...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Wednesday, September 30, 2009

25 sejam? aku pun nak!

al salam alaykum

smlm ada akak tuh citer, maid kawan dia lari... dia nak kije yg RM 25 sejam tu kot kak? tu yg lari tuh... kekekeke... mujur lari sendiri jek, tak bawak lari barang...

aku teringt yg ada usul nak bg gaji pembantu rumah asing RM 25 sejam... berpuluh2 kali beza ngn gaji aku ni...

kalu usul tu diluluskan laa, apa kata bukak tawaran kat warga malaysia ni? mesti ramai laa berebut2 nak kije... serius aku pun nak! buat part time jek... 4 jam sehari cukup laa... dh RM 100 sehari... kali ngn paling busuk pun 20 hari... kalu part time income (passive income) melebihi perbelanjaan bulanan, tu namanya financial freedom tuh...

kayo pakcik!

kalu nak kemas rumah, basuh baju, lipat baju, sapu lantai, mop lantai... insyaAllah aku boleh buat...

amacam, ada berani tak nak amik aku kije part time?


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Tuesday, September 29, 2009

serba salah

al salam alaykum

dh byk aku menaip, tp aku delete semula... serba salah, nak tulis ke tanak, ke nak pendam sorg2... simpan dlm hati jek... tp, aku sorg je la yg tau... aku sorg je laa yg memikirkannya... kalu aku tulis, sekurang2nya, mungkin juga ada yg boleh bg pendapat... tp aku bimbang plak, kang ada terasa plak dgn apa yg aku dh tulis (tp padam) td...

serba salahnya!

takper laa... tgk la nnt, kalu rasa nak cerita, aku cerita aaa... biar aku tension sorg2 dulu...

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Monday, September 28, 2009

penin2 lalat

al salam alaykum

aku bertolak balik dr Kuantan ke Shah Alam, kul 11.30 mlm td, dengan doa dan harapan jalan tidak sesak dan tidak jam... mmg tidak sesak dan tidak jam, alhamdulillah... tp kalu terlalu lengang menakutkan jugak! smpi Shah Alam kul 2.30 pg... ni penin2 lalat lg, tido tak cukup...

smlm rumah kami buat doa selamat gunting rambut (jambul) anak sedara aku... penat!! mak aku ckp, kalu tak org2 tua tak buat, tak tunjukkan cara, kang org2 muda tatau, nnt tatau nak buat kat anak cucu di masa hadapan! aku ckp, suh org sponsor jek! erk...

panggil kumpulan marhaban, ada la sorg akak tuh, umur dia dlm 35 rasanya, aku kenal dr kecik lg laa... Kak Nora pun dh join marhaban ke? A'ah, dh hala ke 'muda' ni, kena laa join jugak... nnt tadop org2 'muda' nak tunjuk ajar dh... takper laa, kaklong 'tua' lg, nnt2 la join... bkn laa, kaklong muda belia remaja lg laa...

aku join jugak marhaban semalam, aku dh ckp kat mak aku, aku nak join marhaban, aku nak gunting rambut Ammar... tp lepas berlagu berzanji (ikut jek org2 marhaban tuh berlagu apa), aku kena pegang dulang gunting la plak... uhuhuhhu.... jadinya, aku gunting rambut Ammar kat dapur laa...

Ammar Darwisy dlm pelukan Tok Mie dia... ni lepas aku gunting rambut dia laa dan pedajal kan dia, aku sapu bedak byk2 kat rambut dia...


ni kunjungan sepupu aku ke rumah... budak bertuah dua org nih, anak sepupu aku laa... Ika sy adik tak? tak sayang... kalu tak sayang, tinggal laa adik kat kuantan eh! takleh, adik kena balik ikut kakak jugak!
Ika lahir kat teganu, ayah org ganu, tp sepatah haram tak reti cakap teganu... ckp johor jek yg dia pandai, ikut lidah mami dia la (sepupu aku), sapa lg...

tido yang tak berapa lena kot... panas pd hari raya kedua...


kan btul tak lena, tiba2 tersengeh!

cukup2 laa aku upload gmbo anak sedara aku yg masih seorg lg ni... ibu dan abah dia pun tak upload lg dlm frenster diorg! bz amik gmbo jek!

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Saturday, September 26, 2009

pemanasan blog

al salam alaykum

panaskan blog semula...

mula dgn album raya pertama... raya pertama jek yg amik gmbo... tu pun tak sempat habis satu famili... org dh dtg beraya dulu...


kami sefamili...


ma, pa, nisa



pasangan suami isteri dan anaknya...



Ammar Darwisy yg sedang nyenyak tido...

ok... esok insyaAllah majlis cukur kepala Ammar Darwisy... pastu aku kena kembali ke Shah Alam, lusa dh start kerja!

kena semangat ni....

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Saturday, September 19, 2009

pedia

al salam alaykum

first time seumur hidup aku.... lepas dengar takbir, malam raya kena tgk bola!

Arsenal vs Wigan

pakatan rakyat btul la adik2 aku ni!

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Friday, September 18, 2009

jom bukak puasa!

al salam alaykum

ingtkan malas dh nak update blog... tp ptg td adik aku yg sedang berpantang nak jugak bukak puasa kat padang MPK... trend baru agaknya kat kuantan ni...

ayah aku ckp... ustaz marah la bukak puasa kat padang, mcm takde rumah!

abg aku ckp... woohh... jalan sesak2 jem2 pun ada hati nak bukak posa kat padang... nnt la balik rumah mandi dulu (dia kat tmpt kije lg)

mak aku ckp... jom la kita pi... kak liza pi dh... cik dah gi dh... sumer org pi dh... kita je blum...

Ammar ckp... uwwaaaaa! uwwweekkk! uwwaaa! uwweeeekkk! (nak susu la tu kot)

jom la....

alhamdulillah, walopun jalan jem, kereta byk, kami dpt tempat parking btul2 kat PaRam... sesudah membeli juada berbuka puasa, kami pun menghampar tikar dekat ngn tiang gol... huhuhuh

Ammar nak tido jugak! dlm keriuhan, tidur adalah perkara yg terindah... agaknya!

ramai jugak yg dh ready kat padang tuh...

2 org isteri, seorg nenek, seorg ibu... apa laa yg dibincangkan tu...

belakang sana yg jauh itu ialah Wisma Persekutuan... sebelah dia Wisma Sri Pahang... ke Wisma Pahang... heh, aku pun lupa...

suasana perkarangan masjid... alhamdulillah, selepas selesai berbuka puasa, berbondong2 ke masjid utk menunaikan ibadah solah...

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Thursday, September 17, 2009

salam aidilfitri

al salam alaykum

dh siap pun satu balang... lg sebalang tgh goreng... tegang urat2 belakang nak buat popiah simpul ni... nak beli, mcm tak berapa nak best... buat jugak akhirnya...


aku nak ucapkan selamat hari raya, maaf zahir dan batin kpd semua pembaca blog aku... maaf andai ada kisah yg mengguris rasa, yg menterasakan hati, dan terkasar bahasa... ampun dan maaf dipinta...

semoga aidilfitri disambut dgn penuh kesyukuran dalam kesederhanaan...

berhati2 yek semasa memandu!

wassalam...


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Wednesday, September 16, 2009

sampai sudah!

al salam alaykum

aku smpi ke muka pintu umah aku kat kuantan ni disambut oleh Ammar Darwisy... dh besar skit, dan makin gelap... baru 16 hari tuh... main panas eh???

aku bertolak pukul 6.17 pg td... smpi depan muka pintu pukul 9.17 pg... ayah aku dh sound... cepatnya smpi? cepat apa... ni dh kira lmbt la nih... tiga jam, lama tuh! sbb aku pernah buat rekod dr shah alam - kuantan 2 jam 15 minit jek...

kuantan pun dh mula sesak... aku ingtkan aku yg awal sekali balik, ada jugak lg yg ramai balik... tak pun warga kuantan dh ramai pakai kereta, tu yg sesak kat bandar tuh... penin aku pusing bandar tengahari td!

arinih relax2 dulu, esok2 pi bandar lg beli baju raya adik lg sepasang... pastu esok start la acara mengemas2...

Ammar Darwisy beraya kat kuantan... so, cemana agenda jalan2 ke luar negeri Pahang? bawak je laa dia jalan2 eh! walopun dlm pantang tak habis lg... boleh ke?

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Tuesday, September 15, 2009

hari ke 25...

al salam alaykum

arinih last day bekerja utk minggu ini... mood pun tak berapa byk... bukak puasa nnt kat kelantan delight... supplier belanja... yg keempat utk sepanjang puasa nih... kali pertama dan kedua, di KLCC dan Hilton Hotel, lepas makan, perut aku keras dan sebu... selepas setengah jam aku muntah... aku makan tak byk pun, skit jek... tp tatau laa... muntah jugak... smlm makan kat Hotel Nikko, alhamdulillah, aku ok, perut sebu jugak, tp tak laa keras sampai nak muntah... juga makan sikit... aku ingt, kalu setiap kali lepas berbuka makan muntah makan muntah, harus turun 20kg (berangan!) harap2 malam ni aku ok, kelantan delight mahal btul buffet dia! mujur ada supplier nak belanja kami!

mlm td tren problem bila smpi kat subang jaya, bkn tren yg problem, semboyan di subang jaya tak berfungsi... aku naik tren dr kl sentral lg 10 minit nak pukul 10... aku smpi kat batu 3, 15 minit selepas pukul 11... huhhuhuhu... pg td tren pun problem, tp tatau pasal apa... tren 7.30 takde (aku rasa tren 7.10 pun takde tu), smpi tren 7.49 aku takleh naik, ramai penuh sesak padat... tren seterusnya kul 8.24 (tp sebenanrya 8.30)... aku ada meeting kul 9 am... mati aku smpi lmbt! smpi ofis kul 9.30... masuk meeting, mujur bos2 besar tak masuk meeting tuh... alhamdulillah!

smlm sblm bukak puasa kat hotel nikko, kami jalan2 kat ampang park, tgk2 baju raya... tak reasonable langsung harga baju yg dia letak... mujur lg, aku dh ada 2 pasang baju raya (pembetulan, 2 pasang kain, dh dihantar utk jahit 3 bulan lepas, kabar terbaru diterima, baju tak siap lg, suh amik ari sabtu, sehari seblm raya!... huhuhu)... aku ingt nak cari baju utk konvo, tp tak dapek laa den nak nolong, tgk harga pelik sgt... pas raya nnt kita tgk lg sekali, kalu tak, pakai jek baju raya...

tp kasut aku kena beli... nak konvo kena pakai kasut tinggi 1 inci... tambahan lg, kasut2 aku sumer kasut leper... dan plak yg aku heran, dekat nak masuk setahun aku kije kat kl sentral ni, aku dh guna 5 pasang kasut, 4 pasang kasut sumer dh takleh pakai! tinggal yg sepasan nih beli 4 bulan lepas, aku tgk td, tapak pun nak tercabut dh! uwwwaaaa! nak kena beli yg cemana lg ni? dh beli yg bagus sekali dh kualiti dia... tp still lg ampas...

sekian saja entri merapu dr saya yg meronta nak balik kuantan dgn secepat yg mungkin...

p/s: cuaca hari ni nmpk lain kan? ada yg berjumpa malam seribu bulan ke mlm td?

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Monday, September 14, 2009

hari ke 24, insyaAllah...

al salam alaykum

sekejap je kan... dh nk masuk hari ke 24 ari ni... tinggal lg 5 @ 6 hari utk berpuasa dan juga melaksanakan amalan2 sunat yg lain, terutama dlm 10 mlm terakhir ni... yg insyaAllah akan membuahkan pahala, jika dikerjakan dgn ikhlas sabar dan redha...


insyaAllah, mlm esok aku akan bertolak pulang ke Kuantan... aku saja amik cuti awal, sementelah lg kerja2 di ofis pun berkurangan sedikit... harap2 takde laa jam sgt kat Karak tu nnt... tp time balik nnt, tatau laa cemana teruknya jam tu kan? aku tak amik cuti ari isnin, 28/09/09...

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Wednesday, September 09, 2009

perkumpulan mini

al salam alaykum

ptg smlm, berbuka puasa dgn budak2 bahan USMKKj... tak ramai sgt pun, tp ok laa utk gathering tiba2 kan...

berbuka puasa kat Kenny Rogers KL Sentral... tak sempat nak bergambar pun... lebih borak2 dan bercerita perihal diri dan kerjaya masing2... bertanya tentang kawan2 lain yg jauh di mata, tp dekat di hati... masing2 sibuk dengan hal masing2... bak kata Wadi, ko tak tepon dia, takkan laa dia nak tepon ko plak!

kehadiran:

1. Fahmi Wichi - pencetus idea utk berbuka puasa bersama2... kerja kat FMC Johor, smlm ada meeting kat FMC KL Sentral... raya nnt, dia balik kampung Siti Sofiah kat terengganu, spt biasa, akan singgah kat umah aku laa... Muadz dh 3 thn, Mus'ab dh setahun, dh bleh berjalan... tak sabar nak tgk... thn lepas Mus'ab baru baper bulan...
2. Fazli Kadir - kerja kat Sabah... tak berubah langsung... sama jek mcm dulu, dr semua segi...
3. Miza - junior kami... isteri Fazli Kadir... kerja kat Petronas... gaji lg lebat dr senior2... dtg bawak kawan setugas bersama, lupa plak namanya siapa...
4. Wadi - naik komuter dr Shah Alam bersama isteri dan anak, utk berbuka puasa bersama kami... Wadi sgt berisi... Fahmi ckp, mcm geng pakcik2 jek...
5. Kay - aku laa... bila org bercerita pasal famili dan anak2, aku sengih jek... ekekekeke...

seronok! lain kali berkumpul beramai2 lg eh!

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Tuesday, September 08, 2009

ingatan tulus ikhlas

al salam alaykum

bkn org kata, tp ibu dan ayah mempunyai satu perasaan yg sgt halus kpd anak2nya... tak kira laa anak2 mereka nakal ke, baik ke, soleh ke, toleh ke... pasti saat2 berbuka puasa ni, ibu dan ayah teringatkan anak2 yg jauh di mata... berbuka apakah mereka? makan apa?

aku ingt lg dulu2, semasa belajar di bumi kuala terengganu, kemudian ke tronoh, dan nibong tebal, mak ayah selalu berpesan, kalu nak makan apa2, makan je laa... jgn la dok tahan2... beli jek, jgn kedekut duit... itu jugak yg mak aku pesan kat kakngah, abang dan iman, apabila masing2 mula jauh dr keluarga...

minggu aku balik kampung, ditanya aku ngn iman nak makan apa... sebenarnya aku rasa mak ayah aku yg nak makan, tp dia tunggu kami balik... kemudian teringat2 kat kakngah yg jauh, sedang sarat menunggu hari... nak balik kuantan, bimbang melahirkan di pertengahan jalan... apa laa kakngah makan buka posa tuh? kalu kakngah sms, cakap jek ma masak nasi lauk biasa2 jek... jgn ckp ma buat nasi kerabu... laksa... cucur udang... mcm2 lg laa juadah utk anak2 dia...

kakngah pun sms, tny buka apa arinih? aku pun jawab, ma masak nasi lauk udang jek... mu makan apa kakngah? aku buka kat luar arini... kdg2 jawab beli kat param jek... tak larat nak masak...

kdg2 kita sbg anak ni... tak teringt pun mak ayah kita makan apa kat rumah... mak ayah kita, kalu makan sedap skit, teringt la kat kita, ni kaklong suka ni... kakngah suka makan ni... abg gemar lauk ni... abg iman takleh makan udang nih, hidung dia gatal... kita yg jauh nih, sedapnya makan! ingt kat mak ayah, bila ari2 makan menda yg sama dan jemu dgn apa yg ada... btul tak?

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Monday, September 07, 2009

bulan jatuh ke riba

al salam alaykum

Muhammad Faris Irsyad nak meriba Ammar Darwisy...

Pandai Muhammad Faris Irsyad... boleh diharap kalu nak jaga adik2 ni...

pandai dia tepuk2 tidurkan baby... cium pipi baby...

papa dan mama Faris Irsyad, bila nak bagi adik kat Faris Irsyad ni?

ni baru lepas tepuk2 Ammar Darwisy, dan usap2 rambut sekali... last sekali, dia larikan riba dia dgn tiba2... aduish! mujur maklong pegang Ammar Darwisy btul2...

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Sunday, September 06, 2009

Nuzul Quran

al salam alaykum

isnin ni dh 17 ramadhan eh?

a ah... best kan org selangor, bleh cuti...

knp diorg cuti?

nuzul Quran, selangor kan amik cuti umum, org kije kat kl, kena kerja laa...

ooo... skrg nih hari Nuzul Quran hanya utk bercuti2 je la eh??

*** aku cuma geleng kepala dengar dialog ni...


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Friday, September 04, 2009

G6PD?

al salam alaykum

Ammar Darwisy dh kena masuk kaca kena tidur bawah lampu ptg semalam... sbb kadar kekuningan dia sgt tinggi... dia telah dikesan mengalami G6PD deficiency (sila tny pakcik gugel)... aku ckp kat doktor, bleh cakap dlm bahasa mudah dan senang nak paham tak? kesan dr kekurangan G6PD tu, bayi akan kena jaundice...

pada hari kedua Ammar berada dlm ward, mak aku dh ckp kat misi, kuning dh naik... misi wat ta tau... mak aku ckp arituh, mujur aku takde dlm wad tuh, kalu tak, mesti doktor @ misi tu dh kena... mak aku ckp lg: alhamdulillah kaklong takde!

hari ketiga (semalam), baru laa tindakan diambil... semua org nak marah kat misi dan doktor kat wad tuh... bulan2 posa nih kena sabar!

aku pelik, adik aku yg garang tu pun tak bersuara... dia ckp, suka ati diorg la nak buat apa... aku takut laa, aku sorg2... kang dia blacklist aku kang, terus dop cara ke aku... hmmm...

kalu arinih Ammar Darwisy dh sehat, dh ok, kuning dh kurang, esok boleh keluar...

bermakna, aku akan pulang ke kuantan lg, menemani Ammar Darwisy sepanjang perjalanan...

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Thursday, September 03, 2009

siri bercakap dgn tak dikenali

al salam alaykum

sepanjang aku menyewa kat batu 3 nih, kalu naik lif turun lif, naik lif turun lif, ada jumpa org dlm lif, dan aku senyum kat diorg, yg balas senyuman aku tuh bleh bilang sebelah tangan je... yg byknya, berpaling ke lain, jeling aku (biasa yg pompuan laa, kalu diorg ngn suami masing2) etc...

malam td, aku pulang ke apartment, selepas 5 hari bermusafir... blum sempat aku senyum kat dia, dia dh menego aku... aku balas laa, borak2 smpi tingkat 7... tak dpt tidak, selepas mengalami peristiwa yg serupa beberapa kali, dlm hati aku berwasangka...

penutup kepada perbualan kami:

lain kali bleh kita borak lg... awak amik kad saya ni... awak ada kad? bleh sy kontek bila senang2...

aku tgk kad dia... "Wealth Planner" utk sebuah syarikat insuran yg terkenal di Malaysia ni...

kan? bleh agak nnt kalu dia kontek aku semula...

p/s: skrg nih sgt susah kan kita sesama umat nak bertego sapa dgn org yg tidak dikenali, nak bertego sapa sesama umat dgn seikhlas2 hati, dengan niat untuk menyimpul tali silaturrahim sesama sendiri... yg ada hanya laa ada udang di balik mee, ada agenda yg tersembunyi...

Waallahu 'alam

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Wednesday, September 02, 2009

01 September 2009

al salam alaykum

alhamdulillah, adik aku selamat melahirkan bayinya pada 01 September 2009 @ 3.49 am... dia mula sakit kul 5 ptg 31 Ogos... ( sempat lg adik aku mintak belikan baju raya utk dia)... perancangan Allah mengatasi segalanya...

aku dr kuantan selepas Isyak, bawak mak aku kembali ke KL... 2 hari aku tak tido... mlm td br dpt tido... semalam aku EL menemankan mak aku dan adik aku kat hospital... tp mlm takleh nak teman, suami dia pun kena halau kul 1 pg... ekekeke

ayah aku plak kena masuk hospital semalam... tiba2 doktor mata dia telefon mintak ayah aku ke hospital, nak kena suntik mata utk kali kedua... resah gila mak aku... kat kl ni anak dia memerlukan bantuan, kat sana ayah aku sorg2 masuk hospital... mujur adik aku, si abang dpt cuti half day... dpt jenguk ayah aku kat hospital... mlm ni mungkin mak aku balik, sbb ayah aku tak dpt nak dtg sini...


i'm a boy!
tok ma sedang memberikan susu kepada cucu sulungnya...

geramnya aku tgk! Ammar Darwisy... putera hati Khalilah Kamaruddin dan Ibnu Fitri Ahmad...

melihat dunia...

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::