...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Monday, August 31, 2009

putih merah biru kuning

al salam alaykum

tegakkan bendera kita!



ayah aku dh tukar bendera baru dh...

menyambut merdeka di kuantan!

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Saturday, August 29, 2009

nak kawin dh dia?

al salam alaykum

arinih aku berada di kuantan... seronok! tp yg tak seronoknya sbb adik aku, si kakngah tak balik... dia tak larat nak jalan jauh dh, sedang menunggu hari... :)

tajuk cerita, nak kawin dh dia? ramai kawan2 aku nak kawin pas raya ni...

kalu ada kawan2 aku yg akan terkejut, kawan2 aku si polan si polan atau si polanah si polanah, dh bertunang atau nak mendirikan rumahtangga... ada kawan2 yg aku menelepon atau menghantar mesej kat aku...

1. dia nak kawin ngn sapa? kita kenal tak?
2. tau tak dia nak kawin ngn sapa?
3. kenapa dia kawin ngn dia tu ek?
4. eh, ke dia nak kawin ngn awak?
5. eh, btul ke dia kawin ngn si polan @ si polanah?
6. bkn ke dulu dia kapel ngn org lain?

byk lg laa soalan2 yg biasa didengar dan ditanya... korg pun mesti pernah jugak kan ditanya soalan cenggini...

apa jawapan?

1. dia nak kawin ngn si polan @ si polanah laa... nnt dpt la kad tuh...kita kenal dia tuh, budak kelas kita @ sekolah kita jugak... eh, tak laa, tak kenal, diorg jumpa masa kerja bla bla bla... tak kenal la sapa yg dia nak kawin tuh...
2. tau... (sapa?) sy jaga amanah, tunggu kad eh!
3. dh jodoh dia ngn si polan @ si polanah tuh, tny pun tak guna laa...
4. eh, ada la plak sy nak kawin ngn dia... bkn laa... ngn org lain laa...
5. btul la tuh...
6. dulu mmg la ngn org lain, dh lama dh diorg putus... si polan @ si polanah ex dia tuh dh kawin gnn org lain... tak tau ke? (tiba2 cam joyah sport plak, start nak gossip)

mcm2 lg laa...

pesal plak citer pasal ni... sbb insyaAllah time cuti raya nnt ada la tuh yg nak mendirikan mahligai suci, tunggu kad je... pastu dh nak dekat cuti sekolah plak... byk la kendurinya... dpt kad, byk laa kejutannya... tp bak kata kawan sy, apa la nak dikejutkan, percaya rukun iman yg keenam :)

erk... cukup ke baju nak ke kenduri ni? recycle baju2 lama jek... dgn doa dan harapan, aku dpt mengecilkan saiz badan...

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Friday, August 28, 2009

tak sempat salin baju ke?

al salam alaykum

Edd suh aku hantar gambar aku pakai baju yg aku beli online kat dia... dh hantar tp dia tak komen pun lg... aku posting kat sini la plak... tp dlm emel dia dh gelak awal2 dh... nnt ko Edd! :p

masa amik gambar ni lupa plak nak cabut penutup mulut dan hidung...


ni first time beli baju online... dulu pernah beli stokin online ngn sarung bantal (Edd jual)... byk lg nak beli, tp sbb bila dpt yg ni, sungguh mengecewakan! org kata cam baju tido... uwwaaa!! tgk kat blog sblm beli cantik, tp bila dpt... first time tgk "mcm baju tido"

sepagi aku "kena" ngn officemates aku ni... yg tak pernah gelakkan aku pun dh pandai gelakkan aku... blum lg aku jumpa geng2 kat surau! huhuhuhuhu...

dh sbb beli, aku pakai jek... tak kisah laa...nnt membazir plak... aku pun selamba jek... tambahan plak pakai mask... org tak kenal... lain kali pun aku akan pakai lg... tp utk buat baju tido, mahal la plak RM 50 sehelai ni...

Edd ckp kalu nak beli baju online, beli kain sutera, mmg ok! (lupa plak Edd kan jual kain sutera online, heheheehe) kain lain tak payah laa...

ok, lain kali kena hati2 dan berfikir sblm membeli!

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Thursday, August 27, 2009

akhirnya, kami...

al salam alaykum

insyaAllah... kami berempat, batch kedua EM 774, akan diraikan dlm istiadat konvokesyen... spt makluman di bawah, yg aku amik dr web konvo UiTM:

Assalamualaikum W.B.T

Ingin dimaklumkan bahawa Istiadat Kovokesyen UiTM kali ke 71 akan berlangsung pada 15 - 27 Oktober 2009.Para graduan diminta sentiasa peka tentang maklumat terkini yang akan kami maklumkan dari semasa ke semasa sama ada melalui pos atau laman web konvokesyen.
Terima Kasih.
aku dan Ida sgt la happy... mula2 ingtkan kami tak dpt berkonvo sem ni... sbb ada beberapa masalah yg tiba2 melanda... akhirnya, Allah permudahkan urusan kami... alhamdulillah! aku berdoa dipermudahkan urusan ini ke akhirnya...

mcm nak carik baju utk konvo laa... :)

oh ya... sapa2 yg pernah berjanji nak bg bunga lily kat aku konvo USM thn 2004 dulu, jgn lupa yek tunaikan janji thn 2009 ni... aku kan dh ckp, aku akan tuntut janji tu... ekekeke

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Wednesday, August 26, 2009

cuba utk menjawab...

al salam alaykum

org lain sumer dh jawab... aku je blum... aku try jawab tag kak Mard... dan Kak Ecah jugak!

1. Anda rasa anda hot??
Selalu laa jugak rasa kepanasan... ekekeke

2. Upload gambar kesayangan anda...


3. Kenapa anda suka gambar ini??

antara gambar yg aku suka laa... gmbr ni kat kedai gambar kat plaza alam sentral thn 2007... aku beli digicam pas aku dpt duit kutu... kira gmbr ni testing 1, 2, 3 cheese! konika laa... gitu laa kiranya... nmpk segala bagai jerawat2 di muka...

Ida nih kawan suka duka aku kat UiTM Shah Alam laa, sekelas EM 774... byk tolong aku... cthnya potostatkan nota, amik aku kul 4 - 5 pg, antar aku kul 11 - 12 mlm kat puduraya zaman aku ulang alik kuantan-kl ngn bas transnasional, kdg2 bas maraliner... buat assignment sama2, sama2 siap, sama2 tak siap... kawan bawak aku jalan2 sekitar shah alam dan kl ni... kawan aku sama2 taip thesis amik cuti 2 ari dok berkampung kat fakulti dr pagi sampai tengah malam... huhuhuh...

Ida, terima kasih byk2! Ida byk tlg Kay selama 2 thn ni... hanya Allah yg mampu balas jasa baik Ida!

4. Bila kali terakhir anda makan pizza??
Dah lama la jugak... adik2 aku tak belanja aku... aku tak belanja adik2 aku... kawan2 aku tak belanja aku, aku tak belanja kawan2 aku... tp skrg mcm tak teringin pun... oh baru ingt! last sekali awal thn la kot, housemate masak pizza... :D

5. Lagu terakhir anda dengar??
OST Why he can't marry? KBSWorld channel 303...

6. Apakah yang anda buat sambil selesaikan tag ini??
Tgk tv citer Why he can't marry... pastu cinta gila, pastu plak tgk baju2 yg aku cop kat kedai online nih dh diambil org... aku nak book, tp semua saiz aku org dh amik... ramai ke yg sesaiz ngn aku ni?

7. Selain dari nama anda sendiri, anda suka di panggil??
Famili dan kawan2 panggil aku Kay... famili dan kawan2 juga panggil aku Kaklong @ Long... anak2 sepupu aku panggil aku Maklong... anak2 kawan aku panggil aku Ciklong @ Auntie Kay... ada org yg aku tak kenal panggil aku makcik (tua sgt ke aku ni?)... ada org panggil aku Adik... ekekeke... ada org tersasul panggil Kartini... tp jgn panggil aku Rini, aku geli!

8. Tag lagi 6 orang tanpa rasa kekesalan...
ok, dgn tak kesalnya, aku tag...
1. Afida (lama tak update blog, bulan posa cuti kot)
2. Khairi (sbb dia tag aku jugak)
3. Kak Anis
4. Fidza
5. Kak Fatonah
6. Kak Ana

****Siapa no.1 kepada anda??
Aku kenal kat dunia maya nih... jumpa dia dlm 2x, dua2 kat umah encik Keri... jarak pertemuan dekat setahun jugak laa... baik sgt cik Fida ni... lemah lembut sopan santun bila bercakap... kalu ngn aku, kecek ganu aje...

****Bagaimana pulak no.3??
Kak Anis, housemate cik Firuz... sama jugak masuk silat cekak... chumill!

****Pendapat anda pada angka 4??
Fidza, pembekal lirik2 lagu top masa dulu kala laa... penah sekelas masa form 2, kelas 2 Biru 1995... skrg menjadi seorg ibu yg berkerjaya yg berjaya... bila la nak jumpa Sumayyah ni?

****Kata sesuatu tentang orang no.2??
Encik Keritu, Suami kepada Xarine, Abah kpd Absyar... sekelas zaman matrik kat KMT (1999), seuniversiti dan sekelas dlm kelas arab LAA 300 (USMKKj), sampai skrg jadi kawan sekomuter la plok... ekekekeeke...

****no 5 ngn 6?
Kak Fatonah ngn Kak Ana Afzan... kawan sekolah... dia dua org ni org glamer sekolah... aku tak pernah sekelas ngn diorg... masa sekolah takde la kacik sgt... tp bila abis sekolah, kenduri kawin semua redah, jumpa2 semula, jadi baik laa kami semua... alhamdulillah!

ok, itu saja....

--------------------------------------------------------------

En Khairi tagged suh citer pengalaman posa masa kecik2! puas pikir... cam takde yg menarik pun!

yg aku ingt, aku posa penuh, sbb adik aku, si kakngah pun posa penuh... kalu dia tak posa, aku pun tak posa laa...

pastu aku main mercun, nama mercun tuh mercun roket kalu tak silap... ada sumbu, pastu bila bakar sumbu naik ke langit... mula2 tak reti main, abis sumbu tu aku cabut... aiyyak! sepupu aku marah! dia pun ajar main cemana... tp tak best laa... best lg main mercun katak, mercun tarik! ekekeke... mercun tarik, aku ingt lg, ayah aku ikat kat selak pintu, mak aku tolak pintu.... kan dh kena!

ada lg pasal main bunga api... aku main kat pokok serai ayah aku... abih terbakor pokok serai! ekekeke...

budak2, belajor posa, biasa ler.... arinih separuh ari, esok lg separuh ari... tambah 2 dpt laa sehari... cukup sebulan Ramadhan, dpt la 15 hari "posa penuh"... budak2, apa tau! mak ayah pun takde laa nak strict sgt... lain ler kalu dh besar panjang akil baligh, posa pun tak reti lg mmg nak kena!

ada yg aku ingt, tp bukan laa masa aku budak2... tp masa budak remaja, first year kat bumi tronoh... time tuh bulan posa... aku ngn Cik Pah kuar pi ipoh tengah2 hari matahari berdiri... pastu plak member pesan suh beli KFC, malunya ya Allah time beli KFC tuh! org sengih2 jek tgk... naik bas ke Tronoh, kami tertidur dlm bas... sedar2 dh kat UiTM Seri Iskandar... turun kat situ, cemana nak balik USM ni?

alhamdulillah, ada lecturer UiTM tumpangkan, sambil2 dia tumpangkan tuh, kami kena dgr laa dia dok membebel student dia, rupanya tgh naik angin! mujur kami ada nak dgr dia bercerita... kami sampai ke Desa Lembaran dgn selamatnya! terima kasih!

dh laa... takde yg kelakar sgt laa... :)

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Tuesday, August 25, 2009

penuhkan, rapatkan dan luruskan!

al salam alaykum

walopun aku kdg2 singgah sebentar jek utk solat di masjid... dan blum tentu tiap2 hari pada bulan ramadhan utk terawih, apa yg aku selalu perhatikan, susahnya kita yg nak berjemaah ni utk penuhkan saf hadapan, apatah lg nak rapatkan dan luruskan saf... bila dh rapat, tak lurus plak... sedih sgt! mcm susah jek nak buat... macam susahnya kita nak bersatu berpadu...

bkn saja dlm masjid, dlm surau2 kecik... cthya kat ofis aku sendiri.. bentang sejadah masing2 jauhnya satu depa... yg bleh muat 4 - 5 org satu baris, bleh muat 2 org jek kdg2... hilang ke darjat kita kalu kita solat rapat2 dan penuh dan luruskan saf? atau mungkin solat rapat2 skit, akan mengurangkan keimanan dan kekhusyukan kita?

aku petik dr emel...

Luruskan saf ! Rapatkan saf !

Ungkapan ini sering kita dengar dari mulut imam dalam hendak memulakan solat secara berjemaah. Tetapi adakah kita faham dengan ungkapan itu? Luruskan saf? Rapatkan saf? Cuba kita lihat gambar di bawah.


Melurus dan merapatkan saf bererti mesti menjaga kaki. Ketika solat berjemaah jarak yang terbaik ialah sehingga menyentuh jari kaki ahli jemaah lain di sebelah kita. Ia sekali gus mempertautkan ukhuwah serta mampu membuang rasa keegoan diri. Seperti yang disebut hadis sahih riwayat al-Bukhari di bawah:

"Adalah semua kami (sahabat) bersentuh bahu kami dengan yang lain, demikian juga hujung kaki." (Riwayat al-Bukhari)

Jarak dua kaki menjadi penting dan tergolong dalam sunah yang khusus apabila menunaikan solat secara berjemaah bagi memperolehi kualiti yang terbaik dan pahala terbanyak. Antara hadis-hadis yang lain:

"Luruskanlah saf kamu (ketika solat), sesungguhnya aku nampak kamu dari belakangku." (Riwayat al-Bukhari)

"Mestilah kamu meluruskan saf kamu atau kamu akan bercanggah (melakukan kesalahan) dengan arahan Allah di hadapan-Nya." (Riwayat al-Bukhari)

Hadis di atas amat penting dan memberikan ancaman bagi mereka yang bermalasan dalam merapat dan meluruskan saf. Tanpa disiplin tersebut, manusia akan berada dalam rasa keegoaan masing-masing hingga berasakan geli untuk menyentuh kaki ahli jemaah di sebelah mereka. Di samping itu, ia juga menunjukkan jemaah tersebut kurang ilmunya hingga akhirnya tindakan ini jika dibiasakan maka Allah S.W.T akan membiarkan berlakunya permusuhan dan pertengkaran dalam masyarakat ini.

Tanpa merapatkan saf juga memberi peluang dan ruang untuk syaitan sebagaimana sabda Rasulullah S.A.W :

"Luruskan saf kalian, dan luruskanlah bahu-bahu kalian, dan tutuplah celah-celah. Jangan biarkan celah-celah tersebut untuk syaitan. Barangsiapa yang menyambung saf, nescaya Allah akan menyambung (urusan) nya. Barangsiapa yang memutuskan saf, nescaya Allah akan memutus (urusan) nya." (HR Abu Daud 666, Sohih Targhib wa Tarhib 495)

Rapatkan saf, nescaya ALLAH akan betulkan hati sesama kamu (mencetuskan perpaduan). Walaupun benda ini nampak kecil, tapi ingatlah permulaan sesuatu yang besar (hidayah, rahmat) bermula dari yang kecil (Imam Ghazali, Bidayatul Hidayah).

Di dalam riwayat Abu Hurairah r.a.. dia berkata, “Rasulullah biasa masuk memeriksa ke saf-saf bermula dari satu hujung (sisi) ke hujung yang lain, memegang dada dan bahu kami seraya bersabda, “Jangan lah kalian berbeza (tidak lurus safnya), kerana akan menjadikan hati kalian berselisih.” (Hadis Riwayat Muslim)
Semoga dengan ilmu ini kita boleh memperbaiki sifat solat kita untuk menyamai sifat solat Nabi S.A.W. Sabda Rasulullah S.A.W :

"Solatlah kamu sepertimana kamu lihat aku solat" (HR Bukhari dan Ahmad, dalam Irwaul Ghalil 213)



:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Monday, August 24, 2009

gatal jari btul!

al salam alaykum

kay, boss lama tny, kay carik kije lain ke?
knp plak?
dia ckp resume kay ada dlm market skrg ni...
eh, pesal plak eh? resume kat jobstreet tak searchable rasanya...
ntah, jawab jek semua org tgh carik kije lain skrg ni...
hmm... rasanya kompeni boss skrg nih mmg nak pakai org... ada iklan kat jobstreet...
ooo... yer ker?

ptg tuh dlm komuter... dpt call... panggilan interbiu kat kampeni baru ex-boss aku... alemak!! aku ada mintak ke?

cek2 dlm jobstreet, ek elleh... cemana aku bleh termohon kije kat kampeni dia ni? gatal jari btul...
nak kena withdraw ni... takmoh laa interbiu lg sekali ngn ex-boss... malu ler...

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Friday, August 21, 2009

Ramadhan Kareem


Selamat Menyambut Ramadhan Al-Mubarak...


Ramadhan yang dirindui...



:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Thursday, August 20, 2009

ke 300

al salam alaykum

minggu lepas ada sesi induksi utk staff baru... hahahaha... barunya aku, dh nak masuk setahun, baru ada induksi... time baru2 masuk dulu dh ada dh, tp tak detail sgt... kali nih yg detail punya... dan, pada 13 oktober 2008, kampeni aku nih telah mencapai sasaran utk mempunyai staff seramai 300 org...

yg aku tak sedar smpi la ke time induksi tuh, itu pun kawan2 lain yg cek aku punya tag nama, aku lah staff yg ke 300 itu... ekekekekeke... patutnya aku dpt hadiah best time annual dinner nnt...

ok, hari nih HSE dept dh sahkan 2 org positif H1N1... 3 org lg suspect utama, dan sdg berkuarantin di rumah masing2... yg 2 org positif tuh, sorg aku tau, lg sorg, tatau lg sapa...

jumaat minggu lepas, ptg... aku ada pi satu kampeni ni... sebelum tu, aku kena lalui ujian saringan H1N1, dan aku didapati demam... aku tak sedar pun aku demam, mungkin sbb cuaca tengahari jumaat tuh panas sgt kot, dan aku berjalan dalam panas... tp bimbang la jugak... sbb pg tuh kat ofis, aku ada diskusi dgn mat saleh yg bermata cantik, yg baru balik dr singapore, dia batuk2... mula2 aku tak pakai la mask, tp batuk2 dia teruk, aku pakai jek... dia tgk semacam jek... lantak laa, dia nak terasa ke apa ke, janji aku dh amik langkah pencegahan yg sewajarnya...

minggu nih, smpi ke ari nih dia tak masuk ofis lg... dia replied email ckp dia sakit... aku harap2 dia takde apa2 laa... yg jadi risaunya, aku ialah salah sorg 'direct contact' dia ari tuh... mungkinkah dia org kedua yg positif H1N1? atau trmasuk 3 suspek utama dijangkiti H1N1? alhamdulillah, sampai ari ni kesihatan aku ok...

teringt plak, kalu aku ke dept lain, atau masuk meeting ke apa ke, aku tak tanggalkan topeng tu, diorg tgk semacam jek, gelak2 pun ada... ada yg siap tny, awak tak sehat ke? ada plak org ckp, pakai topeng pun tak guna, tak mencegah pun... tp bg aku yg tak suka nak makan vitamin dan ubat2 nih, yg ni laa paling senang sekali aku nak buat, walopun spek aku kang tiba2 berkuap... nak makan buah pun, kdg2 jek kalu aku rasa teringin nak makan...

utk sesiapa yg ada tanda2 ILI, atau simptom2 H1N1, bak pesanan pembaca berita TV3, segera dapatkan rawatan...

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Wednesday, August 19, 2009

putih dan coklat

al salam alaykum

insyaAllah, sabtu nnt kita akan menyambut Ramadhan... di samping persiapan utk menjalani ibadah puasa, ramai jugak yg dh menyediakan kelengkapan hari raya... kedai2 jual baju pun dh mula buat promosi...

bulan lepas, aku ada gak la merayau2 kat kl sentral, tgk2 baju kurung... harga pun ok... tny diorg, nak raya nnt ada diskaun tak? takde la kak... nnt naik harga, kalu akak nak beli, baik beli sekarang...

aku mcm caya tak caya... aku kata takper laa... nnt aku dtg lg... aku merayau lg minggu lepas... serius harga dh naik, paling kurang pun RM 10 dh naik... baju yg aku rasa nak beli kat adik aku pun dh naik harga... ada satu kedai tu lg best... dia naikkan harga sebest2nya... pastu letak diskaun 15%, harga selepas diskaun masih lg mahal RM 10 - RM 20 berbanding bulan lepas...

hihihihih... pas raya je laa aku beli... itupun kalu harga dh turun...

tu baru merayau kat kl sentral... bleh pegang pegang rasa rasa kain...

yg perayauan di internet ni... aku jumpa kedai harga patut ni... berkenan la jugak kat kaler coklat nih (biasa la aku)

takde jumpa lg laa kat kedai2 kat kl sentral dan jugak pkns... aku forwarded kat Edd... Edd ckp yg kaler putih ni sesuai sangat utk bertunang atau bernikah... berkenan jugak... tp nak pakai bila?

kang aku beli buat simpanan kang, tak terpakai2... tp serius, sweet sgt baju ni... nak beli saja2, suci sgt putih ni... nak pakai time bila pun tatau... putih sgt! tgk laa... kalu terbukak ati, aku beli yg coklat tu...

aku promot kat kakak ofis aku, dia beli satu kaler itam... insyaAllah jumaat ni smpi... kita tgk dulu kain dan kualiti dia cemana... kalu ada jodoh aku ngn kaler coklat tu, di pagi hari raya aku pakai... insyaAllah...

kawan2 yg lain... jenguk2 laa kedai harga patut ni yek!

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Tuesday, August 18, 2009

kay, habiskan!

al salam alaykum

minggu nih tak jaga makan sgt... semalam ada officemate sambut bestday... makan chocolate indulgence cake... cedapnya!!!!

semalam makan 2 potong...

hari ni lg 2 potong...

huhuhhuhu...




kay, habiskan laa dlm peti tuh ada lg sepotong...

esok la plak... nak makan kek pun mesti dtg dr hati... baru lah menikmati!

cedapnya!!!!

ada hati nak turunkan berat badan tuh!

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Monday, August 17, 2009

malas sedunia...

al salam alaykum

hari ni aku rasa mcm... nak pi kerja tp malas...
dh smpi ofis, nak buat kerja tp malas...
ptg plak... dh time waktu balik, tp malas...
tp tanak dok dlm ofis...
tp malas nak pi kl sentral...
tp malas nak berjalan...
tp malas nak naik tren...

awat la ari nih malas sgt?
mujur laa makan masih rajin, alhamdulillah... :)

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Saturday, August 15, 2009

dia itu...

al salam alaykum

oh... baru aku perasan... dia itu rupanya macam Fahri... ayat2 cinta!


cari jangan tak cari! ;-)

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Thursday, August 13, 2009

saluran 180

Asri rebah di Angkasapuri sebelum meninggal dunia


13/08/2009 12:17pm


KUALA LUMPUR 13 Ogos - Penyanyi utama Kumpulan Rabbani, Asri Ibrahim yang meninggal dunia kira-kira pukul 10.30 pagi ini telah rebah sebelum beliau memulakan persembahan pada pelancaran program Syahadah musim kelima di Angkasapuri di sini.


Allahyarham kemudian dikejarkan ke Hospital Pantai selepas tidak sedarkan diri. - Utusan


--------------------------------------------------------------------------


aku menulis tentang entry di bawah ini pada pukul 8.00 pm, 12/08/09... aku ingt nak publish hari Jumaat...


Al-Fatihah utk Ustaz Asri...


---------------------------------------------------------------------------


Al salam alaykum


Takde menda nak tgk, aku bukak saluran 180… ada himpunan lagu2 nasyid… heh, lama jugak aku rasa tak dengar nasyid2 ni… zaman aku gilerkan nasyid pun lama dulu… sekarang nih giler jugak, tp tak la segiler dulu…


Zaman belajar2 dulu2 tuh, roommate aku sekepala jugak ngn aku… kadang2 mood dgr nasyid, kdg2 mood dgr rock kapak… kdg2 mood dgr oldies… kdg2 lagu yg tah apa2… tp byknya nasyid laa… kalu tak dr pc aku, dr pc dia la berkumandang lagu2 nasyid ni…


Masa aku 3rd year ataupun final year, Persatuan Mahasiswa Islam anjurkan konsert nasyid bersama Rabbani… asalnya nak dptkan kumpulan Hijjaz atau In-Team, tp atas2 sebab yg tak dpt dielakkan, kami dpt laa kumpulan Rabbani… Rabbani pun bawak satu kumpulan baru, namanya Durrani kalu tak silap…



Aku dilantik sbg ahli jawatankuasa, seingat aku Setiausaha kot… tp kerja2 setiausaha nih aku serahkan 50% kpd timbalan setiausaha aku… sbb dia ckp dia nak belajar jadi setiausaha yg bagus… jadinya kerja2 aku pun dia yg buat, kiranya 100% la dia buat… ekekekeeke… dia sanggup! Tak kisah langsung… nama timbalan setiausaha aku tuh, Baderin… masa tuh dia baru 1st year… tp aku takde niat pun eh nak buli dia… selalu jugak salah sebut nama dia… smpi kan dia bg kad raya kat aku, tulis cemana nak sebut nama dia dgn btul iaitu Bad – The – Rain… mcm2! skrg dia kije kat Niosh kalu tak silap aku laa…


Masa nak jayakan konsert nasyid tuh, mcm2 halangan yg mendatang… tapi berkat kebijaksanaan tuan pengarah projek (tak silap aku nama dia…. Aku lupa la plak… tp terbayang muka dia cemana… dia cerah2, hidung mcm mancung skit, speckie, budak Awam… pehal plak tak ingt nama ni) dan jugak ahli2 jawatankuasa pelaksana memerah keringat, alhamdulillah, berjaya jugak konsert tuh…


Bayangkan laa lg beberapa hari nak konsert, tiket pun tak habis terjual lg... kami ahli jawatankuasa sekali dgn ahli2 PMI yg lain, ramai2 pi jual tiket kat sekitar kawasan perumahan di Nibong Tebal dan Parit Buntar… alhamdulillah, berkat usaha dan kerjasama kami, habis jugak tiket kami… saat tuh, rasa manisnya la ukhwah yg terbina antara kami!



Konsert pun berlangsung dgn jayanya… walopun aku nih namanya ajk, aku takde pun amik gambo ngn Rabbani… huhuhuh… sedih btul! Ustaz Asri sgt peramah dengan kami... dengan penonton apatah lg... adik2 yg naik ke pentas masa tuh, suka sgt dpt nyanyi2 ngn Rabbani... dapat hadiah lg, kalu tak silap ada dpt album! budak2 tu laa...


Alhamdulillah... usaha jawatankuasa pelaksana, terutama tuan pengarah, berjaya!


Eh, En Keri, Cik Pah ngn Naim, join tak projek tu eh? Lupa laa saya!


:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

dah menang...

al salam alaykum

alhamdulillah, Cik Sharifah Khasif menang tilawah al-Quran peringkat antarabangsa semalam... aku suka bacaan dia sejak dr akademi al-Quran lg... lg sorg yg aku suka, dia selalu wakil pahang, kulupa namanya siapa...

tahun depan Cik Sharifah Khasif tanak masuk bertanding dh!

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Wednesday, August 12, 2009

lagi?

al salam alaykum

awak rasa sesuai ke kalu nak berhenti skrg?

ada org berenti sbb persekitaran, negative relationship, gaji, dan jugak sbb kurang competency development... so, sesuai tak sesuai, bergantung kpd diri sendiri, kenapa nak berhenti...



ramai ke yg nak berhenti ni?

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Tuesday, August 11, 2009

terlepas la plak...

al salam alaykum

alaaa... terlepas plak tren tu! apabila terlihat tren baru jek lepas masa nak parking kereta...

ish... pehal plak tren ni? bila tren yg aku naik berhenti agak lama...

uish.... kesiannya diorg! bila aku ternampak, org2 yg dlm tren yg aku terlepas nak naik tuh, sdg berusaha utk terjun/keluar dr tren... nak mengejar tren yg aku naik skrg ni...

kesian diorg! aku bersyukur, aku terlepas tren tu, dan terlepas dr melakukan aksi2 terjun dan meloncat dr tren... cemana la keadaannya utk ibu2 yg mengandung 6 - 9 bulan nak terjun? makcik2 dan pakcik2 yg uzur?





:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Sunday, August 09, 2009

shah alam takde spital ek?

al salam alaykum

semalam dok kat umah je... konon2 jimat la duit belanja, maklum la kalu kuar umah, kompem laa abis duit yg mmg nak habis tuh...

dh dok kat umah, main internet, singgah satu kedai ke satu kedai... terberkenan laa plak kat stokin sepit ni... huhuhuuh... terbeli la plak satu... dok kat umah, main tenet pun abis duit... bila la plak main tenet duit masuk ni?

malam td, dpt sms dr adik aku yg kije kat shah alam jugak ni, dia demam... doktor kat klinik kampeni dia ckp, dia disyaki H1N1... berdebarnya aku! dpt MC 1 hari, pastu takde plak surat rujukan utk ke hospital... aku pun tak berapa nak paham prosedur utk yg disyaki H1N1 ni macamana... yg aku baca paper smlm, yg disyaki H1N1, sila duduk berehat di rumah... alahai laaa! nak tunggu sampai bila baru bleh bawak pi spital?

dan satu lg yg aku belajar tentang shah alam ialah... shah alam takde hospital kerajaan macam kat daerah-daerah lain seluruh negeri di Malaysia ini... baru sedar semalam! hospital terdekat ialah Hospital Tengku Ampuan Rahimah, Klang, Pusat Perubatan UM, dan jugak Hospital Sungai Buluh... hospital panel kampeni dia plak hanya menerima kes2 kecemasan sahaja seperti kemalangan, athma, dan lain2 yg ditakrifkan hal kecemasan... penin!

kalu hari ni adik aku tak kebah lg demamnya, aku mmg nak bawak pi spital terus laa... tp smlm tgk dia berpeluh2... biasanya nak baik la demam dia tuh... doa2 adik aku takde apa2... td called dia 2 - 3 kali, tak berjawab... tido lg la kot... harap2 takde apa2...

smlm bulan cantik!

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Saturday, August 08, 2009

seorangnya aku

al salam alaykum

arinih tinggal aku sorg2 kat umah... buhsan la jugak... kak roza pi training... husna pi study...
aku?? study kat internet ler...

oleh itu, aku mengasah skill mengaduk, memukul, mengukus aku...

tadaaaaa!!!

kek buah kukus!

first time aku buat... biasa aku buat kek coklat... kek coklat... kek coklat lg... kek lain aku tak reti...

tp pesal tak berkaler eh? pucat semacam jek! aku lupa nak campurkan air gula hangus ataupun dlm bahasa bestnya caramel...

ok, makan dulu yek!

****************************
updated: resipi

6 sudu gula pasir - buat caramel, sejukkan
1 1/2 cawan mentega
1 1/2 cawan gula hangus
6 biji telur
3 cawan tepung gandum
1 1/2 sudu teh baking powder
1/2 kotak mix fruit
2 sudu besar susu pekat
1 sudu teh esen vanilla
1 sudu teh esen oren (aku bubuh esen pisang)

pukul mentega + gula = kembang
masukkan susu pekat + telur + esen + caramel = kacau rata
campurkan tepung gandum + mix fruit + baking powder = gaul rata
kemudian bakar atau kukus sampai la masak...

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Friday, August 07, 2009

kenapa?

al salam alaykum

kenapa setiap hari jumaat, kereta kat parking komuter kurang, naik komuter pun tak sesak, tak ramai orang... diorg cuti ari jumaat ke? tak pun ari jumaat adalah masa utk berkereta ke tempat kerja... ataupun kompani diorg mmg cuti ari jumaat...

bila time balik, melaut manusia kat kl sentral ni... time cenggini laa komuter delay, batal dan sewaktu dgnnya...

ptg nih aku nak kuar awal... hihihihihi

--------------------------------------------------------------------------
A: kenapa pakai mask? demam ke? batuk ke?

B: tak laa... langkah2 keselamatan dan pencegahan
C: takut laa... dh ramai yg kena, org meninggal makin ramai
D: berusaha utk terus sehat...
E: org yg demam, batuk, selesema tanak pakai, biar org yg sehat jek pakai...

kakak2 aku kat ofis ni mmg sinis... ada yg jawab yg E tu sbbnya ada org demam dan batuk2 dan jugak selesema, tp tak pakai mask, khuatir kalu H1N1... walopun doktor2 dia ckp dia tak kena, alhamdulillah! tp langkah berjaga2 mesti diambil...

org tgk kami pakai mask, macam pelik... aku pun tak paham apa yg pelik... pastu rasa takut2... pehal plak nak takut2? tak pakai, tak takut la...

yg penting... kami berDoa, berUsaha, berIkhtiar, dan last sekali berTawakkal...

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Thursday, August 06, 2009

kubiar jari menaip...

al salam alaykum

Ku biar kalam berbicara
Menghurai maksudnya di jiwa
Agar mudah ku mengerti
Segala yang terjadi
Sudah suratan Ilahi

Ku biarkan pena menulis
Meluahkan hasrat di hati
Moga terubat segala
Keresahan di jiwa
Tak pernah ku ingini

Aku telah pun sedaya
Tak melukai hatimu
Mungkin sudah suratan hidupku
Kasih yang lama terjalin
Berderai bagaikan kaca
Oh teman, maafkanlah diriku

C/O :
Oh Tuhan
Tunjukkan ku jalan
Untuk menempuhi dugaan ini
Teman, maafkan jika ku melukaimu
Moga ikatan ukhwah yang dibina
Ke akhirnya

Aku tidak kan berdaya
Menahan hibanya rasa
Kau pergi meninggalkan diriku
Redhalah apa terjadi
Usahlah kau kesali
Mungkin ada rahmat yang tersembunyi

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Wednesday, August 05, 2009

tujuh T

al salam alaykum

ayah aku selamat menjalani rawatan suntikan pada mata dia semalam... kena tido (tahan) dalam wad... hari ni dh boleh balik... aku tatau lg cemana hasil rawatan suntikan tu... menurut kata doktor, biasanya selepas 2x suntikan, insyaAllah pesakit akan sembuh, mata ada peluang utk melihat semula... aku berdoa, ayah aku dpt peluang itu! Aameen...

petikan daripada Lentera Mustika m/s 245:

Aa Gym berkata:

ada tujuh perkara yg mesti diperhatikan kalau mahu melakukan sesuatu supaya jadi bermakna:

1. tenang
2. terancang
3. trampil
4. tertib
5. tekun
6. tegar
7. tawaduk

"apabila kita tenang, banyak perkara dapat dikuasai. barulah kita mudah merancang dengan penuh ketrampilan, tertib dan tekun. kalau ada halangan, kita jadi tegar dan mudah bersabar menghadapi dugaannya. setelah kita berjaya mengusahakan, wajarlah kita tawaduk kerana setiap satu yg kita lakukan itu tentulah dengan pertolongan Allah jua" - Ainur Mustika

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Tuesday, August 04, 2009

risau dan bimbang

al salam alaykum

setakat semalam, jumlah kematian dah meningkat kpd 8...

aku nak share doa yg boleh dibaca utk mengelakkan penyakit H1N1 ni... ada mcm2 doa, aku share yg ni laa...




tengahari td, ada org bank called... perempuan... tgh dok borak2, dia batuk2... so aku ckp kat dia, dh batuk2 tuh kena hati2.. dia ckp dia dh cek ngn doktor... doktor ckp takde apa2... cuma paru2 dia berair sbb suka mandi malam... pastu dia ada asma... tu pun sbb dia seorg heavy smoker... dan dia jugak mengaku baru balik bercuti dr luar negara... aduish! sungguh peramah org bank itu menceritakan perihal dirinya...

penularan H1N1 ni sgt la cepat... kalu dulu jadi berita utama di tv dan dada akhbar, skrg dh jadi berita kecik dh... apa usaha kita yek? pakai mask? jaga kebersihan diri dan persekitaran? jgn dok bercampur dgn org ramai, maksudnya ke shopping2 complex, megasale la katakan, jgn naik komuter, lrt, bas etc? ke salah kerajaan jugak?

kena ingat ye... people yg high risk for this illness are as below:

1. Children younger than 5 years old
2. Persons aged 65 years and older
3. Children and adolescents
4. Pregnant women
5. Adults and children with asthma, chronic obstructive pulmonary disease, organ failure, cardiovascular disease , hepatic, heamatological, neurologic, neuromuscular or metabolic disorders such as Diabetes Mellitus
6. Adults and children who have immunosuppression
7. Residents of nursing homes and other chronic care facilities

aku pakai mask pun on & off...

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Monday, August 03, 2009

sdg berjiwa-jiwa

al salam alaykum

aku sedang menjiwai Ainur Mustika... sebuah karya Puan Nisah Haron...

bab 1 - Pesan Pada Hati

Di kiri jalan di kanan pun jalan
Tengah-tengah pohon mengkudu
Dikirim jangan dipesan pun jangan
Sama-sama menanggung rindu

bab 4 - mencari lelaki budiman

Cari-cari tempat mandi
Pertama teluk kedua pantai
Cari-cari lelaki terpuji
Pertama elok kedua pandai

skrg baru bab 7... lmbt skit... menghayati tersirat dan tersurat...

dh lama tak baca novel semacam ini... macam novel terbitan Dewan Bahasa dan Pustaka...

kalu sy sengih sorg2 dlm komuter, jgn ditegur ye!

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Sunday, August 02, 2009

ulang tahun ke 28

al salam alaykum

mak aku tepon, semalam...

dh buat kek dh?

aku yg sdg berkira2 nak buat kek buah, nak try jadi ke tak... kalu jadi aku nak buat time raya... dan baru nak call mak aku tny cemana nak buat kek buah...

mana ma tau kaklong nak buat kek??

yer laa... nak potong kek esok sambut hari lahir...

a ah laa... baru ingt, esok hari lahir kaklong... pa anto sms pg td... pa ckp pa lupa... kaklong pun tak ingt dh...

dh tu, nak wat kek ke?

kaklong nok try wat kek buah... kot2 sedap bleh la buat makan time raya nnt...

pa buang dh kan buku resepi...

takper laa... kaklong cari dlm internet laa...

selamat hari lahir!

-----------------------------------------------------------

ayah aku sms, pg2 semalam... selamat ulang tahun kelahiran... jaga makan, nnt tembam!

ekekekeeke...

----------------------------------------------------------

terima kasih di atas ingatan tulus ikhlas korang semua! ma, pa, kakngah, abang, iman dan Nisa... rakan2 seperjuangan dulu (SKG, SMAI, KMT, USM) yg masih mengingati aku... rakan2 ofis aku (AMB & SBM), yg dikenali di alam maya dan bersua muka, housemates (belanja aku makan ptg td, alhamdulillah)... terima kasih atas ucapan samada melalui sms, panggilan telefon, facebook, friendster etc...

----------------------------------------------------------

alhamdulillah... arinih ulang tahun kelahiran aku, yg ke 28... 28 thn lalu aku dilahirkan pd 11.5 tengahari, kat hospital dungun, arituh 1 syawal 1401... ari ahad, aku tny knp aku tak lahir kat umah? mak aku ckp, tok bidan malas nak tunggu, diorg nak pi beraya... huhuhhu

setelah 28 thn mengharungi hidup, mengajar aku erti kehidupan... menghadapi cabaran dgn waras akal fikiran...

aku berdoa kepada Allah agar dilimpahkan kepada aku sekeluarga dan semua umat Islam di dunia ini, keberkatan dan kerahmatan, juga memimpin kita semua ke jalan yg diredhaiNya... juga dikurniakan umur yg panjang dan kesihatan yg baik, utk berjuang dan berjihad menegakkan panji2 agama Islam... rezeki yg penuh dgn barakah, yg dpt diinfaqkan ke jalanNya...

semoga Allah permudahkan urusan kita semua...

aamiin!

:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::