...bagaikan terdengar bisikan rindu, mengalun kalimah menyapa keinsafan, kehadiranmu menyentuh kalbu, menyalakan obor pengharapan...
"Jika ingin sentiasa bahagia, tuntutlah ilmu, galilah pengetahuan, dan capailah pelbagai manfaat,nescaya semua kesedihan, kepedihan dan kecemasan itu akan lenyap"

“Ya Allah Ya Tuhanku, kurniakanlah aku kasih sayangMu, kasih sayang orang yg mengasihiMu, dan apa juga kasih sayang yang membawa aku dekat kepadaMu.”

Projek Amal

Penempatan Anak-Anak Yatim NADWAH - PERMATA CAMAR yang diasas dan dikelolakan oleh Badan Nadwah Islamiah Pahang (NADWAH), di Lot 9015A, Lorong Cempaka 1, Kampung Cempaka, Mukim Penor, 25150 Kuantan memerlukan sumbangan dan bantuan anda! untuk maklumat lanjut, klik sini!

.

Friday, December 31, 2004

berlabuhnya tirai 2004

salam alaykum

ari ni last 2004.. terlalu byk kenangan, pengalaman, ilmu pengetahuan yg dikutip sepanjang thn... menjadi memori terpahat di sanubari... ayat jiwang! mesti ramai yg dah pasang azam2 baru... moga dpt dilaksanakan!! ada lg ke azam thn ni yg tak tertunai??? bleh fwd laa thn depan plak.... ada yg dah beli diari baru utk thn depan... mlm nih last laa tulih diari 2004.. esok bukak diari baru... alhamdulillah, aku dpt sebuah diari Islam baru, ada org bg hadiah.... sapa yek??? thanx AZLINA AMAN, ex-rumet aku kat usmkkj sesi lepas... dia laa yg kasik adiah diari... cantik.. kaler ijau...

arinih keputusan sijil menengah agama sek men agama pahang diumumkan... seramai 9 org pelajar seluruh pahang dpt 10A1.... alhamdulillah.. 7 org drpnya budak SEKOLAH MENENGAH AGAMA AL-IHSAN, KUANTAN... ex-sekolah aku... tahniah utk korg semua!!

selamat datang tahun 2005,
semoga kita semua mengikhlaskan
kepergian & suka duka di tahun 2004
dan ikhlas pula mengisi hari-hari harapan di tahun 2005.
i'ts year 3005
and nothing has changed
past generation has aged
let us write the next page
it's time for us to change
it's up to you & me
either we make history
or we become history
wassalam

Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Wednesday, December 29, 2004

aku yg dhaif

salam alaykum
bangun jek subuh pagi td... uwwaaa... sadis btul!! tgk2 spek aku patah!!! tunjuk kat mak aku, 1st ayat dia ganasnya laa anak aku nih... sedih tul... aku pi ofis tanpa alat bantu melihat aku laa...
biasa ler kalu org tgk kita lain skit, kuar le soklan yg nak jawapan.... bila aku jawab spek aku patah... rata-ratanya semua kuarkan perkataan ni... 'ganasnya!!', 'kasar tul!!'... ganas sgt ke aku ni?? masuk kali nih... dah 3 laa spek aku yg patah... ehehehe... bukti la tu kot aku nih ganas...
hayatilah puisi kat bawah tu yek... sama2 renungi diri kita... muhasabah diri kita...
wassalam

wahai diriku yg dhaif

Diriku,
Dalam rancak kau menyiram taman hati insan lain,
Kau terlupa membaja taman hatimu sendiri,
Agar ia sentiasa segar dalam hubungan dengan Allah,
Tersentuh dengan daulatNya,
Merasa terpikul amanah ad-deen ini...
Bukan kerana kau berjamaah,
Namun kerana engkau dibawah perintahNya.

Diriku,
Seringkah kau mencari jalan,
Agar hatimu sentiasa lembut halus sentuhannya,
Agar sentiasa sedar akan keagunganNya,
Insafi kekerdilan,kelemahan,kealpaan dan kesilapan dirimu....?
Ketahuilah diriku,
Hatimu itu keras,khusyu'mu kurang,
Syukur dan redhamu tidak banyak kau hadiahkan padaNya,
Terlalu banyak kurang dan salahmu...

Diriku,
Tunaikanlah solatmu dalam khusyu'dan tenang,
Muhasabahlah dirimu kala sunyi,
Selamilah kalam-kalam Al-Quran yang kau perjuangkan,
Padanya ada bekalan,
Untuk kau terus menongkah bahtera perjuangan ini...

Diriku,
Pada nawafil dan amalan sunat,
Ada jalan yang hampir untukmu berkasih sayang dengan Tuhanmu,
Pada Qiamullail di keheningan malam,
Bersama bisikan doa dan munajatmu,
Diiring esak airmata keinsafan dan keihklasanmu,
Kau akan temui kemanisan taqarrub dibawah duli kebesaranNya...
Disitu ada bekalnya...
Lazimilah awal harimu dengan ma'thurat,
Pasti kau akan mengenali siapa dirimu sebagai daie.

Diriku,
Pada tawadhu',pada ukhuwahfillah,pada infaQ fi sabilillah,
Pada uzlah muhasabah diri,pada zikir dan selawat,
Ada ketenangan dan kekuatanmu.

Diriku,
Ketahuilah hanya hati yang hidup sahaja,
Yang boleh menberikan nafas kepada hati yang mati..
Hati yang turut sama mati tidak mungkin menyembuhkan,
Hati yang sakit apatah lagi menghidupkan hati yang mati...

Diriku,
Amanahlah kau di hadapan manusia,
Kerana kedaulatan Tuhanmu...
Namun rasailah kekerdilan dirimu,
Dihadapan Qudrat dan IradatNya,
PASAKKAN KEYAKINAN UNTUK SATU PERUBAHAN!

Pandangan mata selalu menipu...
Pandangan akal selalu tersalah...
Pandangan nafsu selalu melulu...
Pandangan hati itu yang hakiki...
Kalau HATI ITU BERSIH..

"HATI tempat jatuhnya pandangan ALLAH...
Jasad lahir tumpuan manusia...
Utamakanlah pandangan ALLAH...
Daripada pandangan manusia..."

Wallahu A'lam....

Cik Kehelan
:::Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:::

Monday, December 27, 2004

macam-macam ada....

(i) earthquake
smlm kita dikejutkan dgn berita gempa bumi di sumatera dan sri lanka.. kesannya turut terasa di barat dan utara semenanjung malaysia.. kira2 30 terkorban di penang akibat fenomena ombak besar kesan drp gempa bumi... member2 aku kat usmkkj, nibong tebal turut merasai gegaran yg berlaku...

(ii) kpli
ramai yg dah tau keputusan kpli... aku tak termasuk sbb interbiu kpli pun aku tak dpt.... kegembiraan jelas terbayang di wajah masing2.. aku pun tumpang gembira utk korg... antara member aku yg dpt kpli adnin, ilah... teman sepejabat kak lin... tahniah utk korang semua... aku harapa dgn peluang yg korg dpt ni dpt dimanfaatkan sebaik mungkin dan jadilah pendidik yg btul2 mempunyai niat dan tekad utk mendidik anak bangsa kita... bkn setakat bergelar guru... tanggungjawab pendidik sgt lah mencabar skrg nih.... aku pun sebenarnya ter pikir jugak kenapa aku tak dpt interview kpli ari tuh... mungkin aku tak mampu utk memikul tanggungjawab sbg pendidik yg dedikasi... teringat firman Allah surah al-baqarah.. laa yukallifullahu nafsan illaa wus'ahaa.... yg tak dpt, cuba lg thn depan... aku pun nak cuba lg thn depan, insyaAllah...

(iii) sahabat vs kenalan
ehehehe.... kisahnya begini aku ada buat testimonial utk kenalan aku... alkisahnya sahabat aku ni menego la aku... katanya ayat aku dlm testimonial utk kenalan aku tuh kasar skit.. ke kasar sgt?? baper patah jek aku tulis utk dia... ntah.... aku pun tak tau... terpulang kpd org yg membaca... tp terima kasih utk sahabat aku, krn sentiasa ada di sisi aku utk menegor kesilapan, keterlanjuran aku dlm berkata2 dan bertingkah laku.. itulah sebenar2 sahabat, menjadi cermin kpd sahabatnyaa.... thanx a lot!! tp tak puas ati laa... ehehe.. ko selalu menangkan si kenalan aku tuh.. huhhuuh....

(iv) mendung
kuantan mendung ari nih.. semendung muka aku laa.... aku pun tak tau kenapa.... takde menda yg buat aku tersenyum ari nih... hmmm....

wassalam

Miss Kehelan
.:Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:.


Friday, December 24, 2004

pelakon tambahan

salam alaykum...

pg td kompeni aku shooting utk rancangan malaysia 2020, utk tv1... semua staf jd pelakon tambahan... tp tak tau laa utk siaran bila program tuh... cam best jek leh masuk tv... ehehe... tp ramai gak staf bercuti ari nih... maklum laa esok hari krismas... bleh la cuti lama skit... bestnyaa.. minggu nih kije 5 ari jek.. minggu depan 5 ari... minggu lg satu pun 5 ari jugak...

ahad mak ayah aku takde.. tinggal aku sorg2 utk 3 ari... diorg pi penang antar adik aku kat ikm... timbul satu masalah bg aku, tido sorg2 tak kisah... masalah nak pi kije ni... mak ayah aku tak bg bawak moto... selama ni aku dtg kije ngn ayah... ayah aku antar ngn van dia... mintak tlg kat kawan2 yg sama perumahan la ngn aku... tp yg sorg tu ahad ni nak pindah ke indera mahkota... yg sorg lg plak tak dtg kije plak ari nih... nyesal tak ckp awal2 smlm... so??? by hook or by crook... aku bawak moto je laa... aku berani jek, tp mak aku laa kang tak bg... tgk lu laa cemana nnt...

esok sepupu jauh aku akan berkahwin di dungun, terengganu.. tp kami tak dpt balik.. maaf sgt2!! selamat pengantin baru kak pah!! moga rumah tangga yg dibina berpanjangan ke akhir hayat!!

Fikirkan permusuhan kita akan dimusuhi, fikirkan kebencian, kita akan dibenci
Tetapi sekiranya kita fikirkan kasih maka kita akan dikasihi
Ini adalah undang-undang alam. Kita menjadi seperti apa yang kita fikirkan....
wassalam
Miss Kehelan
.:Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:.

Wednesday, December 22, 2004

nasyid ganas..

Ruhul Jadid
Arruhul jadid fi jasadil ummah
Hai mujahid luluh lantakkan jiwa pendusta
Kami petualang mencari kebenaran
Mencari makna serta hakikat manusia
Kami berjuang menegakkan kehormatan
Hidup mulia atau mati sebagai syuhada
Kami berbekal al-Quran hakiki
Meneruskan cita dan risalah para nabi
Kami sandang julukan generasi ghuraba
Biar saatnya datang kami pimpin dunia
Kami semangat baru siap maju hancur semua musuh
Kami tentara Allah siap korbankan harta bahkan jiwa
Kami serahkan semua hidup pada Allah
Kami tekadkan tuk ikuti Rasulullah
Usung panji Ilahi iman kuat membaja
Hadapi tirani bebaskan umat dunia
lirik lagu nih aku amik kat agus.cjb.net... lama dah aku tau lagu nih.. maybe korg pun tau gak... 1st time aku dgr terus aku suka dan naik semangat aku.... lagu nih dendangan kumpulan arruhul jadid yg glamer kat indon... lagu nih rancak, sbb tu aku panggil nasyid ganas... pastu tgk plak konsert nasyid diorg anjurkan utk palestin.. dgn penonton yg turut sama nyanyi lagu nih.. semangat tuh!!! bila dgr lagu ni, teringat aku kat industri nasyid malaysia... takde ke lagu2 nasyid yg rancak, pencetus semangat jihad?? yg ada lagu cinta yg mendayu2, walaupun tema cinta yg diketengahkan adalah cinta kepada Allah, tp lagunya mendayu2, tangkap leleh laa org kata.. hmmm.... lirik dah best.. tp lagu kureng skit... dan kebanyakannya lebih kurang jek melodinya.... apa2 hal pun sabtu ni ada anugerah juara lagu nasyid 2005... sama2 laa kita menyokong industi nasyid malaysia!




Miss Kehelan
.:Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:.

Monday, December 20, 2004

biarkan bunga berkembang...

biarkan bunga berkembang di atas tangkainya
jangan lah dipetik sayang nntkan merana

bunga berkembang di dlm hati
tak mungkin lg aku menghindari
kasih dan sayang telah bersemi
diriku seakan bermimpi

sengaja aku nyanyikan lagu yg syahdu
selalu aku kenangkan wajahmu yg ayu...

lagu nih aku belajar masa sek ren dulu, time join koir sekolah... tetiba teringat plak ari ni.. sbb ada sorg member aku tu katanya sekuntum bunga sdg berkembang mekar dlm taman hatinya.. hahaha.. jiwang karat tuh!!! gud luck laa utk ko!!! ehehehe....

blog aku nih dah berubah wajah skit.... tp masalah plak wat aku... sbb aku tak ingat cemana nak setting semula template aku... aku kena buat skit2 dulu... kalu tak jadi, kena mintak bantuan tok guru aku laa.. tu pun kalu dia nak bantu... kalu tak aku kena ubah jadik cam asal dulu laa.... gambatte kudasai laa utk aku!!!

p/s utk firuz.. td aku call ko tuh aku dok dlm ofis., takleh ckp kuat2... kang aku malu sorg2... eehehe...

wassalam

Miss Kehelan
.:Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:.

Saturday, December 18, 2004

pagi2 lg sampai ofis.. sebabun kije yg member aku bg utk aku ngn lg sorg member... yg lg sorg member ni plak bg plak kije dia kat aku... adoi laa... kena buli aje... takper2... arinih aku sabo lg.. hehehe...

dah 2 minggu aku kije kat kompeni ni... byk gak kije.. kdg2 aku buat derk jek... tambah plak big boss suh wat buku... wajib utk semua yg ada engineering background.. arinih dia nak cek... aku satu apa pun tak buat lg.... arap2 dia tak dtg la ari nih.. adik dia kawin.. mesti la tak dtg kije kan???

aku campus-sick laaa.... rindunyaa!!!!


Miss Kehelan
.:Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:.

Thursday, December 16, 2004

cam bz giler ari ni.... mujur tak giler lg... arinih housekeeping the office.... big boss kata semua dept mesti bersih... quality mesti ada... kat bawah meja aku selonggok paper dr qc dept.. apa kes ni?? big boss menakutkan laa arinih...

apa beza ek urgent, immediately & important??? tlg jawabkan bleh...

Miss Kehelan
.:Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:.

Wednesday, December 15, 2004

Aku yang masih di perjalanan hidup ini
Begitu lama berlegar di persimpangan dunia
Menempuh jarak dan titian
Rimba dan lautan
Mencari sesuatu yang abadi

Aku yang masih di perhentian hidup ini
Begitu jauh mengembara ke serata hidup ini
Mengejar siang dan malam
Surut dan pasangMencari sesuatu kebebasan
Mencari sesuatu kedamaian

Di mana berakhirnya
Perjalananku ini
Esok dan lusa bukan miliku
Oh Tuhanku

Lindungilah hambamu yang hina ini
Aku setia hanya padamu
Oh Tuhanku


Miss Kehelan
.:Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:.

Monday, December 13, 2004

banjir oo banjir....

aku yg nyaris menjadi mangsa banjir buat kali keduanya selepas thn bersejarah 2001...

Miss Kehelan
.:Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:.

Friday, December 10, 2004

assalamualaikum
arini ujan lg.. dah masuk 5 ari ujan lebat tak berenti2.. pg td berita kat tv3 menyiarkan kisah banjir kat kuantan... antara kawasan yg dah naik air.. jln sg lembing, cherating... kat kawasan perumahan aku pun naik air.. kg permatang badak... isk... bimbang tul... paras air sg kemudi pun dah melebihi paras bahaya... kuantan bakal banjir lg sekali ke lepas banjir teruk 2002 dulu??

smlm aku ayah aku amik dgn lori... lori ayah aku rosak so kena dok dlm bengkel felda kat gebeng, dkt la ngn tmpt kije aku... lamanya tak naik lori... sejak ayah aku sakit sethn yg lepas, aku tak naik lori... thn nih ayah aku dah mula kije semula.. dan bawak lori lg.. tp kali ni lori yg ayah aku bawak buruk sgt.. sbb ayah aku tak pi kije jauh23... area kuantan, lepar hilir ngn chini jek... seingat aku dah 11 thn ayah aku kije bawak lori... lori kargo.. mcm2 jenis kepala lori ayah aku bawak.. dr model mercedes benz yg rupa cam singa tu sampai laa model volvo yg baru, yg canggih manggih... kalu bawak lori baru ayah aku kena antar brg jauh2... satu semenanjung malaysia la kena jelajah... angkut lembu, kernel sawit, barang pindah, simen, baja etc... masa aku kecik2 dulu, time cuti sekolah, kami sekeluarga ikut ayah pi kije... tp biasanya kalu ayah aku kena pi terengganu atau johor laa kami ikut.. sbb bleh balik kg sekali harung... seronok gak...

tp skrg ayah aku bawak lori buruk... mmg uzur btul.. takde aircond, pintu pun tercabut, kusyen pun takde... walauapa pun aku bersyukur sbb ayah aku masih lg gagah bekerja setelah sethn terlantar sakit... bawak lori pun bg sumbangan jugak pd ekonomi negara kita ni...

wassalam

Miss Kehelan
.:Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:.

Thursday, December 09, 2004

lagi lagi hujan....

masuk arinih dah 4 ari berturut2 kuantan hujan lebat.. mau banjir umah aku nnt...
nama je dok dlm bandar... banjir cam kat kampung... ehehehe
aku ingatkan musim tengkujuh dah berlalu kat kuantan ni...
tp ada lg rupanya.....

arinih takyah kuar duit beli nasik makan tengahari... jamuan hari raya.. beriyani lg...
kenyang perut....

ni ada satu poem aku amik mana ntah.. tajuk dia somehow.. someplace...
utk korg semua....

i looked back on my past
i remembered the years i cried
the jokes i laughed at
the things that i missed and lost
but, one thing that i'll never forget
the day u became my friend
all the time i've spent with u
puts a smile upon my face
i hope one day i'll be with u again
somehow, sometime, someplace

a friend will come and a friend will go
the season will change and the time will show
but, one thing that will never gonna change
THE SPIRIT OF FRIENDSHIP!
!and still i hope that you'll be there for me
and i'll be there for you
sometime... someplace my friend!!

wassalam

Miss Kehelan
.:Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:.


Wednesday, December 08, 2004

sesat tak sesat

salam alaykum...
org kata malu bertanya sesat jalan...
aku plak kata..
malu bertanya sesat jalan...
sesat di hujung jalan... kita balik la ke pangkal jalan...
btul tak??? btul je laa...
smlm firuz msg aku.. ada hal yg berlaku kat kampus...
hal yg berkaitan aku laa....
sedih kejap... pd pikiran aku yer la tu kot...
lepas kan je laa kan???
teringat plak kata2 hudasoid "usah ikat hubungan hati dgn bicara & kalimah, ikatlah dgn doa"
yg aku mampu buat... berdoa kpd Yg Maha Esa.. mohon diberikan petunjuk yg benar...
apa kes ni?? nnt la aku citer.... kuangkuangkuang


Miss Kehelan
.:Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:.


Tuesday, December 07, 2004

hehehehe

assalamualaikum...
aku saja jek try dulu.. rasanya bleh la kot
aku dah dpt kije kat amb kuantan.. sama laa ngn senior ehsan dulu ngn 2-3 org dak usm gak..
setakat ni ok jek.... tp tak tau laa... harapan nak tukar kije tuh blom tau lg laa... mintak2 laa aku dpt nak tukar kije nnt.. eheheh.. setakat ni dulu... nnt aku sambung balik..
adios!


Miss Kehelan
.:Hidup ini indah jika segalanya kerana Yang Maha Esa:.