...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Saturday, September 30, 2006

pergi tak kembali

Setiap insan pasti merasa
Saat perpisahan terakhir
Dunia yang fana akan ditinggalkan
Hanya amalan yang dibawa

minggu ini, aku mendengar 4 berita kematian... Innalillahi wa inna ilaihi raaji'uun...

1. Allahyarham En. Shameri Hakimi - ex-staff AMB. meninggal hari Selasa yg lalu jam 11 mlm di Hospital Kuala Terengganu akibat serangan strok... kpd Akhi IceSoul... maaf tak sempat bg tau...

2. Allahyarhamah Cik Jah - jiran aku... meninggal hari Rabu yg lepas jam 3.00 ptg... kompilasi kencing manis...

3. Allahyarham Izmi Azmil Ismail - sahabat baik adik aku... genap berusia 20 thn pd 17 September yg lalu... meninggal dunia awal pg td... setelah sebulan terlantar di HTAA akibat kemalangan jalanraya...

Berpisah sudah segalanya
Yang tinggal hanyalah kenangan
Diiring doa dan air mata
Yang pergi takkan kembali lagi

semoga diampunkan dosa2 mereka & roh mereka di kalangan org yg soleh dan solehah, yg dirahmati Allah...

Alfatihah...

Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

naruto
Which Naruto Character are You?
Test by http://www.naruto-kun.com

Saturday, September 23, 2006

marhaban ya Ramadhan




















MARHABAN YAA RAMADHAN


If there is a day,
There Must Be a night
if there is a black,
there must be a white
If there is a mistakes
there must be forgiveness

Sungguh cantik kain pelekat, dipakai orang pergi ke pekan
Puasa Ramadhan semakin dekat, silap dan salah mohon dimaafkan

Berharap padi dalam lesung, yang ada cuma rumpun jerami
harapan hati bertatap langsung, cuma terlayang warkah ini.

Sebelum cahaya surga padam,
Sebelum hidup berakhir,
Sebelum pintu taubat tertutup,
Sebelum Ramadhan datang,
Saya mohon maaf zahir dan batin....

Taqqobalahu Minna Waminkum,
Taqoballahu Ya Karim

Marhaban Ya Ramadhan
Allaahumma baariklanaa fi Sya'ban wa ballighnaa Ramadhan

Ya Rabb, berkati kami pada bulan Sya'ban dan pertemukanlah kami dengan bulan Ramadhan

Selamat Menunaikan Ibadah Puasa

semoga mendapat keberkatan, kerahmatan & maghfirah drpNya.

Amin...

Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

naruto
Which Naruto Character are You?
Test by http://www.naruto-kun.com

Friday, September 22, 2006

my girl

yg bakal aku tinggalkan Ramadhan ini...

antara adegan yg mencuit hati aku...




gong chan & yoo rin
seminggu yg lepas... aku ada terfikir utk menulis surat kpd 8tv supaya dihentikan dahulu drama ini buat sementara waktu... kerana aku tidak mahu melepaskan keberkatan Ramadhan...
tp siaran drama korea ini bkn ditujukan utk golongan melayu... bahkan siaran 8tv itu sendiri sasarannya utk golongan Cina yg tinggal di bandar2... jadi... siapalah aku ini utk mereka layan??
keputusannya...
tinggalkanlah kesukaan aku...
carilah kesukaan & keredhaan Allah, Tuhan Pencipta Alam...
Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

naruto
Which Naruto Character are You?
Test by http://www.naruto-kun.com

Tuesday, September 19, 2006

ingin bersamamu - Ramadhan...




Pandangan pertama
Dan senyumanmu yang penuh kemesraan
Terukir diingatan
Tiap detik berlalu
Tak bisa untukku melupakanmu
Setiap ketika kurasakan
Bayanganmu menemani
Ke manapun ku pergi
Hingga di dalam lena ku
Masih lagi termimpi-mimpi
Apakah kau pun terasa
Segalanya yang kurasa
Andai ada ruang di hatimu
Ingin ku menjadi ratumu
Mengecapi cinta ke akhir usia
Dalam suka dan di dalam duka
Inginku bersamamu
Kekasihku
Ku sering bertanya
Beginikah lembutnya cinta
Menghiasi jiwa
Rindu menjadi lagu
Bisik suaramu ungkapan syahdu
Apakah kau pun begitu
Asyik terkenangkan diriku
Walaupun ke hujung dunia
Biar hari berganti dan pergi
Kerna kutahu kau kasihku
Kali ini ku kembali
Dalam alunan mesra sinar pagi
Ku genggam erat tanganmu
Ku bawa bersama
Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

naruto
Which Naruto Character are You?
Test by http://www.naruto-kun.com

Monday, September 18, 2006

hhmmm....

al salam alaykum
memetik sms kawan aku
"rendah pun dapat gak kije drp tinggi tp tak penah nak dpt kije"
sms nih berkenaan ngn result peksa kami 2 thn dulu...
yg rendah itu sudah semestinya aku... dan yg tinggi itu dia...
yg dpt kije tu semestinya aku... dan yg tak penah dpt kije itu dia...
aku... tidak memilih sebarang pekerjaan... di mana2 ada rezki aku... aku akan pergi, dgn izin Allah... jika aku istikharah, dan jika gerak hati aku lebih berat utk berkata tidak... maka tidak pergi lah aku melakukan pekerjaan itu...
aku... tidak memilih gaji pd awalnya... krn aku tahu aku tidak layak utk mendapat gaji yg tinggi... yer laa cgpa pun rendah... takleh nak demand tinggi2... tp skrg... dgn pengalaman nak masuk 2 thn bekerja... insyaAllah, bleh laa nak demand pun... tp setakat 2 thn, tak cukup ilmu lg... byk lg selok belok industri nih aku kena tau....
aku tak nak bercerita tentang kawan aku... si polan atau si polanah... atau sesiapa sahaja... cgpa rendah ke, tinggi ke... sijil dekan ke... tak sijil dekan ke... bg aku semua sama... bezanya pd usaha...
zaman aku belajar dulu... aku mengaku, usaha aku kurang... aku banyak main... hanya bersungguh apabila sudah termengadah... bila ok semula... aku main lg... zaman itu sudah berlalu... nak menyesal??? tak berguna lg... masa yg lalu sudah jauh dr kita...
tp aku pernah menyesal... semasa SPM 98 dulu... kak ida (emwin.blogspot.com) pernah menulis dlm buku autograf aku... (budak sekolah biasa ler)... utk SPM nih, usaha sungguh2, buat yg terbaik... nnt bila dah dpt result... walau sebaik mana pun result kita tuh... mesti kita akan menyesal jugak... lain laa kalu dpt 10A1...
mula2 aku baca catatan kak ida tuh... aku cam tak caya... kalu tak dpt, redha je laa... wat apa nak nyesal... tp bila dpt result SPM... aku nyesal sgt2!! sbb tak ikut nasihat senior yg pandai... kenapa nyesal??? sbb aku tak belajar sungguh2 pun... dpt separuh A1... kalu aku tekun... mungkin 10A1 itu milik aku... tp aku kata pd diri aku... aku nih yg mmg tak pandai... kalu pandai tak belajar pun mesti bleh dpt 10A1... heheheh...
mmg aku tak belajar sungguh2... aku main2... sgt main2... esoknya nak peksak aku boleh balik rumah (aku dok aspuri... jarak rumah ngn hostel RM 2.00 jek tambang, 2x bas) tgk video citer Hindustan Kuch2 Hota Hai... mak aku berleter pun aku wat derk jek... dr zaman sekolah sampai laa zaman U... insaf sekejap jek... pastu main lg...
tp, aku juga punya cita2... aku tak jadikan kegagalan aku utk mendapat cgpa yg baik sbg penghalang utk aku berjaya dlm kerjaya...
skrg... hanya pandang ke hadapan... sekali sekala toleh ke belakang, jadikan pengajaran... rancang yg terbaik... usaha utk merealisasikannya... tawakkal kpd yg Esa... jika gagal lg... redha dgn takdirNya... fikirkan hikmah dr setiap kejadian!!
aku memanjatkan doa "Ya Allahu ya rabbi, permudahkan urusanku, di dunia & akhirat... Amin"
Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

naruto
Which Naruto Character are You?
Test by http://www.naruto-kun.com

supaya tak lupa

aku petik dr forwarded email... bila baca nih mengingatkan aku kepada cerpen karangan Ghafirah Idris, bertajuk Eksperimen 5S... pernah tersiar di Mingguan Malaysia beberapa tahun dulu... pernah aku gunting dan simpan... tp bila dicari semula... dah hilang... hilang masa banjir melanda perkampungan aku kot...

DI INGATKAN SEMULA supaya tak lupa...
Protokol ke 10 Yahudi mengandungi 8 perkara....

1.. Song....
Lagu-lagu yang menghiburkan..jika ada anak-anakyang tak tau mengucap..tetapi boleh menghafal lagu Hindustan yang panjang berjela...Ada anak-anak yang tak hafal Fatihah....tapi boleh mengingati lagu Siti Norhalizayang panjangnya berdepa depa..... berjaya sudahYahudi.... Hingga kita terfikir..... bagaimana jadinya radio kalau tanpa lagu?

2. ...Sex.....
Lagi satu kegilaan remaja dan yang tua. Sex dimana-mana..di kaca tv, dalam filem, dalam iklan...babak sex amat lumrah.. kekadang adegan sex tak diperlukan, tetapi diselitkan jua sehingga ada orang menonton filem hanya kerana ada adegan sex... filem 18SX amat laris berbanding filem U...VCD lucah mudah didapati...dan harganya amat murah...Adakah filem yang tiada adegan sex? Lagi sekali berjaya sungguh Yahudi laknatullah......

3. ...Smoke....
Rokok..menjadi kegilaan para remaja...sehingga dikatakan tidak modern jika tidak merokok...malah sekarang merokok menjadi budaya bagi mana-mana perempuan yang kononnya mau di gelar "upto date"..Dulu yang merokok ini golongan pelacur saja....ataupun penari kabaret....( aku tengok dari filem P Ramlee )....Syabas yahudi...berjaya lagi kamu....

4. ..Sport...
Pelbagai jenis sukan ditonjolkan dan lelaki dengan perempuan sama-sama berlumba mencari nama dalam sukan...hinggakan sekarang bolasepak pun perempuan main juga.. .Bila bersukan, tutup aurat mestilah jauh sekali, sembahyang pun banyak yang miss....bukan yang bermain sahaja tak sembahyang...yang menonton pun tak sembahyang juga .... Kalau menonton di rumah...akan lambat sembahyang sebab takut tak nampak macam mana masuk GOL....Yahudi gol lagi......sampai ada ulamak kata...kerana sukan..sembahyang boleh tangguh...Masyaallah,..

5. .. Fun..
Hiburan...di mana-mana kita dapat hiburan yangmelalaikan.... Kalau kita lihat dalam 100 majalah..mungkin 99 adalah majalah hiburan..termasuklah majalah mangga...yang menayangkan buah mangga artis perempuan....Kalau ada konsert....sanggup orang Islam bertandang hingga menghabiskan banyak wang dan bila ke konsert....pelbagai maksiat akan diselit masuk....Yahudi terhibur lagi....

6.... Female...
Perempuan...tawaran Yahudi yang amat mengasyikkan..terutama dalam iklan..yang kadang-kadang tidak ada kena mengena dengan perempuan... Kalau kita ke kedai bateri kereta....di hadapan bateri terpampang gadis sunti separuh bogel beraksi...apa kena mengena bateri kereta dengan perempuan?... kalau iklan tuala wanita...perempuan adalah patutnya... Yahudi bersorak lagi.....

7...Fashion....
Fesyen terutama perempuan yang bermacam-macam..sehinggakan kalau pakai tudung pun mereka dah tak menutup aurat.... Macam mana dikatakan bertutup aurat jika bertudung tetapi berbaju ketat yang kekadang menampakkan pusat? Yang mewarnakan rambut lagi teruklah...Buat apa bertudung kalau rambut diwarnakan....Bila warnakan rambut..mestilah tidak bertudung sebab kalau bertudung..bagaimana nakmenayangkan warna rambut yang terkini itu...Kalau dah rambut di warnakan... sembahyang pun tak sah...malah mandi hadas pun tak sah sebab kebanyakan pewarna adalah kalis air...itu tak kira yang cukur bulu kening lagi...Yahudi ketawa lagi....Umat islam sudah jadi macam Yahudi....

8. .. Food..
Makanan..Lagi satu kegilaan Umat Islam terutama makanan dari Barat termasuklah MC D, Kentucky, Pizza hut...dan seribu satu macam lagi...Buah kurma yang menjadi makanan Rasulullah di pandang hina....masuk rumah pun setahun sekali bila bulan Ramadan...tapi makanan Barat menjadi kebanggaan...Bila makanan datang dari Barat..adakah kita yakin tentang halalnya? Contoh Kentucky..rempahnya datang dari Amerika.... siapa nak pergi check...halal ke tidak? Bila makan benda haram, masakan iman menjadi mantap... Maka lahirlahUmat Islam yang bukan perangai saja macam yahudi...tetapi berfikiran pun macam yahudi...

Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

naruto
Which Naruto Character are You?
Test by http://www.naruto-kun.com

Thursday, September 07, 2006

taman langit

Subhanallah, Walhamdulillah, Wala Ilahaillah, Wa Allahuakbar!!!
Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

naruto
Which Naruto Character are You?
Test by http://www.naruto-kun.com

Friday, September 01, 2006

..Apabila kau ingin berteman..

Do'a dikala ragu akan dirinya...

Ya Allah...
Seandainya telah Engkau catatkan
dia akan mejadi teman menapaki hidup
Satukanlah hatinya dengan hatiku
Titipkanlah kebahagiaan diantara kami
Agar kemesraan itu abadi

Dan ya Allah...
ya Tuhanku yang Maha Mengasihi
Seiringkanlah kami melayari hidup ini
Ke tepian yang sejahtera dan abadi

Tetapi ya Allah...
Seandainya telah Engkau takdirkan......
Dia bukan milikku
Bawalah ia jauh dari pandanganku
Luputkanlah ia dari ingatanku
Ambillah kebahagiaan ketika dia ada disisiku
Dan peliharalah aku dari kekecewaan
Serta ya Allah ya Tuhanku yang Maha Mengerti...
Berikanlah aku kekuatan
Melontar bayangannya jauh ke dada langit
Hilang bersama senja nan merah
Agarku bisa berbahagia walaupun tanpa bersama dengannya

Dan ya Allah yang tercinta...
Gantikanlah yang telah hilang
Tumbuhkanlah kembali yang telah patah
Walaupun tidak sama dengan dirinya....

Ya Allah ya Tuhanku...
Pasrahkanlah aku dengan takdirMu
Sesungguhnya apa yang telah Engkau takdirkan
Adalah yang terbaik buatku
Karena Engkau Maha Mengetahui
Segala yang terbaik buat hambaMu ini

Ya Allah...
Cukuplah Engkau saja yang menjadi pemeliharaku
Di dunia dan di akhirat
Dengarlah rintihan dari hambaMu yang daif ini

----------------------------------------

Jangan Engkau biarkan aku sendirian
Di dunia ini maupun di akhirat

----------------------------------------

Menjuruskan aku ke arah kemaksiatan dan kemungkaran
Maka kurniakanlah aku seorang pasangan yang beriman
Supaya aku dan dia dapat membina kesejahteraan hidup
Ke jalan yang Engkau redhai
Dan kurniakanlah padaku keturunan yang soleh

Amin... Ya Rabbal 'Alamin

Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

naruto
Which Naruto Character are You?
Test by http://www.naruto-kun.com