...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Wednesday, January 31, 2007

adik aku & toyol

al salam alaykum

ada 1 malam mak aku tanya aku, depan adik bongsu aku yg bakal berumur 8 thn Mac nanti... masa aku umur 8 thn dulu, aku ada berapa adik?? aku dah ada 3 adik masa tuh... aku anak sulung... jadinya aku kurang bermanja ngn mak dan ayah aku... tp adik2 aku plak bermanja ngn aku... tp adik aku skrg nih... umur 8 thn, dia yg bongsu, tp masih lg bermanja-manja ngn mak ayah aku... kasut sekolah tak pandai nak basuh lg... cawan sebijik pun tak reti basuh lg... kayuh basikal pun, baru je pandai... seingat aku... masa aku berumur 8 thn... aku dah bleh diharap basuh baju.... tp guna mesin basuh laaa... pinggan pun bleh basuh... pegang pisau, potong bawang, kupas buah-buahan untuk dimakan sendiri... dah bleh buat air... air kegemaran aku time tuh... air sirap + pisang... sedap!!! cicah plak ngn keropok... huhuhu... makan ubat pun sendiri... adik aku nak bersuap lg mkn ubat pun...
beza sungguh!!! jeles pun ada... aku sentiasa dianggap tua/besar, sbb aku anak sulung, walaupun umur aku kecik lg masa tuh... tp yg bongsu nih... akan sentiasa dianggap kecil/muda, walaupun umur dah tua... huhhuhu
malam td plak, ada seorg pakcik, yg mmg mesra ngn keluarga kami dtg rumah, nak bg sumbangan untuk gotong-royong masak bubur Asyura hujung minggu ni... lepas setel sumer... sesi bercerita la plak... mak aku pun bercerita laa ttg masalah kitorang nih yg sentiasa hilang duit... tak byk, skit jek... tp hilang time adik2 aku gi sekolah... just tinggal mak aku je kat umah... ayah aku pun hilang gak duit... duit dlm wallet ada RM 15, RM 3 ilang... cam tu laa... mula2 dulu syak gak adik-adik aku ke yg amik duit tanpa pengetahuan mak ayah aku... tp menangis2 diorg nih ckp tak pernah amik... siap sumpah junjung Quran... baca Yasin, bg minum air yasin... pastu baca ayat Kursi, buat pendinding, pagar rumah.... tp masih jugak hilang...
lepas kerap sgt hilang duit... mak ayah aku pun jumpa Ustaz, mintak tolong kot2 ada jalan nak bleh cegah... ustaz ni kata... toyol punya kije... lepas tu dia pun bg laa air penawar, buat pagar rumah... ada gak laaa sebulan tak hilang duit... pastu hilang semula... biar kan jer laa... tp kali nih duit kitorang cucuk ngn jarum, ikat getah... ok sekejap laaa dlm 2-3 bulan... lepas tuh jadik balik... tak tau dah nak syak sapa.... adik-beradik takde kat umah... sorg dok sarawak, sorg dok kat muadzam, sorg gi praktikal... sorg gi sekolah... aku gi kije... nak kata org masuk... kalu mak aku tinggal sorg2 kat umah, dia kunci pintu...
jiran aku pun ada gak rupnya hilang duit... dia nih tokei ikan... duit riban2 laa.... dlm riban2 tuh ratus2 gak laa ilang... dia pun gi jumpa ustaz gak... ustaz pun kata toyol punya kije... kat lorong rumah aku, 2 rumah je yg dituju... rumah aku dan jiran aku tu laa... walopun dia amik skit... tp kalu dah sehari 3-4 inggit, kalu sebulan dah berapa???
balik pada kisah mak aku mlm td, dia bercerita kat pakcik tuh... sambil tunjuk duit umpan Rm2, mak aku letak kat dlm botol... mak aku pun ckp laa... ygp eliknya duit nih tak pernah hilang... dah sebulan buat umpan... tak ilang2 lg... pastu dlm pukul 9, mak ayah aku ditemani adik aku, pi lg umah sorg lg ustaz yg katanya pandai gak halau toyol... pada masa tuh, aku ngn adik bongsu aku tinggal kat umah.... aku dok kat dapur basuh kain, sambil nak tunggu siap kain tuh aku baca paper.... adik bongsu aku plak dok tgk tv kat depan...
nak dijadikan cerita, mak aku pun balik laa.... dia pun citer ustaz tu kata ada 5 ekor toyol kat umah aku... 3 dah kena ikat... tinggal lg 2 terlepas... meremang gak bulu roma aku... pastu dia bekalkan air tawar, utk direnjis kat sekeliling umah... lepas tuh... mak aku terjerit kecil... duit yg dia umpan dlm botol... hilang!!!!!
aku ngn adik aku pun disoal siasat laa... aku mmg tak usik2 apa menda kat ruang tamu... sbb aku dok kat dapur... adik aku la plak... sambil tgk2 tv dia main sorg2... tp adik aku nih mmg pelik skit... dia suka main sorg2, bercakap sorg2, pastu suka main ngn bdk kecik...
mengamuk sakan adik aku mlm td bila aku usik dia yg bela toyol... aku pun tak tau laa... nak tuduh adik aku kang... dia kecik lg... umur baru 8 thn... mmg aku tgk dia tak buat apa2, dia baring2 je sambil tgk tv... nak akta toyol kang... takkan laa tak sedar apa2... tp, mmg pun bila duit hilang, takde org pun sedar... sedar2 pun mak aku akan tepon aku kat ofis ckp duit dia ilang lg... ada org kata, toyol nih kita bleh nampak... nampak ke? waAllahu a'lam...
kalu korg tau cemana nak atasi masalah hilang duit nih... betul tak ada sangkut paut ngn toyol ni... tlg laa bgtau aku...
jazakumullahu khairan kathiran

Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Saturday, January 27, 2007

lagu utk tido... todi utk mimpi...

ada gak lagu cam nih... tp kira ok gak laa...
tajuk pun indah lelapku.... huahuahua...


dalam lelapku ini..
terbayang wajah seakan puteri..
dalam lelapku ini..
munculnya dia bagai bidadari..

dalam renungku ini..
sepenuhnya ku ingin mendekati..
dalam hatiku ini..
sepenuhnya ku ingin memiliki..

dan bila..
cuba bangun dari lelapku..
dan bila..
ku cuba buka kan mataku..

dan hilang..
segala rupa yang telah ku bayang..
dan hilang..
segala rasa yang telah ku rasa..

dan hilang..
segala semua harapanku..
dan hilang..
cerita indah dalam tidurku..

dalam renungku ini..
sepenuhnya ku ingin mendekati..
dalam hatiku ini..
sepenuhnya ku ingin memiliki..

dan bila..
cuba bangun dari lelapku..
dan bila..
ku cuba buka kan mataku..

dan hilang..
segala rupa yang telah ku bayang..
dan hilang..
segala rasa yang telah ku rasa..

nyatalah dia hanya dalam mimpiku..
dan kisah aku memilik cinta hati..
nyatalah dia hanya kekasih pelukku..
sampai sini kisah aku dengan nya..

Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Thursday, January 18, 2007

cacamarba

al salam alaykum

skrg nih pukul 1.20 pm, ujan lebat membasahi bumi gebeng selepas 1 hari panas yg tak berapa terik... teringat kat Chik aku yg dok kat batu pahat... smlm walaupun tak ujan kat sana... tp masih lg banjir dan kemungkinan banjir besar berlaku kerana empangan sungai apa ntah kat batu pahat nak dilepaskan... takut benteng pecah... teringat lg aku pd pengalaman aku menjadi mangsa banjir thn 2001 dulu... satu kuantan banjir termasuklah tempat tinggal aku kat Sungai Isap tuh... disebabkan air Sg Kobat dilepaskan...

ada junior aku dulu kontek aku suh join jualan langsung omegatrend... aku pernah dgr dulu omegatrend nih... tp tak berminat... tp bila dgr yg dia dah berjaya... nak gak try... tp lepas tanya ngn beberapa org kawan... mereka berkata... kalu takde masa, takyah laa buat... mmg susah nak dpt... aku korek lg ngn junior tuh... berapa skrg dia dpt... dlm 300-400 sebulan... kalu aku join bawah dia... dia akan dpt dlm 1000 laa... tp sapa plak nak masuk bawah aku??? kawan2 aku, jiran2 aku sumer tak berminat dgn jualan langsung sistem piramida nih... barang mahal... perkhidmatan yg ditawarkan plak utk kelas atasan jek yg byk... macamana nak kutip point?? nak jadik kaya??? sudahnya.... lupakan je laa... ada sesapa yg ada idea bagaimana nak menjana pendapatan yg lumayan... sila kontek aku dgn secepat mungkin... nak gak dpt pendapatan sampingan yg lumayan...

smlm borak2 ngn mak aku pasal kenangan silam aku masa zaman budak2... alam persahabatan aku dgn beberapa warga lelaki... pernah tak aku kawan ngn si polan si polan nih... si polan tuh... dgn si polan A aku tak kawan sbb dia mcm anak mak jek... sbb mak aku tanya pasal persahabtan aku ngn si polan A nih ialah... mak si polan A nak aku berkawan ngn anaknya... adoi laa... dgn si polan B, dok sebelah umah aku skrg nih, aku tak kawan sbb time aku kecik dulu aku nampak dia main getah lebih terer dr aku dak pompuan nih... dan beberapa la lg si polan-si polan... yg aku ingat, aku ada kawan ngn si polan D sbb dr kecik time aku dok kat alor akar, aku dah kawan ngn dia... tp bila dia kawin skrg nih terus diam... ngn si polan E aku kawan sbb ngaji sama2... tp tiba2 gaduh tak tau kenapa... oh ya!!! sbb dia ejek aku nangis masa masuk tilawah al-Quran kat Indera Mahkota... dia plak menang... aku kalah... sbb nangis.. sakan laa kena ejek... aduh laaa!!! skrg dia pun dah kawin... tp... bila ingat2 balik... mmg tak ramai pun kawan lelaki aku... sekolah rendah, sekolah menengah sama je... walopun dak laki kelas aku sikit jek... 7 org jek... pendiam lak tuh... tp aku tak kawan gak ngn diorg... tp baik la jugak ngn ketua kelas aku... tak tau ler kenapa aku tak berkawan... maybe sbb persekitaran sekolah kot... sekolah agama laa katakan...

ari nih org kata aku diam je kat ofis... maybe la kot... sbb takde org tego lg arinih... ajak borak2... diam je laa... jadiknya... aku borak ngn blog aku je laa.... ehehehe....

sabtu nih, 1 muharram 1428H, lg 10 bulan dr muharram, insyaAllah aku akan berumur 27thn H... azam aku thn lepas utk thn muharram ni tak tertunai... iaitu berhijrah... aku target selepas dlm umur 29thn H, azam aku utk berhijrah akan tertunai juga... InsyaAllah...
ni gambar pelangi pagi... aku amik pada pukul 7.40am waktu nak gi kije ari khamis minggu lepas... suka tgk... ingat plak lagu pelangi ptg citer KAMI, nyanyian Sudirman Hj Arshad.

Salam Maalhijrah 1428H


Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Friday, January 05, 2007

blur... blur... blur

pernah tak rasa satu hari ko nak makan???
bkn makan nasik, mee atau sewaktu dgnnya...
ni nak makan org punya kije...
tak pun baik skit... nak makan kertas ke... tepon ke...

itulah yg aku rasa...
aku rasa nak gigit je tepon yg ada depan aku nih...
nak tampar desktop aku nih...
nak sepak partition yg baru nak bina nih...
nak lempar mesin kira kat tingkap...
sumer menda laa...

apa laa tak kena plak arinih ngn aku nih???
cik kay... kije ko melambak2...
tlg laa buat...
kang mati ko bos ko kejar kang...

uwwwaaaa!!!!!!!!!!!!!!!!!!

nak jerit kuat2 rasanya!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

dah laa smlm mak membebel pasal kawin... lepas tgk program cari menantu la nih...
dah kena basuh... aku pun bunyik sekali.... kalu ma nok cepat sgt... ma laa cari sendirik...
huahuahuahua....

umur tak sampai pun lg 26... tak tua pun lg... tak sampai seru pun lg...

“Janganlah kamu merasa hina dan janganlah kamu merasa sedih kerana sesungguhnya kedudukan kamu lebih tinggi (mulia) jika kamu beriman” (Ali-Imran : 139).

bleh baca sini "Pesanan Buat Orang Bujang : Janganlah Engkau bersedih kerana dirimu Bujang" http://ustaz.blogspot.com/2005_08_21_ustaz_archive.html

Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Thursday, January 04, 2007

hapus aku

tuliskan kesedihan
semua tak bisa kau ungkapkan
dan kita kan bicara
dengar hatiku
buang semua puisi antara kita berdua
kau bunuh dia sesuatu
yang kusebut itu cinta

yakin aku Tuhan dia bukan milikku
biarkan waktu waktu
hapus aku

sadarkan aku Tuhan dia bukan milik
kubiarkan waktu waktu
hapus aku

tuliskan kesedihan
semua tak bisa kau ungkapkan
dan kita kan bicara
dengar jiwaku

Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

saling terpesona... agaknya

semalam dia datang... antar kad kawin... tp tak dpt pun sorg 1... bg kat HOD jek... kedeks tul...
tp spt biasa laa... aku ni org asing... mana nak tego... hihihihi

alangkah bestnya kalu "kisah" ni (kalu bleh dikatakan kisah laa) mcm lagu kat bawah nih jek...

Saling Terpesona

Tercipta saat tak dijangka
Sukar untuk ku percaya
Dengan pantas masa
Bawa kita berdua

Dengar lagu nyanyikanlah
Melodi yang indah
Hiburkanlah tiap jiwa yang berduka lara
Alunan suara bisa mengusik jiwa

Memikat hatiku
Bila kita bersama
Mesranya berbicara
Hilang getar di dada
Saling terpesona
Namun tak bermakna ku cinta

Bila kita bersua
Kau buat ku selesa
Wajah manis dan ceria
Kita saling teruja
Namun tak bermakna ku cinta

Terpancar kehebatan di mata
Ku rasakan semangat mu
Ku juga kagumi caramu
Setia melayari mimpi

Kau dan aku memiliki impian
Meski berbeda jalan dan haluan
Seiringan merentasi dugaan
Sinar harapan pastikan menjelma

Hiburkanlah tiap jiwa yang berduka lara
Alunan suara bisa mengusik jiwa
Memikat hatiku
Dikau dan aku cuma saling terpesona


+++sadarkanlah aku Tuhan, dia bukan milikku...+++

Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::