlm proses mendapatkan sijil halal, dan nama chef dia pun nama Melayu Islam, asal semenanjung, tawakkalna 'ala Allah...

pakcik tokei restoran tuh dh byk kali naik gunung kinabalu... siap pernah bawak anak perempuan dia yg kecik lg ke sana... siap tny kami, nak naik dari mana? dari Mesilau... reaksi dia; "Uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii"

isk... risau plak aku!

Kami tak jumpa bunga pakma di mana2 pun kecuali di restoran ini!

lepas tu, kami ke Air Panas Poring...

Kawasan Air Panas Poring

kami lepak2 sambil merendam kaki dalam kolam air panas... sambil2 tuh borak ngn makcik dari Brunei... dia pun cadangkan kat kami pergi ke air terjun kat atas sana...

aku ngn Intan jalan dulu, sbb ingtkan budak2 lain tanak pi jalan2... jumpa signboard canopy walk-way, kita singgah dulu laa...

kena naik bukit jugak nak ke jambatan gantung nih... alhamdulillah, tak penat!

suka warna bunga ni... on the way to jambatan gantung...

jambatan gantung di Poring Hot Spring... biasa jek... best lg kat Taman Negara...

alur sungai atau longkang?

kemudian, aku ngn dak Intan ke air terjun yg terdekat... konon je terdekat, naik bukit turun bukit (bukit kecik jek) la jugak... tp berbaloi! cantik sangat... tp aku ngn Intan je kat situ... takut jugak... duduk sekejap, rehat2kan kaki, amik2 gambar... pastu jalan...

air terjun yg kami sampai... lupa nama... maaf!

hijau yang damai!


dalam pukul 3 lebih kot, kami gerak ke Mesilau... utk misi hari seterusnya!

tatau nama apa... ungu yg sangat cantik!

di sini kami bermula...
(aku nak kurus mcm Huzz)

sebelum acara makan-makan, amik gambar, wajib!

Lepas makan malam... Athirah yg tersenyum girang selepas membayar harga telur mata kerbau RM 13.++... hihihih...

masa utk tidur dan rehat!

bersambung...


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Wednesday, June 23, 2010

Mug...

al salam alaykum

bola sekejap!

Korea Selatan menjadi pasukan Asia pertama mara ke pusingan kedua Piala Dunia 2010...

aku gembira sangat! opppaaa!

----------------------------------------------

aku adalah salah seorang pembaca novel Jemari Seni...

kelmarin Kak Nila menghantar Buletin JS...

ada tawaran menarik di gerai JS di Pesta Buku Selangor nanti dari 25/06/10 - 04/07/2010...

beli tiga buah novel umum Jemari Seni dapat cenderahati ini....

ada logo JS lg...

cantik! mcm Vintage pun ada juga...


tapi... aku dh beli online 2 novel JS... dah dapat pun...

biasa laa... novel2 terbitan JS mana bleh beli lmbt2... aku tak pernah kecewa baca novel2 JS...

semalam dh habis baca ini....

kisah yg sgt menarik! baik korang dapatkan cepat2!

hari ni nak mula baca ini... oh ya, Imaen akan memberi sekuntum bunga mawar utk pembeli novel nih pada 3 dan 4 Julai... huhuhuh... tak dpt jugak!

prolog dia pun dh menarik... tak sabar nak habiskan!

yg tinggal tak beli lg... novel Syud... sbb khas dijual di Pesta Buku Selangor...


cemana ni nak cukupkan 3 buah novel umum?

novel2 umum lain?

Novel JS dh jadi koleksi aku dh... tak tertinggal satu pun...

aku nak jugak mug tuh...

Kak Sue, Kak Yah, Kak Nila... jual asing tak mug tuh?



Khairi, boleh tlg tak? eh, awak tak turun promote novel kat Pesta Buku Selangor eh?





:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Tuesday, June 22, 2010

Sayang Kinabalu - hari pertama dan kedua

Al salam alaykum

dah lama terbiar dalam draft, baru ada hati nak publish... nak menunggu cukup sebulan kami ke KK la kononnya...

hari pertama - 18/05/2010

kami - 9 orang, semua puteri, Intan, Nurul, Julie, Huzz, Athirah, Yatt, Adeq, Fadd, dan aku, berkumpul di LCCT... sepatutnya rombongan kami berjumlah 11 org, tapi atas sebab2 yg mmg tak dapat dielakkan, Meeza dan Moon, tak dapat join...

menunggu di balai berlepas...

Lepas check in kat Hotel Degalleria, kami jalan2 cari makan...

sempat bergambar di tepi jalan... tak nmpk sgt pintu gerbang tuh...

kami makan di Sugar Bun... ni masing2 muka tak penat langsung laa... hari pertama, takde aktiviti sgt pun...

Hari kedua - 19/05/2010

selepas sarapan bergerak ke jetty, utk island hoping...


jetty... cantik sangat!

pulau pertama yg kami singgah, ialah pulau mamutik! cantik sangat! air pun jernih... nampak segala ikan-ikan... ikan pun banyak! aku amik gambar kat permukaan, tp tak nmpk pun ikan-ikan tuh... sob sob sob...

harus ditekankan di sini, aku ialah org yg tak reti berenang... tp teruja tgk Nurul dan Intan... aku pun yg penakut itu, berpaut pada Thirah dan Huzz... kami bersama bertiga-tiga ke tengah... takde la tengah sgt pun... tp jauh la jugak dr pantai... hihihihi... mcm tak caya aku bleh terapung... sbb pakai jaket! cuba buang jaket, debush! tenggelam...

aku berazam nak pi belajar berenang... tp tatau bila! hhihihihi....

kami, sebelum menerjah air... macam suria yg tak berapa perkasa jek!

pulau yg kedua, pulau manukan... pemandangan dari jeti, cantik sangat! tp kotor... katanya, sbb hari semalam hujan... sedang kami nak mencari nak nengok hidupan laut, tiba2 botol sabun pencuci pinggan glo, labour melintas terapung2 kat kami... intan terus nmpk bangkai tikus... potong btul!

ikan pun tak byk kat sini... kena pi ke tengah2 laut kot baru nmpk... aku bknnya reti berenang... ikan byk kat tiang2 jeti... bila kita mendekat, ikan lari... kena bg umpan... aku bg biskut, diorg tak layan... nak makan umpan roti jek... memilih!

pulau yg ketiga, pulau sapi... sampai tengah2 laut, boatman kami, suh terjun! Intan terjun dulu... dalam tak intan? intan jawab, ok jek!

bila aku terjun, ya Allah, biar betul... dalamnya!

boatman: kenapa kamu berenang macam sotong? ni dr kamera Yatt...

kami pulang ke hotel dlm kul 4 ptg... penat!

budak2 lain dh turun berkumpul kat bawah, nak pi pasar filipina makan ikan bakar + sunset... kami bertiga, aku, Intan, Thirah suh diorg jalan dulu... dan kami nak gerak pas maghrib, habis azan maghrib, semuanya lena!

terlepas tgk sunset! huhuhuhu


Ni gambar yg Huzz bagi... MashaAllah!


bersambung lg, tatau bila!


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Monday, June 21, 2010

jangan tinggal!

al salam alaykum


demi terlihat ciklongnya dh siap bertudung...

dan melangkah ke pintu...

Ammar dah mula meraung...

Ibu.... tengok cik long nih!

Jangan la tinggal Ammar! uuuuuuuu....

Ammar nak ikut jugak! nak ikut!

saja nak tgk dia nangis jek sebenarnya... skit2 senyum... skit2 senyum...

geram aku! cair tgk dia senyum...

pastu buat muka toya!





:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::